به گزارش ایرنا، صمد حسن زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تلاش دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت این کالاها افزود: بخشی از نارسایی ها و مشکلات ناشی از فشارهای خارجی و بخشی از داخل کشور است.
رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به فروش سکه از سوی بانک مرکزی به مبلغ حدود 16 میلیون و 700 ریال به صورت رسمی، یادآوری کرد: با احتساب قیمت سکه و مقایسه آن با نرخ دلار، قیمت دلار به حدود 64 هزار ریال می رسد که این موضوع تبعاتی بر روی قیمت سایر کالاها نیز ایجاد می کند.
حسن زاده ادامه داد: هم اکنون برخی افراد جامعه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول دارایی خود آن را در بخش سکه و دلار سرمایه گذاری می کنند که این امر مشکلاتی در سطح جامعه و حوزه اقتصاد به وجود می آورد.
وی گفت: هم اکنون برخی افراد و شرکت ها نیز با سواستفاده از وضعیت به وجود آمده برای استفاده از دلار 42 هزار ریالی اقدام به واردات کالاهایی می کنند که نیازی به این گونه کالاها در کشور وجود ندارد یا می خواهند آن ها را بعدا به قیمت خیلی بالایی به فروش برسانند.
رییس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: جامعه صنعت و اقتصاد استان و کشور این گونه حرکت های ناپسند عده ای برای سواستفاده از این شرایط را محکوم کرده و از مسوولان انتظار دارند تا برای حفظ ارزش های عمومی کشور با این افراد برخورد کنند.
حسن زاده افزود: 29 میلیارد یورو ارز از اول فروردین تا پایان خرداد امسال برای تامین کالاهای اساسی از سوی دولت اختصاص یافته ولی بر اساس آنچه که از سوی بانک ها اعلام شده، فقط 9 میلیارد یورو از این میزان تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه ادامه این روند نگرانی هایی را در بین تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود می آورد، گفت: دولت باید نسبت به تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی تلاش بیشتری کند و در حوزه صادرات ارزش بیشتری تخصیص یابد.
نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با انتقاد از نزول رتبه تبریز به رتبه ششم در بین کلانشهرهای کشور گفت: این اتفاق در پی ارایه آمارهای غلط و آمارسازی برخی دستگاه ها با اعلام 5 درصدی بیکاری در استان روی داده است.
جمشید برزگر با بیان اینکه آمار بیکاری استان بیش از 12 درصد است، افزود: نبود شفافیت آماری و ارایه آمارهای مختلف از سوی دستگاه ها از جمله بانک مرکزی و سازمان مرکزی آمار موجب شده تا نتوان آمار دقیقی از میزان بیکاری استان ارایه کرد.
وی اظهار داشت: تاکنون آمار بیکاری در جامعه به صورت دقیق رصد نشده و تا زمانی که مدیریت و نظارت در کشور دقیق نباشد، نخواهیم توانست به بحران حاکم در کشور غلبه کنیم.
برزگر، مدیریت، عقلانیت، شفاف سازی و دوری از ارایه آمارهای غلط را از راهکارهای لازم برای عبور از بحران های اقتصادی کشور اعلام کرد.
دبیر هیات مدیره اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به شرایط موجود کشور گفت: در این شرایط برای عبور از این بحران با دادن کمترین خسارت باید اصحاب رسانه فضای ناامیدی حاکم بر کشور از سوی دشمنان را به فضای امیدبخش تبدیل کنند و مقاومت مردم در برابر فشارهای دشمنان تغییر دهند.
سونیا اندیش همکاری بین بخشی میان دستگاه ها و قوای سه گانه و دولت و مردم را برای عبور از این بحران ضروری دانست و افزود: شفاف سازی برای کاستن از رانت خواری و دخالت های برخی ها در مسیرهای سالم اقتصادی در زمان کنونی ضروری است.
وی گفت: اتاق بازرگانی تبریز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اتاق های بازرگانی کشور با حساسیت بیشتری مسایل اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را پیگیری می کند و راهکارهای لازم را برای حل آن ها ارایه می دهد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.