سعیدرضا جندقیان روز چهارشنبه در نشست فصلی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور در تبریز افزود: از سال 82 تا ابتدای سال 97 میزان اعتبارات پرداخت شده به روستاها 20 هزار میلیارد تومان بوده که 75 درصد آن در دولت روحانی تحقق یافته است.
وی با اشاره به اینکه روستاهای ما خواستگاه ثروت نیستند، ادامه داد: براساس آمار سال 95 شمسی 10 درصد تولید ناخالص ملی کشور حاصل از کشاورزی است.
جندقیان با اشاره به اینکه به دلایل متعدد در عرصه های روستایی با مهاجرت بی رویه روبرو هستیم، اظهار داشت: به دلیل نبود زیرساخت های آموزشی، فرزندان توانمند روستایی برای ادامه تحصیل مهاجرت می کنند .
وی همچنین با اشاره به اینکه شاهد مهاجرت نخبگان اقتصادی روستاها هستیم، ادامه داد: روستاهای ما در حال حاضر به دلیل مهاجرت نخبگان دچار بیماری اجتماعی و اقتصادی شده اند که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه برای تحول ناچاریم تغییرات شگرف اندیشه ای داشته باشیم، افزود: باید به این باور برسیم آنچه که تا کنون برای توسعه روستایی انجام داده ایم را کنار بگذاریم و راه های جدید کارشناسی شده و علمی برگزینیم.
وی اضافه کرد: روستاهای ما از لحاظ اجتماعی و اقتصادی جایگاه مناسبی در کشور ندارند و برای این موضوع هیات اندیشه ورزی فعال شده تا اقدامات اساسی و عملیاتی انجام شود.
جندقیان تاکید کرد: در ارائه تسهیلات اشتغال زایی برای روستاییان هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر طرحی که تایید و ارائه شود تسهیلات پرداخت می شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: اعتباراتی که به روستاها پرداخت می شود باید در بخش اشتغال و ماندگاری نخبگان در روستاها صرف شود.
مجید خدابخش نگاه صرف عمرانی به روستاها را کافی ندانست و ادامه داد: برای توسعه روستایی باید سرمایه گذران شهری را به روستاها هدایت کرد تا در روستاها استغال زایی و کارآفرینی کنند.
خدابخش با اشاره به ضرورت تعامل بین سیاست گذاران و مجریان، تاکید کرد: نتیجه این نشست باید نقد تصمیمات و ارائه پیشنهادات باشد.
به گزارش ایرنا، نشست یکروزه فصلی مدیران امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور در تبریز برگزار شد.
6120/3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.