محمد نظری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه بیمه در روستاها از اولویت های دولت است، گفت: 361 هزار و 165 نفر جامعه هدف این صندوق در استان هستند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 95 تعداد 158 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان بودند، گفت: در سال گذشته بیش از 13 هزار نفر بیمه شدند که رشد 8.5 درصدی را نشان می دهد و در سطح ملی رکورد محسوب می شود.
وی، سن مجاز عضویت در صندوق را 18 تا 50 سال اعلام کرد و گفت: خدمات صندوق شامل پرداخت مستمری بازنشستگی به شرط پرداخت 15 سال حق بیمه و سن 65 سال، مستمری از کارافتادگی کلی و فوت ناشی از کار یا علل غیر از حوادث کاری است.
نظری با اشاره به اینکه به فوت شده های ناشی از کار با پرداخت حق بیمه کمتر از یکسال هم مستمری تعلق می گیرد، گفت: در زمان حاضر مجموع مستمری بگیران صندوق در استان 11 هزار و 518 نفر است.
وی با بیان اینکه ثبت نام مشمولان صندوق از طریق دهیاری ها، شرکت های تعاونی روستائی و بخش خصوصی انجام می شود، گفت: در استان 92 کارگزار فعال هستند.
نظری با بیان اینکه 5 درصد حق بیمه توسط متقاضی و 10 درصد توسط دولت پرداخت می شود، خاطرنشان کرد: دامنه شمول صندوق افزایش یافته و در زمان حاضر غیر از روستائیان و عشایر، کشاورزان غیرساکن روستا در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت، رانندگان بین شهری، اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی به شرط استقرار محل شرکت در روستا یا شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت، مددجویان کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، مدیر و مربیان مهد روستا هم می توانند عضو صندوق شوند.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته پوشش قالی بافانی که از طرف تامین اجتماعی مازاد اعلام شدند، به صندوق منتقل شد، خاطرنشان کرد: بیشتر جوامع مشمول یاد شده در دولت تدبیر و امید اضافه شدند.
نظری با بیان اینکه نام نویسی برای عضویت در صندوق از سال گذشته به صورت اینترنتی شروع شده است، گفت: از امسال کارت عضویت بیمه شده ها هم به صورت آنلاین در استان چاپ می شود.
وی با یادآوری اینکه از سال گذشته پرداخت اینترنتی حق بیمه از طریق بانک عامل ممکن شده است، افزود: امکان پرداخت حق بیمه از طریق تلفن همراه و دستگاه های خودپرداز در کنار تنوع بخشی به بانک های عامل صندوق، در برنامه سال جاری است.
وی با اشاره به اجرایی شدن ارسال پیامک اطلاع رسانی صندوق از سال گذشته و نقشی که در اعتماد سازی دارد، گفت: از سال جاری امکان دریافت فیش حقوقی برای مستمری بگیران فراهم شده است.
نظری همچنین گفت: با الکترونیکی شدن فرایند ثبت نام کارگزاری ها، زمان رسیدگی به پرونده ها از یکسال به یکماه کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه سال گذشته تعداد 562 عضو صندوق با مراجعه به کارگزاری های استان ادعای از کارافتادگی کلی کردند، گفت: ادعای 147 نفر تایید شد و بقیه طول درمان خورده یا شرایط از کارافتادگی جزیی را احراز کردند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آئین نامه جدید صندوق از کار افتادگی جزیی هم مشمول غرامت می شود.
وی با بیان اینکه مساعدت برای اشتغال روستائیان جزو برنامه صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال جاری است، گفت: بیمه شده های صندوق با سابقه پرداخت حق بیمه بیشتر از سه سال می توانند در سامانه کارا ثبت نام و از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شوند.
مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: شیوه نامه حمایتی صندوق در مورد اشتغال روستایی در دست تدوین است.
وی میزان وصولی صندوق در استان از محل حق بیمه اعضا را 440 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پرداختی صندوق 340 میلیارد ریال بوده است.
وی با اعلام اینکه صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان آذربایجان شرقی رتبه نخست کشور را از نظر تعداد بیمه شده دارد، گفت: شهرستان مرند با 17 هزار 991 عضو از نظر تعداد اعضا و شهرستان بستان آباد با 66.5 درصد از نظر درصد پوشش، رتبه نخست استان را دارند.
نظری میانگین پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان آذربایجان شرقی را 47 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: میانگین پوشش صندوق در کشور 25 درصد است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شهرستان هوراند از رتبه 21 استان به رتبه 14 ارتقا یافت، از همراهی مسوولان شهرستان به ویژه فرماندار و همچنین کارگزاری صندوق قدردانی کرد.
صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال 84 تاسیس شد و از سال 88 فعالیت خود را در آذربایجان شرقی آغاز کرد.
استان آذربایجان شرقی حدود سه میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد.
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.