مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: 74 درصد از آلودگی کلانشهر تبریز ناشی از خودروهاست.   
حمید قاسمی در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به معضل آلودگی کلانشهرها گفت: پس از خودروها، صنایع و آلودگی‌های خانگی از علل آلودگی هوای کلانشهر تبریز به شمار می‌آیند، تا دو سال گذشته، نیروگاه عمده‌ترین علت آلودگی محسوب می‌شد که با پشتیبانی دستگاه قضا و استانداری، شیر فلکه مازوت نیروگاه پلمپ شد، چرا که طبق بررسی‌های به عمل آمده، 300 تن گوگرد ناشی از عملکرد این نیروگاه وارد باغ‌های سردرود شده و سبب خشکی آن شده بود که اکنون پس از اقدامات انجام شده، شاهد احیاء مجدد این باغات هستیم.
   وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد صنایع اطراف تبریز گازسوز شده است.
وی، گرد و غبار و دود خودروها را دو منشا آلودگی هوای استان عنوان کرد و افزود: منشا آلودگی ناشی از گرد و غبار توسط مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه و ایستگاه‌ها شناسایی می‌شوند و این مرکز در عجب شیر، شبستر و بندر شرفخانه نیز راه اندازی شده است.
 
وی روند کاهش میزان آلودگی هوا را رو به رشد دانست و گفت: اقدامات بسیاری به منظور بهبود کیفیت هوا انجام شده است که تولید بنزین‌های با کیفیت و ممنوعیت تولید بنزین بی‌کیفیت در دولت یازدهم، تولید بنزین یورو چهار، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و پایش مستمر از آن جمله هستند.
 
قاسمی در ادامه با مقایسه‌ی تعداد روزهای پاک در دو سال گذشته عنوان کرد: با توجه به اقدامات محیط زیست استان، تعداد روزهای پاک تبریز از 297 روز در سال 95 به 314 روز در سال گذشته رسید که افزایش هشت درصدی را نشان می‌دهد، به همین ترتیب تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۹۶، با 19 روز کاهش نسبت به سال ۹۵، 39 روز اعلام شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت «تالاب بین‎المللی قوری گل» اظهار کرد: تالاب بین‌المللی قوری گل یکی از مناطق حفاظت شده است که توسط دوربین مدار بسته پایش و کنترل می‎شود. نیروهای محیط زیست از زمان خشکی تالاب به طور دقیق وضعیت این تالاب را تحت نظر قرار داده و برای حفظ و احیای آن تلاش کرده‎‍‍‍‍‍‌اند.
 
وی با بیان این که حدود 25 میلیارد تومان هزینه برای انتقال آب به این تالاب برآورد شده است، افزود: مجری این طرح، سازمان آب است و محیط زیست نیز با جلوگیری از پرت آب و استفاده‎ی بیش از حد کشاورزان در راستای حفظ این تالاب تلاش خواهد کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناطق حفاظت شده در استان اظهار کرد: 13 درصد (600 هزار هکتار) از مساحت آذربایجان شرقی، جزو مناطق چهارگانه‌ی حفاظت شده است که پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش از آن جمله به شمار می‌آیند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست استان هم راستا با توسعه حرکت کرده و به هیچ عنوان مخالف توسعه نیست، اما تحت برخی شرایط، حفظ جان تعداد کثیری از انسان‎های ساکن در یک منطقه به تعطیلی برخی صنایع آلاینده برتری دارد و این به معنی مخالفت این سازمان با توسعه و پیشرفت صنعتی نیست. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.