طبیعت به عنوان الهام بخش نعمت های الهی با چشم اندازها و محیط آرام بخش خود، تسلی خاطری برای مرارت هایی است که انسان ها برای آسایش زندگی و خانواده ها متحمل می شوند.
از دیرباز تفرج در طبیعت و آشتی با آن و ارج نهادن به محیط زیست و فضا سبزی، مورد توجه ایرانیان بوده و در 13 فروردین، خانوادها با سبزه های عید و سفره هفت سین خود از آغازین ساعات صبح عازم تفرجگاه ها، جاذبه های طبیعی، باغات و هر آنچه رنگ و بوی طبیعت دارد، می شوند.
حضور در چشم اندازهای زیبا و جاذبه های طبیعی، بخش جدایی ناپذیر آیین سنتی 13 بدر یا روز طبیعت در سراسر کشور بوده و منطقه سرسبز و طبیعت دلربای دامنه های سهند نیز از آن مستثنی نیست.
مراغه به عنوان یکی از سرسبزترین شهرهای خطه آذربایجان با برخورداری از جاذبه های زیبای طبیعی، پذیرای خیل دوستداران طبیعت و گردشگران در این روز است.
قرار گرفتن در دامنه های پرطمطراق سهند زیبا، وجود چشمه سارها، روخانه های همیشه جاری، دره های پرعظمت و سرسبز، آثار تاریخی و کهن در دل طبیعت، همه و همه فرصتی برای حضور گردشگران و خانواده ها است.
مناطق گردشگری بزرگی چون دره زیبای گشایش و حاشیه سد علویان، جاذبه های بی بدیل و کم نظیری برای گردش و تفرج در دل چشم اندازهای زیبای این منطقه در روز طبیعت بوده که هرساله پذیرای هزاران گردشگر از سراسر کشور است.
دره و منطقه گردشگری گشایش با فضای دلربا، صخره های اسرارآمیز، چشمه های جوشان آب های معدنی و غار کهن هامپوئیل، از جمله جاذبه هایی است که علاقه مندان طبیعت را مجذوب خود می کند.
دره ها، روستاها و گردشگاه های حاشیه سد علویان و کوه های اطراف آن همواره یکی از جاذبه های مورد استقبال مسافران نوروزی این شهر بوده و بسیاری از گردشگران و علاقمندان طبیعت، در روز انس با طبیعت این منطقه را برای برپایی آیین روز 13 بدر انتخاب می کنند.
دامنه کوه سرسبز سهند گردشگاهی سرشار از نعمت و طراوت برای گردشگران بوده و جاذبه های گردشگری و دامن سرسبز و پربرکت این کوه هر سال میهمانان و گردشگران زیادی را پذیرا بوده و آنان را از نعمت های خود بهره مند می کند.
گره زدن سبزهای تازه روئیده در دل طبیعت توسط جوانان با نیت برآورده شدن آرزوها و بازشدن گره های زندگی آینده شان در سیزدهمین روز از بهار طبیعت بخشی از آیین سنتی مردمان این دیار شده است.
چیدن گیاهان دارویی و معطر تازه روییده از دل خاک برای بهره بردن از سرسبزی ها و تازگی های طبیعت در این روز مورد توجه قرار می گیرد.
این گیاهان خوراکی که بیشترشان خاصیتی دارویی نیز دارد به صورت غذاهای سنتی چون آش و کوکوی سبزی در این روز پخته شده و از غذاهای سنتی مورد وثوق مردم این منطقه در روز 13 بدر است.
بودن در کنار بزرگان فامیل همانند روزهای اول عید نوروز در دل طبیعت، محافلی سرشار از گرمی، صمیمیت و محبت و شادی را در دامان طبیعت برای حاضران در آیین سنتی 13 فروردین به ارمغان می آورد.
باقی مانده میوه، آجیل، خشکبار ها و شیرین های سنتی از جمله لوز گردو و بادام از دید و بازدیدهای عید، حلاوت بخش حاضران پرشور در طبیعت در واپیسن روز از آیین های عید باستانی نوروز است.
برافروختن آتش از شاخه های خشکیده و فرتوت درختان و نه از شکوفه های زیبای آنها، گرمی بخش جمع هایی است که به بهانه روز طبیعت، این موهبت الهی را پاس داشته و بودن در کنار آن را نعمتی از درگاه الهی می دانند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.