به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با اقلیم متنوع دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است که در این میان شهرستان کوهرنگ از جاذبه های بالایی برخوردار است و فصل بهار و ایام نوروز فرصت خوبی را برای مشاهده این جذابیت ها فراهم کرده است.
شهرستان کوهرنگ با مرکزیت شهر چلگرد (در فاصله 88 کیلومتری مرکز استان) با مساحت 3684 کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر 35 هزار و 915 نفر خاستگاه جامعه عشایری و قطب گردشگری استان شامل 3 بخش 2 شهر و 7 دهستان و با ارتفاع 2480 متری از سطح دریا ( بلندترین شهر کشور) قرار دارد.
ایلراه های عشایری، آداب و رسوم، فرهنگ خاص، زندگی کوچ نشینی، محل سکونت، پوشاک، خوراک و صنایع دستی عشایر می تواند برای گردشگران جذاب باشد.
عشایر برون کوچ استان در مناطق قشلاقی استان خوزستان هستند و رفته رفته بار سفر بسته و به استان کوچ می کنند و در کنار عشایر درون کوچ استان مناظر زیبایی را به تصویر می کشند.
گردشگران می توانند با سفر به این شهرستان ضمن تماشای این جاذبه منحصر به فرد آرامش بهاری را در دامنه های آرام و سبز زردکوه بختیاری تجربه کنند.
از مهمترین جاذبه های این شهرستان می تواند به روستای سرآقاسید اشاره کرد. این روستا که ساختار آن مشابه ماسوله است با بافت سنتی و معماری قدیمی بر دامنه های زردکوه بختیاری خودنمایی می کند.
روستای سرآقاسید در گذشته یکی از اتراقگاه های ییلاقی عشایر بختیاری بوده که طی قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. این روستا با آب و هوای معتدل و چشم اندازهای زیبای طبیعی و علاقمندان به ورزش های کوهستانی است.
این روستا با قدمت 600 ساله از منظر معماری یکی از بی نظیرترین روستاهای فلات مرکزی ایران به ویژه در منطقه زاگرس مرکزی و دارای معماری پلکانی بسیار ارزشمندی است.
خانه ها تمام با خشت ساخته شده به طوری که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالایی است. این روستا علاوه بر معماری زیبا دارای چشمه سارها، باغات میوه و طبیعت سرشار از زیبایی های منحصربه فرد است. معماری این روستا تاکنون بکر مانده و ساختار پلکانی این روستا معماری آن را از دیگر زیست بوم های بختیاری متمایز کرده است. خانه های ساده و گلین این روستا از مصالح خشت خام و چوب ساخته شده است. اتاق های این خانه ها کوچک و تودرتو با دیوارهای پهن و درب های کوچک است.
مردم سرآقا سید تنها 6 ماه از سال می توانند با دیگر روستاهای اطراف ارتباط داشته باشند و بقیه سال در پشت حصار بزرگی از برف که تمامی راه های ارتباطی این روستا را قطع می کند در انتظار می مانند تا بهار شود و دستان طبیعت و راهداران با یکدیگر راه را برای روستاییان بگشایند.
اما از دیگر جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان کوهرنگ می توان به آبشار شیخ علیخان، آبشار تونل اول کوهرنگ و سد کوهرنگ، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه دزداران صمصامی، چشمه پرک و سرداب غلام آباد، حاشیه رودخانه بازفت، چشمه مورز بازفت، دشت لاله های واژگون، پیست اسکی کوهرنگ، ارتفاعات و یخچال های دائمی زردکوه بختیاری، حاشیه رودخانه زاینده رود(تنگ گزی)، غار یخی چما، مناطق زیبای توف سفید و بازفت و روستای پلکانی و شگفت سرآقاسید اشاره کرد.
ایلراه پلکانی پل خدا آفرین (بازفت)، نقوش برجسته الگی و شیرین اوبازفت، امامزاده شاهزاده ابراهیم روستاد گردوعلیا، امامزاده شاه عبدالعظیم بیرگان، بقایای قلعه دهناش و بقایای قلعه تبرک بازفت، امامزاده سیدسعید چلگرد، امامزاده سیدعیسی روستای سرآقاسید، بردگوری های بازفت و شیرسنگی هم از اماکن تاریخی- مذهبی شهرستان کوهرنگ به شمار می رود.
صنایع دستی رایج در این شهرستان نیز عبارتند از انواع بافته های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم، خورجین و البسه محلی و سرمه دوزی و از سوغات محلی این شهرستان می توان به گیاهان دارویی و سبزیجات طبیعی، انواع لبیات و عسل طبیعی اشاره کرد.
همچنین از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان نیز می توان به دیمه و شیخ علیخان اشاره کرد.
روستای کوهستانی شیخ علیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ است.
در گذشته نام روستا سپید دیوان بوده چون ارتفاعات اطراف روستا مایل به سفید هستند آن را سپید دیوان نامیده بودند. ولی بعدها شیخ علیخان نام یکی از بزرگان روستا تغییر نام داد.
یکی از سرشاخه های رود کارون با نام آب کوهرنگ در یک کیلومتری روستا جریان دارد.
این روستا در گذشته یکی از اتراقگاه های ییلاقی عشایر بختیاری بود که بعدها (طی قرن اخیر) به روستا تبدیل شده است.
آبشار زیبای شیخ علیخان نیز از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می آید.
آئین های مذهبی و سنتی ساکنان این روستا از قبیل آوازهای محلی در روزهای شادی و نوای حزن انگیز ساز چپ در عزاداری ها، جاذبه ای منحصربه فرد است.
دیمه هم از ییلاق های عشایر بختیاری بوده که در قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. چشمه دیمه معروفترین اثر طبیعی این روستا به شمار می آید. چشم اندازهای طبیعی، مراتع سرسبز و حاصلخیز همراه با جریان و جوشش چشمه زیبای دیمه شرایط مناسبی را برای تفریح فراهم آورده است.
در چهارمحال و بختیاری بیش از 850 جاذبه گردشگری شناسایی شده است که مسافران نوروزی می توانند در هریک از شهرستانهای 9 گانه این استان از جاذبه های طبیعی، تاریخی و بوم گردی متعددی دیدن کنند.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.