به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، چهارشنبه ای که در سنت ما ایرانیان روزی برای اجتماع اعضای خانواده ها درکنار هم و سپری کردن شبی خوش محسوب می شود و در سال های اخیر در سایه آتش بازی با مواد محترقه متنوع رنگ باخته است، میهمان معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز شدیم و پای صحبت های وی نشستیم.
جلیل ستاری که وارد سی امین سال خدمت خود در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز شده است، به خبرنگار ایرنا گفت که نیروهای آتش نشان در این روز به دور از جمع صمیمی خانواده هایشان برای ایجاد امنیت، سلامتی و آرامش روانی مردم در آماده باش کامل اند تا اگر در نقطه ای از شهر اتفاق ناخوشایندی رخ داد، در اسرع وقت وارد عمل شوند و نگذارند تا لحظات شادی ما به تلخی کامی بگذرد.

** فرهنگ سازی برای چهارشنبه شاد به دور از آسیب
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز گفت: سال گذشته در آخرین چهارشنبه سال نیروهای آتش نشانی به 10 مورد اطفای حریق و امداد رسانی به 7 مصدوم پرداختند.
جلیل ستاری با اشاره به روند کاهشی حوادث چهارشنبه آخر سال از سال 93 به این سو افزود: سال گذشته با توجه به حادثه پلاسکو و ایجاد کمپین 'نه به ترقه و آتش سوزی' خوشبختانه آمار حوادث در این روز در حدود 30 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به بازی فردای دو تیم فوتبال تراکتور سازی و الجزیره و همزمانی آن با چهارشنبه آخر سال گفت: تمهیدات لازم برای حضور نیروهای آتش نشانی اندیشیده شده است.
ستاری با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت این سازمان برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بکارگیری مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی نسل جوان برای رفع ریشه ای این مشکل از جمله برنامه های بلند مدت سازمان است.
وی اضافه کرد: چهارشنبه آخر سال روز شادی و جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر است، نه روز جنگ و پرتاب کردن ترقه ها و مواد محترقه؛ بر این اساس ضروری است در خصوص آیین و سنن ایرانی اسلامی بیش از پیش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز افزود: برنامه های کوتاه مدت این سازمان یادآوری آیین های سنتی و قدیمی به دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران مدارس است.

** کوچکترین ترقه نیز به گوش آسیب می رساند
ستاری با اشاره به ترکیبات مواد محترقه دست ساز گفت: متأسفانه امروزه اکثر موادی که توسط جوانان و نوجوانان برای شادی چهارشنبه آخر سال استفاده می‌شود از نوع دست‌ساز است که به دلیل تهیه نادرست و مشخص نبودن دقیق میزان ترکیبات، قدرت انفجاری بیشتری دارد و صدمات ناشی از انفجار آن غیرقابل کنترل است.
وی ادامه داد: گوش هر انسان قدرت تحمل 85 دسیبل صدا را دارد و هر ترقه حتی کوچکترین آن 125 دسیبل صدا تولید می کند که به گوش آسیب می رساند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز گفت: 20 تا 25 گرم مواد محترقه قدرت تخریب یک واحد مسکونی با زیربنای 75 متر مربع را دارد.
وی تاکید کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌ کنیم که در این ایام بیشتر مراقب فرزندان خود باشند، زیرا انفجار ناشی از مواد محترقه،‌ علاوه بر آسیب و مصدومیت فرد سبب مرگ او می شود.
ستاری خاطرنشان کرد:‌ بهتر است خانواده‌ها برای برگزاری این ایام به محل‌هایی ایمن بروند و کنترل مناسبی بر روی فرزندان خود و تخلیه هیجانات آنها داشته باشند.
وی ادامه داد: 30 تا 40 درصد حوادث چهارشنبه آخر سال مربوط به سوختگی بر اثر انفجار مواد محترقه و 26 درصد آسیب های چشمی است.

** ضرورت وجود خاموش کننده مناسب در محل روشن کردن آتش
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز در خصوص روشن کردن آتش در چهارشنبه آخر سال گفت: روشن کردن آتش باید با نظارت بزرگان انجام شود تا آتش کوچک و مقطعی به آتش بزرگ و غیرقابل کنترل تبدیل نشود.
وی افزود: شهروندان در چهارشنبه آخر سال از روشن کردن آتش در مناطق مسکونی و پارکینگ ها خودداری کنند و برای توسعه و تسریع آتش از ریختن بنزین، الکل، ظروف ادکلن و وسایل این چنینی جدا خودداری کنند.
ستاری اظهار کرد: پس از روشن کردن آتش نباید اقدام به ریختن بنزین و مایعات قابل اشتعال به داخل آتش کرد زیرا که سرعت انتقال شعله به سمت دست بسیار بالاتر از حرکت دست انسان است و موجب آتش گرفتن فرد در یک چشم بهم زدن خواهد شد.
وی اضافه کرد: انداختن انواع اسپری به داخل آتش موجب انفجار و در نتیجه پخش شدن آتش می شود که بسیار خطرناک است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در ترکیبات مواد محترقه نیترات وجود دارد، گفت: باید از انداختن این مواد به داخل آتش به دلیل انجام فعل و انفعلات شیمیایی خودداری شود.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مواد محترقه در داخل ظروف فلزی و شیشه ای نگهداری نشود، از والدین درخواست کرد در این ایام بر فرزندان خود نظارت جدی داشته باشند.
ستاری اضافه کرد: در هنگام پریدن از آتش شهروندان دقت کنند حجم آتش کم باشد و به هیچ عنوان با لباس گشاد از روی آتش نپرند.
وی تاکید کرد: ضروری است شهروندان در زمان وقوع حادثه قبل از هر اقدامی با شماره تماس 125 تماس گرفته و اطلاعات دقیق مکان مورد نظر را به اپراتوری اعلام کنند.
وی گفت: وجود خاموش کننده مناسب و آماده بکار در محل روشن کردن آتش ضروری است تا در زمان وقوع حادثه بلافاصله اقدام شود.

** حضور نیروهای آتش نشانی در میادین اصلی و مراکز پرتردد
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز اضافه کرد: از ابتدای اسفند ماه جاری تمامی نیروهای آتش نشانی استان در آماده باش کامل هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح استقبال از بهار در این سازمان گفت: از دهم اسفند ماه جاری نیروهای این سازمان علاوه بر 20 ایستگاه ثابت در 10 نقطه شهر استقرار دارند.
ستاری خاطرنشان کرد: چهار گشت موتوری مجهز به خاموش کننده ها نیز در هسته مرکزی شهر استقرار دارند.
وی افزود: علاوه بر این نیروهای سازمان به صورت گشت نفری و پیاده روزانه به تعداد 4 تا 8 نفر در داخل بازار تبریز در حال گشت زنی هستند تا در صورت بروز حادثه بلافاصله اقدام کنند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز اظهار کرد: در چهارشنبه آخر سال نیروهای این سازمان در 8 میدان دیگربرای انجام عملیات در صورت نیاز مستقر هستند.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.