رئیس کمیته علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای با اشاره به تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره گفت: یکهزار و ۱۱۷ عنوان مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۴۷۰ مورد آن به بخش داوری راه‌ یافتند و در نهایت ۶۱ مقاله ممتاز انتخاب شده که شش مقاله‌ی آن خارجی است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ابوالفضل غنی‌زاده در نشست خبری کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای در تبریز، اظهار کرد: در وضعیت کنونی جهان، باید حکیم نظامی‌ها را تبدیل به فولکلور شهری کرده و زبان ادبیات نیز باید زبان عمومی شود.
وی ادامه داد: از نظر سرزمینی و ملی تمامی استان‌های کشور و از نظر بین‌المللی نیز ۱۰ کشور در کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی درگیر هستند؛  در این‌ راستا که نظامی گنجوی به کجا تعلق دارد، شبهه وجود دارد، در حالی که محل تولد هر فرد صرفا یکی از عناصر ۱۵ گانه تاسیس هویت اوست.
وی با  اشاره به نقش عناصر ۱۵ گانه(دین، مذهب، زبان، سرزمین، نژاد، خاک و خون، شناختمان، هستی اجتماعی و...) در تشکیل هویت، افزود: در زمان حکیم نظامی گنجوی، ایران از بلندی قفقاز تا مرز عربستان وسعت داشت و در آن زمان حکیم نظامی گنجوی از نظر قلمرویی، متعلق به ایران بزرگ بود.
غنی زاده با تاکید بر صیانت از مشاهیر و بزرگان، افزود: برخی‌ها یک عنصر از عناصر ۱۵ گانه‌ی تشکیل هویت را با پشتیبانی‌های سیاسی تقویت کرده و ادعا می‌کنند که فلان شخصیت متعلق به آنان است.
وی با اشاره به تاثیرات گسترده‌ی فضای مجازی در جامعه، گفت: حضور در این فضای جدید سبک زندگی و آموزش انسان معاصر و نوع حکمرانی و مالکیت وی را تغییر می‌دهد و همچنین در این فضای مجازی مستندسازی جعلی رخ می‌دهد، به همین جهت توجه به عناصر ۱۵ گانه تشکیل هویت بسیار با اهمیت است.
وی با تاکید بر این‌که شاعرانی چون حکیم نظامی گنجوی متعلق به تمامی بشریت است، گفت: در کنگره بین‌المللی گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی هدف بزرگی داریم که باید آن را با اهداف کوچک جدا کنیم و هدف اصلی ما در این کنگره یادآوری هویت‌های اصیل گمشده انسان بوده که در پی آن اهداف فرعی هم داریم.
رئیس کمیته علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای با تاکید بر اهمیت ترسیم وضعیت جهان، افزود: باید به دنبال آثاری برویم که هویت اصیل انسانی را بازگو کرده و الگوسازی کنند، انسان را با اصالت‌های فراموش‌شده ی‌ الهی-فطری خود آشنا کند، تعادل را به جامعه انسانی بازگردانده و شناختمان از انسان را تغییر دهند.
وی با تاکید بر این‌که رتبه‌ی علمی بیشتر کسانی که به دبیرخانه کنگره مقاله ارسال کرده‌اند، دانشیار به بالا است، افزود: ۶۰ درصد داوران کنگره از خارج استان و ۴۰ درصد از داخل استان هستند؛ تمامی دانشگاه‌های استان در برگزاری همایش مشارکت دارند و مبنای اصلی برگزاری نیز آموزش و پرورش است.
وی با تاکید بر این‌که روز برگزاری رسمی همایش روز ۲۱ اسفند ماه است، افزود: در روز ۲۰ اسفند ماه نیز میزگردی با میهمانان خارجی برگزار کرده و قبل از شروع همایش نیز سه میزگرد در صدا و سیما خواهیم داشت.
وی با اشاره به این‌که اساتیدی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان، بنگلادش، شبه قاره هند، تاجیکستان، مصر، عراق، هند، سوریه و پاکستان به دبیرخانه کنگره مقاله ارسال کرده‌اند، افزود: معتقدم که این همایش پس‌لرزه‌های مثبتی خواهد داشت که ما را از نگرانی درباره مشاهیری چون "صائب، خاقانی و..." خارج خواهد کرد.
غنی‌زاده با تاکید بر این‌که در تلاش برای افتتاح دبیرخانه دائمی این کنگره هستیم، متذکر شد: هدف‌گذاری کرده‌ایم که هر قدر در توان داریم اهداف را به نتیجه تبدیل و کنیم و برگزاری همایش برای مشاهیری چون خاقانی نیز جزو مصوبات ما بوده تلاش خواهیم کرد تا در سال آینده اجرایی کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.