به گزارش ایرنا، حوزه های گوناگون و بکر بخش گردشگری آذربایجان شرقی از جمله زمینه ها و بسترهای بسیار مستعد برای ایجاد تحولات اقتصادی در منطقه و مقابله با معضل بیکاری می باشد که طی سالیان متمادی در دوره های قبل و بعد از انقلاب به بوته فراموشی سپرده شده و آن گونه که باید از این فرصت مغتنم و آماده، بهره برداری های لازم و کافی نشده است.
وجود شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب، برخورداری از اماکن و ابنیه های تاریخی و توریست پسند اعم از موزه ها، مساجد، بازارها، حمام ها و آثار گران سنگ تاریخی و موقعیت استراتژیکی آذربایجان شرقی و نزدیکی و همسایگی با کشورهای ترکیه، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان و نیز نزدیکی به کشورهای حوزه قفقاز، از جمله مزیت های غیرقابل چشم پوشی آذربایجان و تبریز برای سرمایه گذاری های بهینه در بخش گردشگری است.
توریسم درمانی، توریسم غذا، وجود مکان های طبیعی و آثار تاریخی کهن در جوار شهرها و اماکن پر رفت و آمد و فرصت بسیار مهم و تاریخی رویداد گردشگری تبریز 2018 فرصت های ناب و بسیار مناسب برای سرمایه گذاری های خارجی، داخلی و دولتی است که بی توجهی به آنها می تواند برای سال ها حوزه های اقتصادی آذربایجان شرقی را با مشکلات عدیده مواجه کند.
ثبت مجموعه کلیساهای آذربایجان در سال ۲۰۰۸ و بازار تاریخی تبریز در سال ۲۰۱۰ در فهرست آثار ثبت شده جهانی و در انتظار بودن دو اثر طبیعی دیگر شامل جنگل‌های ارسباران و روستای تاریخی کندوان در فهرست ثبت جهانی یونسکو، آذربایجان شرقی را جزو معدود استان های دارای ظرفیت های مطلوب برای توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در این حوزه قرار داده است.
جذب و هدایت سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی داخلی و خارجی باید جزو اولویت های های اصلی و سرفصل های مدیریت استانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار بگیرد که متاسفانه تاکنون آمار و ارقام در این حوزه چندان امیدبخش و قابل توجه نیست.
استاندار آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه توجه به جذب و جلب سرمایه گذاری های بخش غیردولتی و خارجی جزو اولویت های مدیریت استان است، گفت: بخش گردشگری و میراث فرهنگی در این رابطه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، زیرا که در این بخش شرایط و بسترهای مناسب برای ظهور و بروز سرمایه گذاری ها مهیاست.
مجید خدابخش با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری و جلب توریست های داخلی و خارجی باید با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری های دقیق و حساب شده به انجام برسد، افزود: در این راستا اقداماتی در استان بر مبنای رویداد مهم تبریز 2018 شروع شده که اجرایی شدن آنها نیازمند زمان و فرصت است.
وی اظهار کرد: برای توسعه صنعت پردرآمد گردشگری باید توجه به جلب توریست های خارجی بیشتر شود، چون بهره مندی از عواید اقتصادی این صنعت تنها از این طریق حاصل می شود.
خدابخش، شرایط اقلیمی و وجود ده ها اثر تاریخی ثبت شده ملی و چند اثر ثبت شده آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی و یونسکو را از بسترهای مطلوب سرمایه گذاری در بخش گردشگری بیان و اظهار کرد: باید از چنین فرصت هایی برای جلب و هدایت سرمایه گذاری ها استفاده کنیم که متاسفانه تاکنون بهره های لازم در این عرصه نشده است.
وی گفت: بدون تردید با رونق و سرمایه گذاری های کلان در بخش گردشگری بسیاری از مشکلات اقتصادی استان برطرف شده و تحولی شگرف در حوزه استغال زائی و افزایش درآمدهای مردم استان را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کوتاه سازی پروسه صدور مجوزها و استعلام ها از جمله مطالبات سرمایه گذاران در بخش گردشگری است که این مجموعه سعی دارد با ایجاد تعاملات بین بخش های دولتی، گام های اساسی در این زمینه بردارد.
مرتضی آبدار افزود: تلاش­های موثری برای جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری آذربایجان شرقی صورت گرفته و در حال حاضر بیش از 60 پروژه توسط بخش خصوصی در استان در مرحله اجراست.
وی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های بالای استان در زمینه گردشگری مانند بازار تاریخی و جهانی تبریز و یا انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی و وجود موزه ها و بناهای فراوان تاریخی همانند روستای کندوان، باید شرایط را برای رغبت هرچه بیشتر سرمایه گذاران در بخش گردشگری و تامین زیرساخت های آن فراهم کرد.
آبدار، افزایش مراکز اقامتی در تبریز و جلفا را از ضرورت های حوزه گردشگری استان بیان کرد و گفت: اولویت ما بر توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی است.
به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون یکهزار و 712 میلیارد ریال سرمایه گذاری در پروژه های سال جاری تعریف شده است، گفت: از ابتدای امسال چهار موافقت اصولی اولیه در حوزه سرمایه گذاری گردشگری استان صادر شده که از این میان، دو طرح موفق به کسب موافقت اصولی و پروانه ساختمانی طرح های سرمایه گذاری گردشگری شده اند.
احمد حمزه زاده، از صدور یک فقره مجوز ایجاد، اصلاح و تکمیل تاسیسات گردشگری در آذربایجان شرقی طی سال جاری خبر داد که بررسی ها و مطالعات تخصصی از عوامل مهم انتخاب طرح های ارائه شده جهت اخذ مجوز، بوده است.
وی، حجم کل سرمایه گذاری پروژه های گردشگری آذربایجان شرقی در سال 96 را بالغ بر یکهزار و 712 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: با این حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری 170 میلیارد ریال نیز تسهیلات بانکی جهت پیشبرد و تکمیل پروژه های ارائه شده به متقاضیان تخصیص یافته است.
حمزه زاده، اشتغال پیش‌بینی شده در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی طی سال جاری براساس پروژه های سرمایه گذاری و ثبت شده را 315 نفر پیش بینی کرد و گفت: طبق پروژه های ارائه شده سرمایه گذاری و توسعه حوزه گردشگری استان، پس از موافقت اصولی و اخذ مجوز، اداره کل استان فرصت شغلی به میزان 315 نفر را در پیشبرد اهداف این پروژه ها، پیش بینی کرده است.
وی، حرکت در مسیر جذب و هدایت سرمایه گذاران در فرصت های سرمایه گذاری صنعت گردشگری به ویژه مناطق نمونه گردشگری استان را امری اجتناب ناپذیر برای تطبیق با مشخصات مناطق پیشرو در امر گردشگری خواند و گفت: آذربایجان شرقی با وجود 47 منطقه نمونه و 52 روستای هدف گردشگری، می تواند فرصت مناسبی را جهت توسعه امکانات زیرساختی و ارتقای سطح کیفی گردشگری خود با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم سازد.
بدون تردید آذربایجان شرقی که جزو پنج استان برتر ایران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به شمار می رود، با اندکی همت و تلاش مسئولان در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی می تواند به الگوئی برای سایر نقاط کشور برای توسعه و رونق صنعت گردشگری باشد.
نزدیکی و همسایگی با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه که دارای تجربیات ارزشمند و موفق در صنعت گردشگری هستند، می تواند یکی از محورهای اصلی سیاست های اقتصادی و فرهنگی مدیریت آذربایجان شرقی و مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد تا با برگزاری همایش های مختلف در قالب فرصت های سرمایه گذاری استان و انتقال دانش و تجربیات مفید، گام های مفید و موثری برای هدایت و جلب سرمایه گذاری ها به این صنعت بکر و قابل اتکا برداشت.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.