به گزارش ایرنا، امروزه حمل و نقل یکی از مهمترین و پر دغدغه‌ترین مسائل شهری به شمار می رود و مدیریت صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری یکی از ملزومات داشتن یک شهر پویاست.
توسعه شهرها، رشد جمعیت شهری و افزایش تمایل افراد به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، معضلات بسیار زیادی از قبیل ترافیک و آلودگی هوا را در شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد کرده است، به منظور رفع این معضل، حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اساسی‌ترین اجزای حمل و نقل شهری، نقشی انکارناپذیر برعهده دارد.
اولین مساله‌ ای که در رابطه با کارایی و عملکرد مناسب حمل و نقل شهری اهمیت دارد، انتخاب شیوه های مناسب، با توجه به شرایط موجود است و انتخاب نادرست یک سیستم، هزینه‌ها و مشکلات بسیار زیادی را برای شهر به دنبال دارد.
شهر مرند سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی بعد از تبریز و مراغه و دومین شهر بزرگ استان بعد از تبریز است که در حوزه حمل و نقل همگانی، هنوز به یک مدل مناسب و مشخص دست پیدا نکرده است؛ نکته مثبت این شهر در حمل و نقل عمومی شهری، وجود تاکسی های فراوان و در دسترس بودن آن هاست، اما از اتوبوس های خط واحد درون شهری و یا ایستگاه دوچرخه های اشتراکی در مرند خبری نیست و همین مساله و تجمع ایستگاه های تاکسی در مرکز شهر، این روزها به یکی از معضلات شهری مرند تبدیل شده است، از طرفی تجمع برخی تاکسی ها و مینی بوس های روستایی در داخل شهر نیز مزید بر علت شده است.

**ساماندهی ترافیک مرکز شهر
حسین کاوه شهردار مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: شهرداری در روزهای اخیر بر موضوعات حمل و نقل شهری تمرکز کرده است تا مشکل ترافیک نقاط مرکزی شهر را کاهش دهد.
وی با اعلام اینکه پایانه روستایی شمال شهر مرند در ایام دهه فجر امسال افتتاح می شود، گفت: باید پیش از بهره برداری از این پایانه، خودرو ها با رنگ یا پلاک خاصی مشخص شوند تا به داخل شهر ورود نکنند و به این صورت از ایجاد ترافیک جلوگیری کنیم.
کاوه تجمع خودروهای تاکسی در مرکز شهر را معضلی برای ترافیک شهری دانست و گفت: ایستگاه های تاکسی مستقر در مرکز شهر باید قبل از جابجایی، به طور دقیق مطالعه ترافیکی شود تا دوباره کاری در انتقال جایگاه ایستگاه ها انجام نشود.
وی با اعلام اینکه ایستگاه های تاکسی در مرکز شهر، در اوایل سال جدید به خیابان های فرعی انتقال داده خواهد شد، گفت: با راه اندازی اتوبوس های خط واحد در کمربندی شهر، حمل و نقل شهری ساماندهی می شود.
شهردار مرند خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس شهر مرند در دستور کار قرار گرفته و در چندماه آینده تاثیر آن را خواهیم دید.

**ضرورت ساماندهی حمل و نقل شهری مرند
یکی از نکات جالب توجه در حمل و نقل شهری مرند، رقابت سرسخت تاکسی ها و ون های مسافربری است، این رقابت حتی تا تفاوت قیمت ها نیز پیش رفته و کرایه تاکسی های ون کمتر از تاکسی های زردرنگ است.
مقصود استادی عضو شورای اسلامی شهر مرند با اشاره به ایجاد جایگاه های تاکسی و ون های مسافربری شهر مرند، پیشنهاد کرد: تاکسی های ون در مقابل کوچه صمصامی قرار گرفته و تاکسی ها نیز در جایگاه فعلی نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند.
وی یکی از مهم ترین مشکلات شهر مرند در حوزه حمل و نقل شهری را نبود اتوبوس های خط واحد و درون شهری در مسیرهای مختلف شهر عنوان کرد و گفت: اتوبوس هایی هم که در برخی خطوط روستایی یا شهری تردد می کنند، فرسوده و از رده خارج هستند.
عضو شورای اسلامی شهر مرند اعلام کرد: مقرر شده چهار دستگاه اتوبوس در رینک میانی شهر در مناطق 40 متری، بلوار کسایی و 55 متری آیت الله مرندی تردد کنند که باید نسبت به زیباسازی این اتوبوس ها اقدام شود.
استادی با مهم ارزیابی کردن نقش ایستگاه های اتوبوس در زیبایی بصری شهر، بازنگری ایستگاه های اتوبوس را که به محلی برای تبلیغات و چسباندن اعلامیه ها تبدیل شده است را ضروری دانست.
وی بر ضرورت ایمن سازی عبور و مرور عابران پیاده در نقاط مختلف شهر تاکید کرد و گفت: در چند نقطه شهری از جمله خیابان های سردار ملی، خیام، بنفشه و... نیاز مبرم به پل هوایی عابر پیاده داریم.

**فعالیت 700 تاکسی در شهر مرند
میکائیل صادقیان سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری مرند با اشاره به اینکه تمامی نقل و انتقالات و تعیین جایگاه های تاکسی از سوی تعاونی ها صورت می گیرد، گفت: ما حاضریم شرایطی را فراهم کنیم تا زمینه درآمدزایی بیشتر تاکسی ها و تعاونی های مسافربری شهری فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه سرویس های مدارس طبق قانون باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد، گفت: در زمان حاضر شاهدیم که مسافربرهای شخصی نیز در این مساله ورود پیدا کرده اند و در اولین فرصت با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان مرند باید نسبت به ساماندهی این مساله اقدام شود.
سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری مرند با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد 700 دستگاه تاکسی در سطح شهر مرند فعالیت می کنند، گفت: تعاونی تاکسیرانان خدمات خاصی را به تاکسیرانان ارائه نمی کند.
صادقیان اعلام کرد: حاضریم محل تعمیرگاه و تعویض روغن ویژه تاکسیرانان را در اختیار تعاونی قرار دهیم تا منبعی برای ارائه خدمات و کسب درآمد برای تاکسیرانان و تعاونی آنان باشد.
سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری مرند بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری تاکید کرد و گفت: تعدادی مینی بوس خریداری خواهیم کرد تا با سرویس دهی، از ترافیک شهری کاسته شود، در غیر این صورت از اتوبوس های با پلاک ارس که سه یا چهار سال بیشتر از عمر آن ها نگذشته باشد، استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: آژانس هایی که با مجوز اداره صنعت و معدن و تجارت در شهر تردد می کنند، مشکلاتی را برای تاکسیرانان ایجاد کرده اند و باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

**جای خالی دوچرخه در حمل و نقل شهری مرند
با توسعه فزاینده شهرها در دهه‌های اخیر، گسترش شبکه راه ها و معابر و روان سازی حمل و نقل شهری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و در رویکردهای مدرن شهرسازی تمایل به سمت وسایل حمل و نقل ارزان قیمت، دوستدار محیط‌ زیست و پرتحرک بیشتر احساس می شود.
هر چند استفاده از دوچرخه این روزها ارزان ترین و پاک ترین وسیله حمل و نقل درون شهری به شمار می رود اما در بیشترشهرهای ما به‌ دلیل عدم ایجاد زمینه‌های فرهنگی و زیرساخت‌های فنی، بیشتر جنبه نمایشی داشته و از کارآیی لازم برخوردار نیست.
هر 6 دوچرخه به اندازه یک اتومبیل فضا اشغال می‌کند و انرژی که یک فرد برای حرکت دوچرخه در مسافتی 400 کیلومتری مصرف می‌کند برابر با انرژی یک لیتر بنزین است، همچنین خرید 1000 دستگاه دوچرخه برای مصرف عموم از خریدیک اتوبوس شهری، ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.
سرمایه‌گذاری گسترده ‌بخش‌خصوصی برای استفاده از سیستم‌هایی مانند سیستم‌های دوچرخه اشتراکی، یکی از عوامل مهم ترویج چنین شیوه حمل و نقل شهری است.
با وجودی که سیستم‌های اشتراکی دوچرخه هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای پیشرو در صنعت حمل و نقل شهری از جمله تبریز اجرا می‌شود، اما شهر مرند هنوز نسبت به اجرای این طرح پاک، اقدام نکرده است.
مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان مرند است. این شهر در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده‌است.
شهر مرند با دارابودن ۱۵۶۸۷۳نفر جمعیت و با ۲۸ کیلومتر مربع مساحت، سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی پس از تبریز و مراغه و دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز محسوب می‌شود.
تنظیم: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.