یعقوب طالبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون طرح مرمت آق مسجد، کلیسای تاریخی سنت هوانس، محوطه برج های کبود و مدور، پوشش برج های تاریخی و اصلاح راه دسترسی رصد خانه مراغه در دست اجراست.
وی ادامه داد: طرح مرمت آق مسجد این شهرستان هم اکنون از 95 درصد پیشرفت فیزیک برخوردار بوده و با چهار میلیارد ریال هزینه و با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری به اتمام برسد.
طالبی با اشاره به اجرای طرح مرمت کلیسای تاریخی سنت هوانس این شهرستان اضافه کرد: برای اجرای این طرح که هم اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در سالجاری یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
وی گفت: در فاز بعدی نیز، طرح محوطه سازی این کلیسای تاریخی با یک میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته از سوی سازمان میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.
طالبی افزود: طرح اصلاح راه دسترسی رصدخانه تاریخی مراغه نیز با 2 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به زودی آغاز می شود و در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اجرای طرح های ساماندهی محوطه برج های دوقلوی تاریخی این شهرستان ادامه داد: طرح محوطه سازی برج های کبود و مدور با چهار میلیارد و 500 میلیون ریال و مشارکت بخش خصوصی در درست اجراست و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: طرح اجرای پوشش محافظ سقف برج تاریخی کبود این شهرستان نیز هم اکنون با 600 میلیون ریال اعتبار در حال اجرا بوده که این طرح مرمتی نیز ظرف چند ماه آینده به اتمام می رسد.
طالبی با اشاره به طرح های آتی مرمت و ساماندهی آثار تاریخی مراغه گفت: مرمت مسجد ضریر (مسجد زری) و حسینیه تاریخی حاجی غفار، محوطه سازی رصدخانه تاریخی و احیای حمام مرمت شده خواجه نصیر این شهرستان با مشارکت بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی اجرایی می شود.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 260 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.