مدیرعامل موسسه شمس تبریزی با ارائه‌ی گزارشی از نحوه‌ی برگزاری اولین آرت اکسپوی تبریز فروش آثار نقاشی اظهار کرد: 81 اثر نقاشی از 48 هنرمند تبریزی در معرض فروش قرار داده شده بود که 20 درصد آثار عرضه شده به فروش رسید و در گام بعدی نمایشگاه فروش آثار هنری – تابلوهای کوچک در اوایل اسفندماه برپا می‌شود.
   
محمد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که میزان فروش در مجموع امیدوار کننده بود، تاکید کرد: در گام اول، فروش 30 درصدی آثار را هدف‌گذاری کرده بودیم که محقق نشد اما با توجه به تجربه اول بودن این نمایشگاه میزان فروش آثار نقاشی امیدوار کننده است. وی با بیان این‌که عمده ایراد کار در اولین «آرت اکسپوی تبریز» در حوزه‌ی بازاریابی بود، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در دوره‌های آتی نقاط ضعف خودمان را مرتفع کرده و نمایشگاه‌های حرفه‌ای‌تر را برپا کنیم .
 
وی با تاکید بر این‌که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تنها ارگان دولتی بود که اقدام به خرید تابلوی نقاشی از اولین آرت اکسپوی تبریز کرد، افزود: علی‌رغم وجود قانون خرید آثار هنری متاسفانه سازمان‌ها و ادارات دیگر از آثار نقاشی این نمایشگاه خریداری نکردند، البته این قانون به جهت عدم الزام‌آور بودن زیاد جا نیفتاده است. تلاش می کنیم قانون خرید آثار فرهنگی و هنری را در صحن شورای شهر تبریز با نظر مساعد اعضا محترم شورا به تصویب برسانیم تا حداقل شهرداری های مناطق و سازمانهای وابسته به شهرداری تبریز برای خرید آثار هنری رغبت داشته باشند .
 
وی افزود: باید در ابتدا فرهنگ استفاده و خرید تابلو نقاشی در جامعه نهادینه شود، در این صورت مدیران دولتی و شهرداری‌ها نیز نسبت به خرید آثار هنری رغبت نشان خواهند داد؛ اما فعلا چون فرهنگ و شناخت کافی در رابطه با آثار نقاشی وجود ندارد مدیران نیز علی‌رغم وجود قانون، به خرید آثار هنری اصیل توجهی نمی‌کنند.
 
 وی با بیان این‌که در «آثار هنری» باید به نیاز گروه‌های هدف و مخاطبان توجه کرد، یادآور شد: در نمایشگاه‌ آتی فروش آثار هنری تمرکز ما بر روی خریدان بخش خصوصی خواهد بود .
 
محمودی با بیان این‌که در شهر تبریز گالری مشخصی برای فروش آثار نقاشی وجود ندارد، یادآور شد اولین نمایشگاه فروش آثار نقاشی تبریز بسیار تاثیر مثبتی در این راستا گذاشته و طبق نظرهنرمندان، تاثیر مثبتی به ترویج فرهنگ فروش آثار هنری گذاشته است .
 
وی با تاکید بر این‌که هنر خلق می‌شود تا عرضه شود، گفت: عرضه‌ی آثار هنری، مستلزم پرداخت هزینه و خریداری شدن است؛ معقول نیست آثار هنری مادام العمر در انبارها و کارگاه هنرمندان باقی بمانند، آثار هنری وقتی ارزش پیدا می‌کنند که در اماکن عمومی و خانه‌ها و موزه ها نسب و دیده شوند، همین «دیده شدن» است که موجب تعالی فرهنگ و هنر جامعه می‌شود .
 
مجید فتحی، مدیربرنامه اولین نمایشگاه فروش آثار نقاشی تبریز نیز با ارزیابی موفقیت‌آمیز بودن اولین نمایشگاه فروش آثار نقاشی - آرت اکسپوی تبریز گفت: در جامعه هنری شهر تبریز شور و علاقه‌ای برپا شده، این نشان می‌دهد کاری که شروع شده نیاز جامعه است و پیش‌تر از این می‌باید صورت می‌گرفت از طرفی با یک نمایشگاه نمی‌توان به نیاز موجود پاسخ داد از این‌رو با طراحی برنامه جدیدی در قالب «فروش آثار کوچک» قصد داریم ضمن برگزاری «آرت اکسپوی تبریز» که عمدتا آثار بزرگ و با قیمت بالا عرضه شد در گام دوم روی آثار با ارزش کوچک نیز کار کنیم
 
وی با تاکید بر این‌که نمایشگاه فروش آثار کوچک در اواسط اسفندماه سال‌جاری برپا می‌شود، گفت: این دوره از نمایشگاه کمی متفاوت از «آرت اکسپوی تبریز» خواهد بود و تابلوهایی با قطع کوچکتر، با تنوع و تعداد بیشتری عرضه خواهد شد تلاش داریم از رشته‌های دیگر هنری همچون نقاشی، خوشنویسی، عکس، مجسمه هم آثاری عرضه کنیم هم‌چنین قیمت آثار زیر یک میلیون تومان خواهد بود تا اقشار متوسط جامعه هم بتوانند این آثار را خریداری و از آن استفاده نمایند .
 
وی با بیان این‌که برپایی اولین آرت اکسپوی تبریز در میان هنرمندان تبریزی امیدواری خاصی ایجاد کرده است، افزود: قبل از نمایشگاه عمده نقاشان تبریزی بر این تصور بودند که در تبریز نمی‌توان آثار نقاشی را فروخت، اما تابوی این تصور حالا شکسته شده است .
 
وی با اشاره به این‌که اکثر تابلوهای خریداری شده در اولین آرت اکسپوی تبریز آثار مدرن هستند، بیان کرد، در ابتدای نمایشگاه براین تصور بودیم که تابلو نقاشی‌های با سبک «رئالیسم»، «ناتور رئالیسم» و تابلوهای عینیت‌گرا به فروش می‌رسند، درحالی که این‌گونه نبود و عمدتا تابلوهای مدرن و انتزاعی (آبستره) به فروش رسیده‌اند .
 
جامعه هنری استان انتظار دارد که نمایشگاه فروش آثار هنری استمرار داشته باشد؛ ما نیز در حد توان خود این مسیر را ادامه خواهیم داد اما پایداری این روند بستگی به فروش آثار هنری دارد، از این‌رو به راهکارهای افزایش میزان فروش فکر می‌کنیم. در تلاش خواهیم بود تبلیغات نیز در سطح مناسبی باشد .
 
وی با بیان این‌که پتانسیل‌های لازم برای فروش و تولید آثار هنری در تبریز وجود دارد، افزود: در این دوره از نمایشگاه فروش آثار نقاشی، علی‌رغم محدودیت‌های درنظرگرفته شده برای پذیرش آثار هنری، از تمامی هنرمندان استان دعوت می‌کنیم در نمایشگاه ثبت‌نام نمایند، اما با ارزیابی اولیه آثار با کیفیت پایین از نمایشگاه حذف خواهد شد .
 
مدیربرنامه اولین آرت اکسپوی تبریز با اشاره به این‌که فرآیند ثبت‌نام در نمایشگاه آثار نقاشی برای «آثار کوچک» اینترنتی خواهد بود، بیان کرد: تمامی مراحل ثبت‌نام در این دوره به صورت الکترونیکی به نشانی www.tabrizexpo.com انجام خواهد شد. با اعتمادی که به وجود آمده تلاش می‌کنیم امور اجرایی نمایشگاه را به‌صورت حرفه‌ای‌تر از دوره قبل پیش ببریم و هنرمندان راحت‌تر و با دغدغه کمتری آثارشان را عرضه کنند .

لازم بذکر است نمایشگاه فروش آثار هنری در رشته های نقاشی، خوشنویسی، مجسمه و عکس از تاریخ 3 لغایت 11 اسفند ماه سالجاری در مرکز خرید اطلس برگزار می گردد . Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.