به گزارش ایرنا، دکتر سیدعباس صالحی در سفر سه روزه خود به آذربایجان شرقی، پنجشنبه هفته گذشته تا شنبه این هفته، برنامه فشرده و پرکاری داشت که موجب آشنایی هر چه بیشتر وی با داشته های فرهنگی، هنری و ادبی این خطه با نگاه تفویض اختیارات بیشتر به استان ها به عنوان یکی از اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
تاکید بر اهتمام همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویداد بین المللی 'تبریز 2018' با محور انتقال محل برگزاری برخی رویدادهای هنری ملی و بین المللی مانند 'جایزه پروین اعتصامی' و یکی از جشنواره های هنری 'فجر' از جمله دستاوردهای این سفر سه روزه بود.
صالحی در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی تاکید کرد که رویداد تبریز 2018 فرصت مغتنمی است برای اینکه وجه پردامنه و پرعمق آذربایجان نشان داده شود و هم از این طریق، ایران خود را بشناساند.
وی با بیان اینکه هرگز نباید فرهنگ و هنر را به عنوان مزیت‌های استانی توسعه به فراموشی سپرده شود، ایده راه اندازی صندوق استانی حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری و عمومی سازی استفاده از سالن های فرهنگی را مطرح کرد.
حضور در منزل استاد 'علی نظمی تبریزی' از شاعران پرآوازه و بنام کشورمان در محله تاریخی دوه چی و گپ و گفت و گو با وی در محله تاریخی 'دوه چی' تبریز از دیگر برنامه های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به آذربایجان شرقی بود که بازتاب گسترده ای در رسانه های استان داشت.
صالحی در تبریز همچنین دیدار دو ساعته ای با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه داشت و پس از اینکه با حوصله تمام به درد دل های آنان گوش داد، از برنامه های وزارتخانه برای تمرکززدایی در دو بعد جغرافیایی و اداری به منظور توانمندسازی هر چه بیشتر استان ها در این عرصه خبر داد.
این دیدار حاشیه جذاب دیگری داشت که اجرای زنده موسیقی 'عاشیقی' و نیز اجرای سرود 'ای وطن' با حضور اسفندیار قره باغی، معروف به 'صدای انقلاب' از جمله آنها بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در دومین روز از سفر استانی خود به آذربایجان شرقی همچنین در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در خانه تاریخی 'پروین اعتصامی در تبریز حضور یافت و از نزدیک در جریان پیشرفت کارهای این بنیاد به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ خطه آذربایجان قرار گرفت.
صالحی در این دیدار با اعلام حمایت جدی وزارتخانه از تدوین 'دائره المعارف آذربایجان' و با تأکید بر تداوم اقدامات مطلوب بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گفت: طرح‌های آغاز شده تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه در دومین روز از سفر خود همچنین در دانشگاه هنر اسلامی تبریز حضور یافت و ضمن بازدید از ظرفیت های این مرکز علمی - دانشگاهی با دست خود یک فرش دستباف پایان یافته را برید.
صالحی عصر جمعه نیز میهمان اصحاب فرهنگ، ادب و هنر منطقه 'قره داغ' (ارسباران) به میزبانی شهر اهر بود و در این سفر ضمن بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی بقعه شیخ شهاب الدین اهری از حمایت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، ادبا و فعالان فرهنگی شهرستان ها خبر داد.
وعده کمک 500 میلیون ریالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادامه حیات جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران و نیز کمک مالی و پیگیری درمان حسین محب اهری از هنرمندان اهری مقیم تهران از جمله نکات جالب توجه سفر صالحی به منطقه ارسباران بود.
هر چند سفر سه روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به آذربایجان شرقی، زمینه ساز ارتباط تعاملی بیشتر انجمن ها و فعالان عرص فرهنگ، هنر، ادب و رسانه استان با این وزارتخانه شد، اما امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارتخانه با استانداری مهم ترین دستاورد این سفر بود.
کمک 280 میلیارد ریالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت تالار مرکزی تبریز در یک دوره سه ساله، اختصاص اعتبار 150 میلیارد ریالی برای ساخت موزه هنرهای معاصر تبریز و تقبل کمک 12 میلیارد ریالی به طرح توسعه و نوسازی مجموعه تاریخی فرهنگی مقبره الشعرا از جمله بندهای این تفاهم نامه بود.
بر اساس این تفاهم نامه همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متقبل شده است 6میلیارد ریال برای تبدیل سالن های اجتماعات دارای ظرفیت به سالن های سینما و 15 میلیارد ریال نیز برای پیشرفت کارهای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در یک بازه زمانی سه ساله کمک کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در سومین و آخرین روز از سفر کاری آذربایجان شرقی نیز از رسانه ها غافل نشد، به گونه ای که در پاویون فرودگاه بین المللی تبریز در یک نشست صمیمی با جمعی از نمایندگان رسانه های استان دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.
صالحی در این نشست خبر خوش و امیدوارکننده دیگری را نیز داد و اعلام کرد که در حوزه فعالیت‌های فرهنگ و هنری، مجموعه‌های مختلفی مورد حمایت قرار خواهند گرفت، به طوری که ۲۰ درصد بودجه معاونت‌ها در استان‌ها را به ۵۰ درصد خواهیم رساند، تا منابع فرهنگی و هنری فقط در تهران مطرح نشود.
در نهایت می توان گفت که نخستین سفر کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به مقصد آذربایجان شرقی، از نظر معنوی زمینه ساز تزریق انرژی مثبت به عرصه فرهنگ، هنر و ادب این خطه بود و از لحاظ توسعه زیرساخت ها و فضاهای فرهنگی- هنری نیز به امضای تفاهم نامه ای منجر شد که نتایج مثبت آن در دو سه سال آینده آشکار خواهد شد.
خبرنگار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.