به گزارش ایرنا، بدون تردید شهرستان مرند در سال های اخیر بنا به دلایل پیدا و پنهان از رسیدن به توسعه پایدار محروم مانده است؛ فرصـت های زیادی در این شهـرستان وجود دارد ولی آن طور که باید و شاید مورد توجه واقع نشده است.
پیشرفت و توسعه شهرستان مرند، با همفکری نخبگان و دانشگاهیان، سرعتی دو چندان می گیرد، اما این قشر آن چنان که شایسته و نیاز است خود را درگیر توسعه و پیشرفت شهرستان نکرده اند در حالی که اقشار تحصیل کرده باید در قبال مشکلات شهرستان، ایده های راهبردی ارایه دهند.

** تحقق سند تدبیر و توسعه مرند
فرماندار مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عمده برنامه های تصویب شده در سند تدبیر و توسعه این شهرستان تحقق یافته اند، اظهار کرد: سند تدبیر و توسعه هر یک از شهرستان های آذربایجان شرقی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و بر اساس هسته های کلیدی تهیه شده است.
علیار راستگو افزود: با بررسی مشکلات و رفع موانع تولید واحدهای تولیدی، اواخر سال گذشته بیش از 15 کارگاه بزرگ و کوچک نیمه فعال و راکد شهرستان به صورت کامل فعال شده اند.
وی گفت: در حوزه بهداشت و درمان 17 طرح درمانی با اعتباری بیش از 120 میلیارد ریال اجرایی و امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
راستگو اضافه کرد: در گذشته با وجود اعلام دولت مبنی بر شروع نکردن طرح های عمرانی، این شهرستان توانست مجوز طرح توسعه تصفیه خانه شهری را اخذ کند و این طرح هم اکنون در حال انجام است.
فرماندار مرند همچنین تامین منابع آب مورد نیاز شهرستان از رودخانه ارس، تاسیس منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد حمل و نقل و صادرات، اکتشاف و فراوری مواد معدنی، توسعه گردشگری، اصلاح الگوی کشت و صنایع تبدیلی، مدیریت پسماند و پساب و احداث شهرک صنایع دانش ‌بنیان را هسته ‌های کلیدی توسعه شهرستان مرند برشمرد.
راستگو با اشاره به ضرورت حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرد: هر فردی که ادعا می کند برای 300 نفر در این شهرستان اشتغال زایی می کند، به دفتر بنده مراجعه کند، دست در دست او شخصا نزد وزیر رفته و مجوز فعالیت او را اخذ خواهم کرد.
وی افزود: برخی از کارخانه های شهرستان مرند تعطیل و نیمه تعطیل بودند که طی این دو سال با تلاش مستمر، بازگشایی و فعال شدند.
فرماندار مرند با بیان اینکه نزدیک به 30 درصد از نیروهای انسانی در بخش حمل و نقل شاغل هستند، گفت: اگر کسی طرحی در این زمینه دارد ارائه دهد تا از آن حمایت کنیم.

**نقش اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در توسعه
شهرستان مرند در سال های اخیر در فعالیت های فرهنگی و هنری، موفقیت های بزرگی را کسب کرده که از جمله آن ها شرکت در جشنواره های تئاتر ملی و بین المللی است، بر همگان روشن است که تبیین ابعاد فرهنگ، توسعه، اقتصاد و حتی سیاست به زبان هنر، آن را برای عموم مردم قابل فهم می کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند نیز با اشاره به نقش اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گفت: اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می توانند هدایتگر فعالان اقتصاد و اجتماعی و سیاسی در جهت توسعه اقتصادی باشند.
مهران فرجی افزود: آمایش سرزمینی در سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است و باید پیشنهادها از سوی نخبگان ارائه شود.
فرجی با تاکید بر ضرورت تقویت ساختارهای فرهنگی و هنری شهرستان مرند اظهار کرد: شهرستان مرند به لحاظ دارا بودن تعداد جمعیت و دومین شهر پرجمعیت استان، باید نگاه ویژه ای به برنامه های فرهنگی و هنری این شهر داشت.

**ارتباط صنعت با دانشگاه محقق نشده است
پیوند عمیق صنعت و دانشگاه، راه میان بر توسعه در هر جامعه ای است، علاوه بر افزایش تولید ملی و حل معضل بیکاری، شاهد رونق اقتصاد داخلی و کاربردی شدن علوم دانشگاهی خواهیم بود.
رئیس دانشگاه پیام نور مرند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز جایگاه خود را نیافته و در عمل تحقق نیافته است.
غلامرضا غیبی افزود: در مراحل تبدیل ایده به تجاری سازی با مشکلاتی روبه رو هستیم؛ سه میلیون شرکت دانش بنیان ثبت شده در همین روند متوقف مانده و شرکت دیگری به ثبت نرسیده است.
غیبی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه ها با مراکز رشد بسیار ضعیف است، تاکید کرد: پایان نامه های دانشجویی باید به سمت نیازهای جامعه سوق یابد؛دانشگاه ها پیشرو باشند و منتظر اعلام نیازهای صنعت نباشند چرا که صنعت روز به روز در حال پیشرفت است.
رئیس دانشگاه پیام نور مرند اظهار کرد: اساتید دانشگاه به جای پژوهش به دنبال شغل دوم سوق پیدا کرده اند و اگر پژوهشی صورت می گیرد، تنها با هدف ارتقای شغل است.

**حمایت از 9 طرح فناور در مرند
استادیار دانشکده فنی مرند با اشاره به نقش مراکز رشد در ارتباط بین صنعت و تولید گفت: مراکز رشد حلقه واسط بین صنعت، تولید و دولت هستند اما این پتانسل رفته رفته افول پیدا کرده است.
فلسفیان با اشاره به حمایت از واحدهای فناور در مرند افزود: ساختار و فضاها را آماده کردیم تا واحدهای فناور فعالیت خود را آغاز کنند که تاکنون پنج طرح به طول کامل مستقر شده و چهار طرح دیگر نیز طی یک ماه آینده فعالیت خود را آغاز می کنند.
رئیس مرکز رشد اقماری شهرستان مرند ابراز کرد: مرند حضور خوبی در جشنواره ربع رشیدی که ماه گذشته در تبریز برگزار شد، داشت و در این جشنواره، طرح های توسعه ای را ارائه کرد.
وی خاطر نشان کرد: کارگاه ایده پردازی و تجاری سازی نیز با حضور نخبگان برجسته در شهرستان مرند برگزار شد که نتایج خوبی داشت.
رئیس مرکز رشد اقماری مرند با اشاره به اینکه این مرکز متولی حمایت از نخبگان است، ابراز کرد: فضای اختصاص یافته به این مرکز، محدود است و برخی مراجعه کنندگان نیاز به فضای کارگاهی دارند تا آزمایشات خود را انجام دهند.

**تغییر الگوی کشت در مرند
رئیس جهاد کشاورزی مرند نیز ابراز کرد: سالانه بیش از 52 تن پسته از 175 هکتار زمین زیر کشت این محصول در شهرستان برداشت می شود و شهر یامچی مرند دارای بهترین زمین برای کشت این محصول کم آب است.
جلال رحیم زاده از توسعه کشت پسته در شهرستان مرند خبر داد و افزود: هدف از توسعه این محصول در شهرستان تغییر الگوی کشت به دلیل بحران کم آبی است و خوشبختانه تا به حال توانسته ایم با همکاری کشاورزان قدم های خوبی در این راستا برداریم.
رحیم زاده با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای افزایش برداشت این محصول در شهرستان گفت: کشاورزان شهرستان مرند با استفاده از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی می توانند در زمین های کم آب خود اقدام به کشت پسته کنند تا با توجه به پایین رفتن سطح سفره های زیر زمینی آب، محصول اقتصادی داشته باشند.

**مرندی ها محصولات بومی بخرند
مهرداد طهمورثی فعال اجتماعی مرندی هم گفت: اگر تغییر الگوی کشت در مرند اجرایی و نهادینه نشود از کشاورزی شهرستان چیزی باقی نمی ماند.
وی با انتقاد از عدم توجه کافی به بحث اشتغال زایی افزود: کدام یک از احزاب سیاسی یک قدم برای اشتغال مردم برداشته اند، آیا مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانه ها را شنیده ایم.
طهمورثی افزود: کارخانه های نیمه کاره ای در شهرستان مرند احداث شده است که اگر این ها راه اندازی شود، مشکل اشتغال مردم حل می شود.
فعال رسانه ای اظهار کرد: اگر هر مرندی یک محصول از شرکت ها و کارخانه های مرند خریداری کند، جوانان این شهرستان مجبور به مهاجرت برای کار به شهر دیگری نمی شوند.
همچنین خانم فرزانیان مدرس دانشگاه و دکترای کشاورزی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه فضای علمی است، ابراز کرد: پیشنهاد می شود برای تقویت ارتباط دانشگاه ها و صنعت و اقتصاد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در شهرستان مرند راه اندازی شود.
غلامرضا رضایی کارشناس جامعه شناسی نیز با اشاره به اینکه بیکاری، اعتیاد و اوقات فراغت جوانان همگی از شاخصه های اقتصادی هستند، گفت: نمی توان منتظر ماند تا بیکاری حل شود و بعد به دنبال آن اعتیاد و دیگر مشکلات هم بهبود یابد.
وی افزود: جامعه ایران امروز در آماده ترین شرایط است که شاهد توسعه باشد، باید مردم را در عمل به مشارکت دعوت کنیم.
کارشناس جامعه شناسی اظهار کرد: مجامع مشورتی تخصصی باید در شهرستان مرند شکل گیرد و مطالبات اقتصادی مردم ارزیابی و به صورت طبقه بندی شده به دولت اعلام شود.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
این شهرستان با بیش از سه هزار سال قدمت، واقع شدن در دشتی حاصلخیز و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی ایران به قفقاز و ترکیه قابلیت های زیادی در عرصه های کشاورزی و گردشگری دارد.
تنظیم: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.