به گزارش ایرنا، همه مسئولان جامعه هم نوا با جامعه شناسان و کارشناسان تربیتی بر این عقیده پای می فشارند که بیسوادی یک معضل اجتماعی است؛ گونه ای از بیماری که تمام پیکر جامعه را مبتلا ساخته است که ریشه کنی آن نیازمند عزم ملی و مشارکت عمومی است.
محققان علوم انسانی و تربیتی بی سوادی را بحرانی خاموش قلمداد می کنند که می تواند باعث جلوگیری از شکوفایی و عقب ماندگی جامعه می شود.
بر این اساس در سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی در هفتم دی ماه سال 1358، همایشی در تبریز برای تجلیل از رزمندگان عرصه مبارزه با بیسوادی برگزار شد.

** سوادآموزی همزاد انقلاب اسلامی است
دبیر هیات دولت، در این همایش سوادآموزی را همزاد انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: نهال سوادآموزی همزمان با پیروزی انقلاب غرس شد که از ابتکارات و درایت های امام خمینی است.
محسن حاج میرزایی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا به ایران برای سوادآموزی سرمایه گذاری نشده است، خاطرنشان کرد: کسب چندین جایزه بین المللی در سال های مختلف توسط سوادآموزان نهضت افتخار بزرگی است.
وی نهضت سوادآموزی را نهاد بابرکت جمهوری اسلامی دانست و گفت: سوادآموزی بخش مهمی از عنصر رهایی و نقش آفرینی و حضور در عرصه اجتماعی است.
حاج میرزایی با بیان اینکه در مطالعات بین المللی شاخص سلامت و رفاه مقدم بر سوادآموزی نیست، اظهار کرد: هیچ نیازی برای بشر وزنو اهمیتی به اندازه آگاهی ندارد و بر این امر هم دلایل تاریخی، علمی و هم دلایل قرانی وجود دارد.
وی با تاکید بر یادگیری دایمی و اینکه یادگیری برای انسان هیچ پایانی ندارد، گفت: اینکه پیامبر اسلام بر آموختن دانش از گهواره تا گو تاکید کرده است، حکمتی دارد.
دبیر هیات دولت، اختراع خط را بزرگترین اختراع بشر دانست و افزود: خط بهترین ابزار ارتباط انسان ها با یکدیگر است و به همین خاطر در کتاب آسمانی قران جایگاه رفیعی دارد.

** آموزش، کلید توانمندسازی مردم
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، توانمندسازی مردم را مستلزم آموزش دانست و گفت: برای ماندگاری انقلاب اسلامی باید مردم را توانمند کنیم.
علی باقرزاده با اشاره به ماموریت های سازمان نهضت سواد آموزی اظهارکرد: این سازمان با ماموریت شناسایی، جذب و آموزش افراد بزرگسالان بی سواد و کم سواد و فراهم کردن فرصت مناسب برای تحصیل آنها تاسیس شده است.
وی با اشاره به راهبرد اصلی این سازمان خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی سازمان سواد آموزی افزایش دقت در ثبت نام، ارتقاء کیفیت آموزشی، کسب اطمینان از نتایج حاصل از آموزش های ارائه شده است .
باقرزاده، بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای آگاهی‌ و توانمندی‌های عمومی و افزایش میزان باسوادی در گروه های هدف و گسترش فرصت‌های یادگیری دایمی و تحکیم و تثبیت سواد را از جمله دیگر اهداف راهبردی سازمان سوادآموزی اعلام کرد.
وی با اشاره به تغییر مفهوم سواد در عصر زمان کنونی اعلام نمود: فرد بی سواد در عصر کنونی کسی است که فاقد مهارت‌های لازم برای یافتن شغل و حرفه مناسب در جامعه باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش هدف از سوادآموزی را ارتقا سواد زندگی افراد و بهبود شاخص های کیفی زندگی برشمرد و گفت: بر اساس برنامه جدید در دوره جدید سوادآموزی مجموعه ای از مهارت های به روز اعم از تلفن همراه و کار با رایانه به سوادآموزان آموزش داده می شود.
باقرزاده با اشاره به اولویت توسعه مشارکت در فعالیت های سواد آموزی خاطر نشان کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت تمامی منابع موجود اعم از دولتی ،غیر دولتی و بخش های خصوصی، بیش از 31 تفاهم نامه همکاری با دستگاه‌های دولتی و سازمان های مردم نهاد انعقاد شده است.

** بی‌سوادی در شان مسلمان نیست
استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه معجزه پیامبر گرامی اسلام، کتاب قرآن و مأموریت او، تزکیه و تعلیم انسان‌هاست، گفت: بی‌سوادی، دور از شأن فرد مسلمان و جامعه اسلامی است و باید تلاش کرد تا همه افراد جامعه از نعمت سواد برخودار شوند.
مجید خدابخش، با قدردانی از همه کسانی که در گمنامی، کار ارزشمند سوادآموزی را انجام می‌دهند،اظهار کرد: تشکیل نهضت سوادآموزی در مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که کشور در تلاطم جنگ داخلی و تحرکات گروه‌های معاند و استکبار جهانی بود، نشان از درایت امام راحل است.
وی افزود: در سایه این تدبیر بود که نرخ باسوادی کشورمان از 48 درصد در سال 1357 به 94 درصد در زمان کنونی رسید و این از افتخارات و خدمات ماندگار نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه قرآن به‌ عنوان معجزه پیامبر گرامی اسلام، کتاب هدایت و تعلیم بشر است، افزود: در شأن جامعه اسلامی نیست که حتی درصد اندکی از افراد آن بی‌سواد باشند.
وی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در استان آذربایجان شرقی به ‌رغم تلاش‌های مجموعه آموزش و پرورش، پائین‌تر از متوسط کشوری است، گفت: تبریز همواره به شهر اولین‌ها شهره بوده و این عنوان، بطور عمده در حوزه‌های فرهنگی و علمی است و نشان می‌دهد که اندیشه و چارچوب فکری متفکران این شهر در جهت گسترش علم است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آموزش مهارت‌های هفت‌گانه رایانه در کلاس‌های نهضت سوادآموزی، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ارزشمند برای باسواد کردن افراد، تلاش برای رفع نیازهای آنان است و امروز هم تعریف باسوادی در دنیا، به توان استفاده فرد از رایانه تغییر یافته است.
وی افزود: ساختارهای اقتصادی و اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که تولید بی‌سوادی نکند و افراد جامعه بتوانند توانایی کار با ابزارهای مورد نیاز خود را داشته باشند.
گزارش: نعمت مرادپور ** انتشار: پرویز انصاری
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.