به گزارش ایرنا، نیروی کار با تجربه به ویژه در صورتی که از مهارت های علمی و کاربردی برخوردار باشد سرمایه ای برای واحد تولیدی محسوب می شود و قدر مسلم برای پرورش این نیروها هزینه های قابل توجهی صرف شده است و نادیده گرفتن این سرمایه های انسانی به بهانه ابتلا به اعتیاد، غیرعقلایی و در تضاد با آموزه های فرهنگی و دینی است.
جلسه روز یکشنبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی با حضور استاندار و تعدادی از مدیران صنایع با محوریت اعتیاد در بین کارگران برگزار شد.
** کاهش 30 درصدی میزان بهره وری کارگران معتاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به خسارت های مصرف مواد مخدر در محیط های صنعتی و کاری گفت: اتلاف وقت کارگران و آسیب‌های ناشی از بی‌دقتی کارکنان در استفاده از ابزارهای صنعتی، هزینه های ناشی از صدمه به تجهیزات، کاهش تعهد کارکنان آلوده به مواد مخدر نسبت به شغل، اشاعه جرائمی چون سرقت در محیط کار و افت کارائی کارکنان گرفتار و افزایش فشار کار بر سایر کارگران سالم از جمله این خسارت هاست.
محمد علی نصرتی ادامه داد: میزان بهره وری این کارگران نسبت به کارگران سالم30 درصد کاهش می یابد و همچنین میزان هزینه های درمانی نیروهای صنعتی وابسته به مواد مخدر سه برابر افراد عادی است.
وی اعلام کرد: میزان غیبت صنعت کاران معتاد 5.2 برابر و میزان تاخیر در محل کار این افراد 3 برابر افراد سالم است.
وی با اشاره به عوامل روانشناختی و محیطی مصرف مواد مخدر در محیط های صنعتی وکاری گفت: استرس شغلی، فرسودگی شغلی، یکنواختی در کار، خشم، باورهای غلط مبنی بر مصرف مواد برای افزایش بهره وری و توان کاری، قدرت و رابطه جنسی و اینکه یک بار مصرف مشکلی ایجاد نمی کند، می دانم چقدر باید مصرف کنم تا معتاد نشوم و مواد مخدر داروی بسیاری از بیماری هاست از جمله این عوامل است.
وی گفت: از جمله دیگر علل مصرف مواد مخدر در محیط های کاری را فشار دوستان و همکاران مصرف کننده، دسترسی آسان به مواد در محیط کار یا نزدیک آن، شرایط استرس زا مانند نبود امنیت شغلی، بی علاقگی، نبود ثبات شغلی، استقبال نکردن برخی از مدیران اجرایی از برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد و پایین بودن میزان آگاهی از عوارض اعتیاد است.

** اعلام آمادگی شرکت سیمان صوفیان برای همکاری با شورای مبارزه با مواد مخدراستان
مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان در این جلسه با اشاره به فعالیت 910 نفر در داخل شرکت و 120 نفر در معدن گفت: آماده همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان جهت برگزاری برنامه های مختلف آموزشی و پیشگیرانه برای کارکنان خود هستیم.
منصور نجفی با تاکید بر اینکه اعتیاد بیماری است، افزود: در موادری که شاهد اعتیاد کارکنان این شرکت بوده ایم بلافاصله وارد عمل شده و با ارائه مشاوره های لازم و در صورت نیاز بستری کردن آنها در کمپ های ترک اعتیاد اقدام به درمان آنان کردیم.
وی ادامه داد: سلامت روانی و جسمی کارکنان یکی از عوامل رشد و توسعه شرکت هاست و در همین راستا توجه به موضوع اعتیاد در اولویت کاری مدیران شرکت قرار دارد.

**درمان کارگران معتاد قدم نخست صاحبان صنایع باشد
مدیرعامل شرکت تولید موتور های دیزلی ایران (ایدم) نیز در این نشست تاکید کرد: نباید کارکنانی که دچار این بلای خانمان سوز شده اند در همان مرحله اول اخراج شوند.
رضا دانش فهیم افزود: ما در شرکت ایدم با تعداد اندکی کارگر معتاد مواجه بودیم که بلافاصله آنان را در کمپ های ترک اعتیاد بستری کرده و روند درمانشان را پیگیری کرده و طی درمان این افراد خانواده های آنها نیز مورد توجه قرار گرفتند.
وی از مدیران صنایع خواست نسبت به سلامت کارکنان خود بیش از پیش توجه داشته باشند.

**
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه بر مبنای مطالعات گذشته، بیکاری یکی از علل عمده گرایش به اعتیاد است، گفت: اکنون شاهد این هستیم که افرادی با داشتن شغل نیز به سمت اعتیاد سوق پیدا می کنند.
مجید خدابخش با تاکید بر اینکه باید جوامع کارگری و کارفرمایی نسبت به موضوع اعتیاد حساس شوند، افزود: اگر به دنبال گسترش واحدهای تولیدی و افزایش اشتغال جوانان هستیم باید به موضوع اعتیاد بیش از پیش توجه شود.
وی ادامه داد: در موضوع مواد مخدر باید به بحث های فرهنگی و پیشگیری بیش از پیش توجه شود و ضروری است از ابزاری که در اختیار داریم بهره مند شویم.
خدابخش افزود: باید به موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به صورت جامع نگریسته شود زیرا اگر ریشه ها را بخوبی تشخیص ندهیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی اظهارکرد: معتادان افراد بیماری هستند که باید درمان شوند و نباید رفتاری مشابه با یک مجرم با این افراد شود.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: این بیماری قابل مدیریت است و می توان با ارائه آموزش های لازم از جمله مهارت های زندگی و آموزش برخورد با مشکلات اجتماعی با آن مقابله کرد.
به هر حال اعتیاد بلای خانمان سوزی است که در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده و افراد زیادی به دلیل آن، کار، زندگی و خانواده خود را از دست داده اند اما مبارزه با اعتیاد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی دولتمردان قرار گرفته است و در این راستا با اقداماتی که در آذربایجان شرقی انجام گرفت این استان عنوان استان بدون معتاد متجاهر را به خود اختصاص داد.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: پرویز انصاری
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.