به گزارش ایرنا، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در راستای تلاش مدیریت ارشد استان برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، امروز شنبه، از برخی واحدهای تولیدی شهرک سرمایه گذاری خارجی بازدید و از نزدیک در جریان کیفیت فعالیت آنها و نیز مشکلات و موانع موجود در سر راه توسعه فعالیت های این شهرک قرار گرفت.
آذربایجان شرقی در مجموع دارای 54 شهرک و ناحیه صنعتی می باشد که یکهزار و 829 واحد صنعتی در آنها فعال و از قطب های مهم صنعتی و تولیدی کشور است.
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی از شرکت های تولید صنایع خودرویی و ریلی، پلیمری و منسوجات و شرکت تولیدکننده پروفیل بازدید کرد.
استاندار آذربایجان شرقی پس از بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک سرمایه گذاری خارجی در 20 کیلومتری غرب تبریز، نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را نیز به شکل میدانی همانجا تشکیل داد.

** نبود پایگاه اورژانس در شهرک های صنعتی سرمایه گذاری خارجی و بعثت
فرماندار شهرستان شبستر در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی در شهرک سرمایه گذاری خارجی این جلسه گفت: این شهرستان با جمعیتی افزون بر 135 هزار نفر با 1.5 درصد نرخ رشد اقتصادی نسبت به سال 1390 یکی از شهرستان های استان با نرخ رشد مثبت می باشد.
منصور طالب پور افزود: این شهرستان همچنین به مدد وجود کارآفرینان و فعالان قدرتمند اقتصادی با 5.95 درصد نرخ بیکاری ، پایین ترین نرخ بیکاری در سطح استان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در این شهرستان 420 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری و 120 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد، ادامه داد: در شهرستان شبستر هشت شهرک صنعتی وجود دارد که 4 شهرک آن دولتی، 2 ناحیه صنعتی و 2 شهرک صنعتی خصوصی است.
طالب پور در خصوص مشکلات شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: احداث پایگاه اورژانس و امداد و نجات یکی از ضروریات این منطقه صنعتی است و متاسفانه در شهرک صنعتی سرمایه گذاری و همچنین در شهرک صنعتی بعثت پایگاهی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: در مذاکرات با مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان برای تشکیل پایگاه اورژانس به نتیجه نرسیده ایم و جمعیت هلال احمر با شرط تامین زمین قول مساعد برای ایجاد پایگاه امداد و نجات جاده ای در این منطقه داده است.
شهرستان شبستر با 135 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری تبریز از زمان های قدیم تا به امروز در زمره مناطق توسعه یافته آذربایجان شرقی از منظر اقتصادی و فرهنگی محسوب می شود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی آن علاوه بر تهران و دیگر شهرهای کشورمان، در ترکیه نیز فعالیت های موفقی داشته اند و حتی تشکل های صنفی خاص خود را در این کشور دارند

** تبدیل پست سیار برق به پست دائمی، نیاز اصلی شهرک سرمایه گذاری خارجی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: هم اکنون حدود 2 هزار و 300 واحد تولیدی در شهرک های صنعتی استان مستقر و بیش از 56 هزار نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند.
سیدمرتضی نیرومند اسکویی با اشاره به نبود گاز در شهرک صنعتی بعثت اظهار کرد: چندین بار در این خصوص با اداره کل راه و شهرسازی استان مذاکره کرده ایم، ولی تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی این اداره کل انجام نگرفته است.
وی در خصوص مشکل آب شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی نیز افزود: در این شهرک آب با کیفیت مناسب وجود ندارد.
نیرومند با اشاره به موضوع برق شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: نیاز اصلی این شهرک تبدیل پست سیار برق به پست دائمی تبدیل شود.
وی از جمله دیگر مشکلات شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی را اوقافی بودن زمین های این شهرک عنوان کرد و گفت: صاحبان صنایع این شهرک در مراجعه به بانک با مشکل مواجه می شوند.

** اشتغال 5 هزار نفر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی نیز در این نشست از اشتغال پنج هزار نفر در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز خبر داد و گفت: شهرک سرمایه گذاری خارجی در زمینی به مساحت 260 هکتار در 168 قطعه احداث شده است.
خداوردی تاری افزود: این شهرک با هدف اشتغال زایی، انتقال فناوری، توسعه صنعتی استان آذربایجان شرقی و جلب سرمایه های خارجی طراحی و احداث شده است.
وی ادامه داد: واحدهای مستقر در این شهرک در بیش از هفت رشته خودروسازی، صنایع سلولزی، فولاد، مواد غذایی، مواد شیمیایی ، صنایع تبدیلی و نساجی فعالیت کرده و واحدهای بزرگ آلومینیوم، درب و پنجره‌سازی و پرده نیز در همین شهرک صنعتی، فعال هستند.
تاری یادآور شد: با وجود فعالیت کامل 80 واحد از 150 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک، نرخ اشغال زمین صنعتی در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز، 80 درصد است.

**شهرک های صنعتی موتور محرکه توسعه اند
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست، ایجاد شهرک‌های صنعتی توسط بخش خصوصی را الگوی موفقی برای توسعه صنعتی استان دانست و گفت: شهرک‌های صنعتی از الزامات توسعه استان هستند.
مجید خدابخش با بیان اینکه سرمایه گذاری پیش نیاز توسعه جامعه است، افزود: وظیفه مسوولان دولتی حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به اینکه 13 سرمایه گذار خارجی در شهرک سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاری کرده اند، اظهار کرد: این امر کار بسیار ارزشمند و وظیفه دستگاه های اجرای تامین زیرساخت هاست.
خدابخش با اشاره به برخی مشکلاتی که از سوی صاحبان صنایع در این بازدید بیان شد، اظهار کرد: باید مشکلات موجود در شهرک های صنعتی با سرعت رفع شوند.
وی با اشاره به نبود گاز در شهرک صنعتی بعثت ادامه داد: با رعایت تمامی استانداردها مرحله عملیاتی گاز رسانی به این شهرک از همین فردا آغاز شود.
استاندار آذربایجان شرقی در خصوص درخواست یکی از صاحبان صنایع برای بازدید دوره ای از این شهرک جهت بررسی و رسیدگی به وضعیت روند اجرایی مصوبات این نشست گفت: یک ماه بعد بازدید دوباره ای از روند اجرایی مصوبات این جلسه خواهم داشت.
وی از مدیرکل جمعیت هلال احمر استان نیز خواست با تامین زمین از سوی شهرک نسبت به استقرار پایگاه امداد و نجات خود دراین منطقه اقدام کند.
خدابخش در خصوص پیگیری و اجرایی شدن طرح تقاطع هم سطح نیز دستورات لازم را صادر کرد و گفت: ایجاد تقاطع هم سطح در تمامی شهرک های استان مطرح است که باید اجرایی شود.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.