رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تاکید کرد: این دانشگاه با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.
 دکتر حسن ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در اواخر دهه ۶۰ به عنوان دانشگاه تربیت معلم آغاز به کار کرد و هدف آن نیز تربیت دبیر بود که به تدریج با گسترش روزافزون اهداف علمی، این دانشگاه  تبدیل به دانشگاه جامع شد. 
 وی افزود: این دانشگاه هم اکنون بیست و پنجمین دانشگاه جامع کشور  بوده و در زمینه پژوهش نیز در جایگاه نوزدهم قرار داشته ودر تولید علم نیز به عنوان دانشگاه‌ پیشرو شناخته شده است.
وی با تاکید بر مهارت و تخصص نیروهای فعال در این دانشگاه بیان کرد: نیروهای جوان، متخصص و نخبه در این دانشگاه مشغول به فعالیت و تولید علم هستند. 
 ولی‌زاده از فعالیت ۲۶۶ عضو هیئت علمی شامل ۸۰ استاد تمام، و ۲۱ مربی در این دانشگاه خبر داد و گفت: شش هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که غالب آنها در نوبت اول تحصیل می‌کنند. همچنین در راستای کیفی سازی آموزش و پژوهش، در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در نوبت دوم نکردیم و تنها ۲۰ درصد از یک هزار و ۸۳۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در نوبت دوم تحصیل می‌کنند.
 وی با اشاره به رشته‌های موجود در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: در حال حاضر ۲۲ رشته‌ی دکترا، ۵۴ رشته کارشناسی و ۷۰ رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه وجود دارند. همچنین دانشجویان می‌توانند در تمامی رشته‌های علوم پایه به جز رشته‌ی زمین شناسی تا مقطع دکترا در این دانشگاه تحصیل کنند.
وی افزود: رشته فیتوشیمی که تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ارائه می‌شود، جزو رشته هایی هست که دانشگاه های معدودی در این زمینه دانشجو می پذیرند. همچنین دانشکده الهیات این دانشگاه از سابقه بسیار طولانی برخوردار است. دانشکده‌ی کشاورزی با سه گروه آموزشی و پژوهشی و دانشکده علوم تربیتی هم با کامل‌ترین امکانات در این دانشگاه دایر هستند.
ولی‌زاده، فضای فیزیکی دانشگاه را برای توسعه‌ کافی دانست و گفت: خوابگاه‌های خواهران و برادران هر دو در داخل سایت دانشگاه قرار دارد و این دانشگاه هیچ خوابگاه خودگردانی ندارد. همچنین امکانات ورزشی دانشگاه نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
 وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه گفت: تشکل‌های فرهنگی و سیاسی، کانون‌های فرهنگی و ادبی و انجمن‌های علمی در این دانشگاه از فعالیت بسیار خوبی برخوردار هستند؛ به طوری که این دانشگاه جزو فعال‌ترین دانشگاه‌های استان در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی است. 
وی، جامعه‌ اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان را از جمله تشکل‌های فعال در این دانشگاه برشمرد و گفت: رابطه‌ی بسیار خوب و تنگاتنگی بین دانشگاه و این تشکل‌ها برقرار است و برنامه‌های بسیاری به مناسبت‌های مختلف توسط این تشکل‌ها در دانشگاه برگزار می‌شود.
 ولی‌زاده آگاهی سیاسی را از ویژگی‌های دانشجویان برشمرده و ادامه داد: دانشجویان ضمن آگاهی سیاسی نباید سیاسی کاری کنند. برگزاری برنامه‌های مختلف با دعوت از سخنرانان، با سلیقه‌های فکری مختلف، آستانه تحمل دانشجویان را بالا می‌برد؛ چرا که افکار به منزله‌ی اثر انگشت هستند و هیچ دو نفری را نمی توان پیدا کرد که دقیقا مشابه هم فکر کنند.
 وی در ادامه با تاکید بر این که فاصله‌ی بین دانشگاه و جامعه باید کم شود، گفت: دانشگاه نباید حصار داشته باشد؛ با حصار کشی اطراف دانشگاه اولین گام را برای جدایی دانشگاه از جامعه برداشته‌ایم. دانشگاه مکانی برای یادگیری تجربه و آزمون و خطا برای دانشجویان است. از این رو باید در مقابل خطای آنان انعطاف نشان داده و فرصت یادگیری و تجربه را به آنان بدهیم. در دولت تدبیر و امید نیز فضای امید و نشاط در دانشگاه‌ها حاکم شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید استقلال آموزشی و پژوهشی خود را حفظ کرده و از فضای موجود حداکثر بهره را به منظور پویایی روزافزون دانشجویان ببرند.
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به فعالیت‌های فناورانه دانشگاه اظهار کرد: مرکز رشد این دانشگاه در مرحله‌ی صدور مجوز بوده و مرکز نوآوری نیز مجوزهای لازم را کسب کرده و محل دقیق برای شروع فعالیت‌های آن تعیین شده است. دانشگاه‌ها باید به سمت فناوری و کارآفرینی حرکت کنند؛ از این رو برنامه‌ی راهبردی به مدت دو سال برای هدایت دانشگاه به سمت کارآفرینی تدوین شده است که میزان عملکرد و پیشرفت آن گزارش و بررسی می‌شود. 
 وی ادامه داد:‌ برنامه‌ی پژوهشی پنج ساله‌ای نیز در این دانشگاه تدوین شده است که انرژی‌های تجدید پذیر و محیط زیست محور تخصصی فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه به شمار می‌آیند.
 وی با اشاره به مشکلات اعتباری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با بیان این که درآمد اختصاصی ناشی از طرح‌های کاربردی دانشگاه در طول سال‌های گذشته سیر صعودی داشته است، اظهار کرد: این دانشگاه نیز مانند سایرین با مشکلات مالی و اعتباری مواجه بوده که طبق هماهنگی‌ها با سازمان مدیریت برنامه، افزایش سه برابری در زمینه بودجه‌ی تجهیز و تعمیر دانشگاه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مشکلات اعتباری؛ خوابگاه‌ها و مسایل آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.  در طول سال جاری ۱۲ درصد از اعتبار دانشگاه‌ها تخصیص نیافته است؛ بنابراین مسئولان مربوطه باید مشکلات اعتباری و مالی دانشگاه‌ها را جدی بگیرند.
ولیزاده با تاکید بر لزوم سیاست‌گذاری درست در حوزه‌ی آموزش و پژوهش بیان کرد: تمرکز بیش از حد به پژوهش، توجهات را از موضوع آموزش منحرف می‌کند. همچنین پژوهش‌های بنیادی در کنار پژوهش‌های کاربردی باید مورد توجه قرار بگیرند.
 وی از چاپ ۵۳۶ مقاله‌ی علمی-پژوهشی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در این دانشگاه به ازای هر استاد به طور میانگین دو مقاله تولید می‌شود که بالاتر از استاندار تولید مقاله است.

وی در خصوص قرار گرفتن دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سطح سه در رتبه بندی اخیر وزارت علوم گفت: به نظر می‌رسد معیارهای رتبه بندی به هیچ عنوان مناسب نیستند و باید در این خصوص بازنگری انجام شود؛ چرا که دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در برخی رشته‌ها مثل ریاضی فیزیک و شیمی در سطح اول کشوری قرار دارد.
 رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در پایان با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت پژوهش و آموزش، ارتباط با صنعت و جامعه، پیدا کردن راهکار علمی برای حل مشکلات جامعه و حرکت به سمت کارآفرینی از وظایف مهم دانشگاه‌ها به شمار می‌آید که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.