سرپرست ارکستر آذربایجان روز یکشنبه در نشست خبری دست اندرکاران این ارکستر با بیان اینکه اجرای صحنه طی روزهای 15 و 16 آذر ماه جاری در تبریز انجام می شود، اظهار کرد: ارکستر آذربایجان با حرکت جمعی از جوانان عاشق موسیقی آذربایجانی و علاقمندان به این هنر فاخر از سال 1378 تا 1380 تشکیل یافت اما در سال های اولیه اجراهای چندانی نداشت، تا اینکه از سال 1394 اجراهای این گروه شکل جدیدی به خود گرفت.
ابوالفضل افکاری افزود: هم اکنون 40 تا 50 نفر از هنرمندان موسیقی آذربایجانی در سازها و آلات مختلف با ارکستر آذربایجان همکاری دارند و علاوه بر این، تعداد 50 نفر نیز به عنوان کادر اجرایی با ما همکاری و تعامل کاملی دارند.
وی با بیان اینکه در اجرای صخنه ای ارکستر آذربایجان از سازهای اصیل موسیقی آذربایجانی استفاده شده است، یادآور شد: در هر اجرا دو سانس 30 تا 45 دقیقه ای به روی صحنه می رود که طی آن 17 قطعه فولکلور آذربایجانی اجرا می شود.
افکاری با تاکید بر اینکه موسیقی آذربایجانی تنها در سبک پاپ خلاصه نمی شود، گفت: اگر خواهان احیا، پویایی و تقویت موسیقی فاخر آذربایجانی هستیم باید به اجراهای ارکستر بها دهیم چون این سبک ریشه دارد و آینده از آن چنین سبکی است.
وی ادامه داد: اعضای ارکستر آذربایجان از هشت ماه قبل تمرینات آماده سازی خود را شروع کرده و با عشق و علاقه وصف ناپذیری خود را برای اجرای صحنه ای آماده کرده اند که امیدواریم با استقبال مردم هنردوست و موسیقی شناس تبریز و آذربایجان قرار بگیرد.
افکاری گفت: در اجرای ارکستر آذربایجان تعداد 40 نفر از نوازندگان به روی صحنه می روند که 11نفر آنان بانوان 13 تا 48 سال می باشند.
وی، خواستار حمایت مسئولان و نهادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی از فعالیت های ارکستر آذربایجان شد و افزود: دوست داریم مساعدت های لازم حداقل برای تامین ابزارآلات فعالیت خود و تهیه سازهای تخصصی از ما به عمل آید تا در آینده با اجراهای مختلف داخل کشور و خارج از کشور برای آذربایجان افتخارآفرینی کنیم.
به گزارش ایرنا، رهبر ارکستر آذربایجان نیز در این نشست خبری، گفت: در حال حاضر در عرصه موسیقی و اجرای کنسرت های مختلف شاهد به روی صحنه رفتن موسیقی های تک صدائی هستیم، اما ما در اجرای ارکستر آذربایجان سعی کرده ایم از علم و هارمونی موسیقی بهره بگیریم.
امیر علیزاده با بیان اینکه اعضای ارکستر هیچ چشمداشت مالی در اجرای برنامه ندارند، ادامه داد: تمامی اعضا و نوازندگان گروه دارای شغل بوده و تنها بر اساس خواسته وجودی خود و عشق و علاقه به موسیقی فاخر آذربایجانی اقدام به همکاری کرده اند و این امر برای اهالی موسیقی بسیار مهم و قابل احترام است.
وی، یکی از اهداف اصلی ارکستر آذربایجان را تابوشکنی نبود همکاری بین آموزشگاه های موسیقی فعال در آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: ما تلاش کرده ایم از تمام نوازندگان فعال در آموزشگاه های موسیقی تبریز و استان بهره بگیریم و هم اکنون از شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، خوی و اردبیل شاهد حضور هنرمندان در ارکستر هستیم.
علیزاده اضافه کرد: تمامی قطعات و آثاری که به روی صحنه می رود از تولیدات و تنظیمات ارکستر آذربایجان است.
وی گفت: فرم و قالب ارکستر، سازهای اصیل آذربایجانی از جمله تار، کمانچه، بالابان است که در کنار آنها از قارمان، پیانو، قانون، عود، ناغارا، قاوال، باس تار و باس کمانچه استفاده شده که با کیفیت بالای صدائی به روی صحنه خواهند رفت.
به گزارش ایرنا، در اجرای صحنه ای ارکستر آذربایجان، علی لامعی، تابان محمدخانی و داود اجلالی به عنوان سولیست ( خواننده)، ائلمان اطهری به عنوان ارکستر مایستر، ابوالفضل افکری به عنوان سرپرست و امیر علیزاده رهبر ارکستر و تنظیم قطعات همکاری می کنند.
علاقمندان به حضور در این ارکستر می توانند به مراجعه به سایت خرید آنلاین بلیت به آدرس www.ebilit.com اقدام به تهیه بلیت کنند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.