محمد محمدپور، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این باشگاه ها شامل تعدادی از فعالان و کتابخوان های نیمه حرفه ای و حرفه ای در مراکز فرهنگی به ویژه مدارس و مساجد استان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: با ایجاد این باشگاه فضای مطالعاتی در سطح این مراکز شکل گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توزیع کتاب به این باشگاه ها از آنان حمایت می کند، یادآوری کرد: از این تعداد باشگاه 41 مورد در تبریز، 7 مورد در شبستر، 5 مورد در عجبشیر و 4 مورد نیز در مرند تشکیل و در سامانه ثبت شده است.
محمدپور، تحریک مصرف فرهنگی، تقاضا برای کتاب و حمایت از کتابخوان ها را از طریق پرداخت یارانه تحت عنوان 20 درصد هزینه خرید کتاب در قالب عیدانه بهاره، تابستانه و پاییزه از راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اعلام کرد.
وی با بیان اینکه خرید کالای فرهنگی به ویژه کتاب باید در سبد هزینه های خانوارها قرار گیرد، گفت: در نمایشگاه کتاب تبریز بیش از 50 میلیارد ریال کتاب به فروش رفت و بیش از 800 هزار نفر از آن بازدید کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب اظهار کرد: تجربه دنیا نشان می دهد که کتاب یک عنصر حیات بخش در عرصه فرهنگ و حیات بشری بوده و به عنوان یک کالای استراتژیک فرهنگی است.
محمدپور افزود: براساس آمار سال 2015 سرانه مطالعه کتاب در کشور ما 13 دقیقه در شبانه روز است که در برابر 112 دقیقه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار کم بوده و پیامدهای منفی رغبت نداشتن مدیران و آحاد جامعه به مطالعه کتاب در فرهنگ و توسعه کشور دیده می شود.
وی با تاکید بر استفاده از تجربیات دیگران برای ترغیت مطالعه و کتابخوانی در جامعه، اظهار کرد: هم افزایی همه دستگاه ها و مراکز آموزشی و دانشگاهی برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ضروری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: صدا و سیما و رسانه ها باید ترغیب مطالعه را با ارایه راهکارهای و روش های مواجه کتاب در برنامه های خود قرار دهند.
محمدپور با بیان اینکه نگاه انتشاراتی و تالیفی ما در حوزه نشر مخاطب محور نیست، ادامه داد: ذائقه مخاطب در گردونه تولید، توزیع و مطالعه در نظر گرفته نمی شود و در هر یک از این بخش ها به صورت جزیره ای کار می شود.
وی گفت: تولید کتاب اگر متناسب با نیاز مخاطب نباشد در گردونه مطالعه مردم قرار نمی گیرد و موجب بی رغبتی مردم و علاقه مندان به کتاب می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.