به گزارش ایرنا، با عصای سفید راه می رود و امور خود را پیش می برد؛ عصای سفیدش برایش هم گوش هست و هم چشم؛ چشم هایی که با احتیاط او را به مقصد می رساند.
این حکایت میثم، محمد و زهرا و خیلی از بچه های دیروزی است که مثل هر آدم بینایی با دو چشم درخشان و بینا متولد شده و حتی چند سالی نیز با همین چشمان در مدرسه عادی درس خوانده و مشغول تفریح و بازی بودند.
اما بیماری پنهان و ناشناخته ای به نام تنبلی چشم یا آمبلیوپیا (Amblyopia) در پس چشم های این کودکان لانه کرده بود که با یک معاینه ساده نه تنها قابل تشخیص و درمان بود، بلکه فرد را از یک عمر نابینایی و زندگی در تاریکی نیز نجات می داد.
پیشگیری از تنبلی چشم و دیگر اختلالات بینایی از طریق تشخیص زودرس و مداخله به هنگام، باید از سنین کودکی و از دورانی آغاز شود تا بتوان با تمهیدات مختلف آن را درمان کرد، اما اگر این اتفاق نیفتد بعدها نتایج جبران ناپذیری در تمام عمر گریبانگیر کودکان خواهد شد.
رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز، از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا 3 سالگی است؛ نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است.
در این مدت بخصوص در سه سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف ساخته و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی می شود.
در نتیجه امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملا طبیعی است، از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد.
تنبلی چشم یا آمبلیوپیا نوعی کاهش بینایی است که در آن نمی توان در چشم و یا در راه های عصبی بینایی، هیچ گونه عیب ساختمانی واضحی یافت؛ در واقع از مواردی است که نه بیمار چیزی می بیند و نه پزشک در چشم بیمار چیزی می بیند.
چشمی که دید کمتری دارد دچار تنبلی چشم است، به شرط این که در ته چشم نیز نتوان هیچ گونه مشکل ساختمانی که مسئول کاهش بینایی باشد، پیدا کرد.
بر همین اساس برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از سال 1374 توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در حال اجرا است که همه ساله از اول آبان ماه تا آخر آذر به مدت دو ماه همه کودکان 3 تا 6 سال در مراکز سنجش بینایی شهری و روستایی بصورت رایگان تحت معاینه قرار می گیرند.

** کاش زودتر متوجه می شدیم
'محمدامین' 7 ساله است؛ او در مدرسه از عینک استفاده می کند و این موضوع موجب شده است همکلاسی هایش او را اذیت کنند.
مادر محمد امین با بیان اینکه اگر عینک نزند، تنبلی چشم او بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: در طرح غربالگری تنبلی چشم متوجه شدیم که بینایی فرزندم دچار مشکل و انحراف چشم او جدی است و از آن پس درمان را شروع کرده ایم.
وی افزود: ای کاش چند سال زودتر متوجه می شدم که او به تنبلی چشم مواجه است؛ زیرا در این صورت درمان او زودتر آغاز می شد.
یکی دیگر از شهروندان که فرزندش را برای درمان به مرکز چشم پزشکی تبریز آورده است با بیان این که نه در خانه و نه در مدرسه کسی متوجه تنبلی چشم کودکش نشده است، افزود: اگر چه عارضه یاد شده در چشم فرزندم خفیف است ولی پزشکان می گویند اگر این عارضه زودتر’ تشخیص داده می شد، بهتر بود.
خانم زارعی اظهار کرد: در مقطع پیش دبستانی مربیان از کودکان معاینه مقدماتی به عمل می آورند اما بهتر است بینایی سنجان این امر را به عهده بگیرند.
وی افزود: در سال گذشته مربیان پیش دبستانی به علت این که تجربه و مهارت کافی نداشتند نتوانستند این عارضه را در فرزندم تشخیص دهند در حالی که حتی اگر یک سال هم زودتر از این عارضه باخبر می شدیم، بهتر بود.
قاسم پور شهروند دیگر نیز در این باره گفت: اگر در مقطع پیش دبستانی به جای مربیان از اپتومتریست یا از کارشناسان دارای مهارت برای بینایی سنجی استفاده شود، بهتر است.
وی اظهار کرد: با این کار از مراجعات چند باره بعدی به اپتومتریست و پزشک جلوگیری خواهد شد.
قاسم پور افزود: اگر در مقاطع اول و دوم دبستان نیز طرح پیشگیری از تنبلی چشم اجرا شود نتایج بهتری به دست می آید و کودکان بیشتری از ابتلا به نابینایی نجات می یابند.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد تنبلی چشم برای خانواده ها نیز ضروری است، ادامه داد: لازم است آموزش و پرورش در این راستا اقدامات بیشتری انجام دهد.
مادری که فرزندش را برای بینایی سنجی به یکی از مهدهای تبریز آورده است، به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بینایی سنجی و غربالگری تنبلی چشم طرح بسیار خوبی است که نباید در بازه زمانی خاصی اجرا شود و باید در طول سال استمرار پیدا کند.
مریم حمیدی افزود: هزینه هایی که برای بردن کودکان به چشم پزشک پرداخت می شود زیاد است و از سویی همه خانواده ها نیز به چشم پزشک دسترسی ندارند و بر این اساس باید مراکزی در طول سال همواره به منظور اجرای این طرح فعال باشند و اجرای این طرح محدود به 2 یا 3 ماه نباشد.
با توجه به اینکه همه خانواده ها به دلایل مالی و یا مهم ندانستن مهد کودک کودکان خود را به مهدکودک و یا پیش دبستانی نمی فرستند؛ بر این اساس بسیاری از والدین از طرح سنجش بینایی بی خبر بوده و اطلاعات لازم را در این باره ندارند به همین جهت ادامه آن در دو سال ابتدایی ضروری به نظر می رسد.

** بینایی سنجی 155 هزار کودک در آذربایجان شرقی
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طرح سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال همچون سال های گذشته با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در آذربایجان شرقی اجرا می شود.
محسن ارشدزاده گفت: پس از معاینه در سطح اول، کلیه کودکانی که مشکوک به اختلال بینایی تشخیص داده می شوند به سطح دوم برنامه یعنی بینایی سنجی ارجاع داده می شوند.
وی افزود: پس از انجام معاینه توسط بینایی سنجی، آن دسته از کودکان که نیاز به خدمات تخصصی تر دارند به سطح سوم برنامه ارجاع شده و توسط چشم پزشک معاینه می شوند.
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به غربالگری بیش از 155 هزار کودک در سال گذشته ،خاطر نشان کرد: حدود 90 درصد کودکان جامعه هدف استان در این طرح شرکت کردند و در صدد هستیم امسال این رقم را به 100 درصد برسانیم که نیازمند همکاری خانواده ها، عوامل اجرایی و دستگاه های همکار هستیم.
ارشدزاده افزود: از این تعداد 8 هزار و 884 کودک به مراکز تخصصی بینایی سنجی و چشم پزشک ارجاع داده شدند که از این تعداد نیز 5 هزار و 998 دارای اختلال بینایی برای درمان تشخیص داده شد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تعداد کودکان دارای تنبلی چشم شناسایی شده استان در سال گذشته را 713 کودک اعلام کرد و گفت: تمام هزینه های درمانی و جراحی کودکان تحت پوشش بهزیستی و یا خانواده های نیازمند رایگان است که در سال گذشته 600 میلیون ریال برای این طرح هزینه شد.

** استفاده از عینک، یک راه درمان است
اپتومتریست و کارشناس بینایی سنجی نیز گفت: انحراف و تنبلی چشم کودکان در صورت بی توجهی والدین و درمان نامناسب در سال های اول زندگی کودک می تواند مشکل ساز شود و در سال های بعد مشکلات بینایی شدیدتری برای او ایجاد کند.
سعید نیکجو افزود: با وجود این که طرح غربالگری بینایی سنجی برای کودکان اجرا می شود اما یکی از مهم ترین عللی که باعث درمان نشدن انحرافات و تنبلی چشم در کودکان در دوران تحصیل می شود، بی توجهی والدین به اهمیت و نقش درمان در سال های اول زندگی و پی گیری نکردن برای درمان کامل این بیماری است.
وی سال های اول زندگی کودک را در نتیجه بخش بودن درمان انحرافات و تنبلی چشم بسیار حیاتی عنوان کرد و گفت: درمان انحراف و تنبلی چشم باید پس از تشخیص بلافاصله آغاز شود و به تعویق افتادن آن در هر سال شانس بهبودی را کمتر می کند.
کارشناس بینایی سنجی یکی از راه های درمان نارسایی های بینایی در کودکان را استفاده از عینک مناسب ذکر و خاطر نشان کرد: والدین لازم است با صبوری در ارتباط با درمان فرزندان خود اقدام و آن ها را تشویق به استفاده از عینک کنند.
نیکجو اضافه کرد: استفاده نکردن از عینک مشکلات شدیدتری را در آینده برای کودک به وجود می آورد و باید با اتخاذ تدابیر لازم و تشویق کودک به ادامه درمان و استفاده از عینک، مانع از ایجاد این مشکلات شد.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.