به گزارش ایرنا، وضعیت هوای کلانشهر تبریز در شمالغرب کشور با جمعیتی در حدود 2 میلیون نفر در کنار قرار گرفتن در معرض آلودگی واحدهای صنعتی مانند دیگر کلانشهرهای کشور متاثر از سوخت وسایل نقلیه است و پدیده های جوی همچون وارونگی هوا و ریزگردها این وضعیت را تشدید می کند به طوری که در هفته گذشته مردم این شهر 2 روز ناسالم را تجربه کردند.
** تعطیلی روزهای پنجشنبه ادارات شهر تبریز بررسی شود
استاندار آذربایجان شرقی عصر یکشنبه در نشست کارگروه آلودگی هوای تبریز گفت: پیشنهاد تعطیلی ادارات در روز پنجشنبه در راستای کاهش آلودگی هوای تبریز باید بررسی شود.
مجید خدابخش با بیان اینکه باید عوامل پدید آورنده آلودگی هوای تبریز به صورت علمی شناسایی شود، افزود: در حال حاضر عوامل اصلی آلودگی تا حدودی شناسایی و رفع شده ولی سایر عوامل فرعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه برای کاهش آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها باید جلسات خاصی تشکیل شود، اظهار کرد: حدود 2 میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و میزان آلایندگی حاصل از این وسائط فرسوده در آینده هزینه‌های گزافی را متوجه جامعه می‌کند بنابراین لازم است از اعتبارات دولتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود.
خدابخش تاکید کرد: ضروری است پالایشگاه تبریز کل تولید خود را به سمت بنزین یورو 4 سوق دهد تا بدینوسیله قدم موثری در جهت کاهش آلودگی کلانشهر تبریز برداشته شود.

** یکی از سیاست های جدی دولت کاهش آلودگی هوای کلانشهرهاست
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه مساله کاهش آلودگی هوای کلانشهر های کشور جزو سیاست های جدی دولت تدبیر و امید است، گفت: پیش از سال 92 وضعیت آلودگی هوای کلانشهر تبریز در روزهای متمادی یکی از دغدغه ها و نگرانی های مردم و مسوولان بود.
رحیم شهرتی فر از جمله دلایل آلودگی هوای تبریز را توزیع سوخت غیراستاندارد بنزین و گازوییل، مصرف سوخت نفت گاز در نیروگاه حرارتی این شهر و تعداد کسیر خودروهایی که در سطح شهر تردد می کردند عنوان کرد و افزود: وارونگی هوا در فصل سرما نیز از دیگر دلایل تشدید کننده این امر بود.
وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات تاثیرگذاری در این خصوص انجام شده که از جمله آنها می توان به توزیع سوخت یورو چهار در تبریز و عدم استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از سوخت نفت گاز اشاره کرد.
شهرتی فر گفت: همچنین در شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه تبریز طرح های مختلف و اقدامات بسیار مهمی در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی در منطقه انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در وضعیت بهتری از لحاظ آلودگی هوا نسبت به سال 92 قرار داریم، گفت: با شروع فصل سرما از سازمان های دولتی در خواست می کنیم که نسبت به مدیریت سوخت توجه بسیار ویژه ای داشته باشند.

** افزایش روزهای پاک در سال جاری به 92 روز
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست تعداد روزهای پاک در هفت ماه نخست سال جاری را 92 روز، روزهای سالم 116 روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس 8 روز اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال گذشته 74 روز پاک، 131 روز سالم، 9 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم برای تمامی گروه ها داشتیم.
حمید قاسمی افزود: شرایط توپوگرافی خاص، گسترش و تنوع صنایع، محصور شدن با رشته کوه های مختلف، تردد بیش از 900 هزار خودرو ، شرایط اقلیمی خاص و توسعه شهری و جمعیتی از دلایل آلودگی هوای کلانشهر تبریز است.
وی با اشاره به منابع انتشار آلاینده های هوای این کلانشهر، اظهارکرد: 72 درصد سهم خودرو ها و 21 درصد سهم صنایع است.
قاسمی با اشاره به استقرار 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تبریز افزود: در مقایسه سال های 92 و 95 تعداد روزهای سالم از 148 روز در سال 92 به 189 روز در سال 95 افزایش یافته، تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از 70 روز به 55 روز کاهش و تعداد روزهای ناسالم از 2 روز به 11 روز در سال 95 افزایش یافته است.
وی از جمله اقدامات این اداره کل برای کاهش آلودگی هوای تبریز را پیگیری توزیع سوخت های یورو 4 (بنزین و گازوئیل)، پایش کیفی سوخت های توزیعی، محدود کردن توزیع سوخت مازوت در شعاع 30 کیلومتری تبریز و اعمال محدودیت استقرار صنایع در شعاع 30 کیلومتری شهر تبریز برشمرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: الزام صنایع به استفاده از فیلترهای مناسب، کنترل و پایش شبانه روزی صنایع، بروز رسانی فهرست انتشار منابع آلاینده هوای کلانشهر تبریز، الزام صنایع به استفاده از سیستم های پایش آنلاین، بروز رسانی و ارتقای 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا، الزام نیروگاه های استان به استفاده از سوخت گاز، ایجاد 4ایستگاه مدرن سنجش آلودگی هوا و گسترش حوزه پایش و پیگیری اجرای مصوبات هیات دولت از دیگر اقدامات این اداره کل است.
وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز گفت: تامین اعتبار جهت مطالعه منشاء یابی ذرات معلق و تولید مدل پیش بینی آلودگی هوا، اجرای طرح محدود کاهش آلودگی، افزایش سرانه فضای سبز، نوسازی هرچه سریع تر ناوگان حمل و نقل شهری، ایجاد زیر ساخت های لازم جهت خودداری از سفر های غیر ضروری (توسعه دولت الکترونیک) از جمله این راهکارهاست.
قاسمی اظهارکرد: تامین اعتبار برای استمرار مطالعه سالانه فهرست منابع انتشار آلاینده، گستره توزیع سوخت بنزین و گازوئیل یورو 4 در سطح شهرستان تبریز، برخورد قاطع با خودرو های دود زا و فاقد معاینه فنی خودرو، استمرار در تامین سوخت گاز نیروگاه و تعطیلی روزهای پنج شنبه و برقراری سرویس ادارات دولتی از دیگر اقدامات لازم برای پیشگیری است.
** آذربایجان شرقی فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را داراست
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به تردد 901 هزار خودرو و 145 هزار و 625 دستگاه موتور سیکلت در سطح شهرستان تبریز گفت: هر موتورسیکلت به اندازه 10 خودور آلاینده است.
سرهنگ ناصر میکاییلی تعداد کل تاکسی ها در شهر تبریز را 14 هزار دستگاه برشمرد و افزود: سال گذشته 6 هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود داشت که از این تعداد تا کنون 2 هزار دستگاه تاکسی فرسوده تعویض شده است.
وی آمار کل خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر را 27 هزار و 182 دستگاه در این استان اعلام کرد و گفت: از این تعداد 700 دستگاه اتوبوس خط واحد در شهر تبریز تردد می کنند.
سرهنگ میکاییلی با بیان اینکه آذربایجان شرقی پیرترین و فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را داراست، ادامه داد: از 24 هزار و 226 دستگاه ناوگان عمومی در استان 8 هزار و 916 دستگاه و از 767 دستگاه مسافربری اتوبوس 182 دستگاه فرسوده است.

** اجرای طرح محدوده ترافیکی طرح زوج و فرد از آذر ماه
معاون حمل و نقل شهرداری تبریز نیز در این نشست گفت: براساس مصوبات شورای ترافیک استان مقرر شده طرح محدوده کاهش (L.E.Z) اجرایی شود که هدف از آن جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی از محدوده های تعریف شده می باشد.
مهدی یوسفی اعلام کرد: آماده هستیم طرح های محدوده هوای پاک و محدوده ترافیکی طرح زوج و فرد در تبریز را ابتدای آذرماه سال جاری اجرایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد خوردوهای تک سرنشین که در سطح تبریز تردد می کنند بیش از اندازه است.
یوسفی با بیان اینکه سهم تاکسی و اتوبوس در سفرهای درون شهری تبریز 55 درصد است، اظهار کرد: 11هزار و 103 دستگاه تاکسی و 900 دستگاه اتوبوس در تبریز وجود دارد.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار: پرویز انصاری
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.