به گزارش ایرنا، طرح تکاپو یکی از طرح های مرتبط با اشتغال است که بر اساس مطالعه و شناخت جامعه هدف از سوی معاونت کارآفرینی و توسعه اشتغال مطالعه و اجرایی می شود.
اجرای طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو) در هشت استان کشور از جمله آذربایجان شرقی در زمینه فعالیت های فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی، پوشاک و گردشگری از جمله برنامه های توسعه اشتغال در کشور است.
** اشتغال زایی از دغدغه های اصلی مسوولان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی روز پنجشنبه پس از امضای این تفاهم نامه به ایرنا گفت: موضوع اشتغال یکی از دغدغه های اصلی مسوولان نظام و استان است.
علی نواداد با اشاره به اینکه اقدامات بسیار زیادی در حوزه رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در استان انجام شده است، افزود: امیدواریم در پایان سال جاری عملکرد قابل قبولی از این استان ارائه دهیم.
وی با اشاره به سند تدبیر توسعه استان ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان یکی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تدوین این سند است و از این رو هسته های کلیدی توسعه استان بر مبنای توجه به فناوری و اقتصاد دانش بنیان تهیه شده است.
نواداد اظهارکرد: با توجه به سیاست های دولت، فضا برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان باز است و مدیران ارشد استانی نیز سعی در تامین نیازهای این شرکت ها دارند.

** زیرساخت های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فراهم است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی هم در این خصوص به ایرنا گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخه های توسعه کشور در حوزه کسب و کارها، تعامل تجاری با دنیا و ایجاد اشتغال برای جوانان است.
بهمن حسین زاده افزود: در دولت تدبیر وامید اقدامات بسیار مهمی در زمینه توسعه زیرساخت های لازم در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان انجام شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 190 گیگ پهنای باند اینترنت در استان است که 90 گیگ آن در دسترس عموم قرار دارد و این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این رقم 10 گیگ بود.
حسین زاده اعلام کرد: در طی چهار سال گذشته یکهزار و 213 روستا در استان به شبکه اینترنت متصل شده اند و تمامی فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان متصل به فیبرنوری هستند.
وی با اشاره به ایجاد دیتا سنتر ( مرکز داده ) استان، گفت: با اقدامات انجام شده اکنون آذربایجان شرقی به مرکز منطقه شمالغرب در حوزه مخابرات و ارتباطات تبدیل شده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی ادامه داد: زیرساخت های لازم در حوزه فناوری و ارتباطات در استان ایجاد شده و زمینه تولید محتوا و حمایت از ظرفیت های استان در راستای اشتغال زایی مورد توجه است.
وی گفت: هدف از امضای این تفاهم نامه چهارجانبه تنظیم چارچوب همکاری متقابل بین طرفین تفاهم نامه به منظور پیاده سازی طرح های معرفی شده از سوی ایرانسل، در راستای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است.
وی ادامه داد: در این تفاهم نامه همکاری در خصوص طرح های مربوط به توسعه و ارائه خدمات ارزش افزوده و تولید محتوای دیجیتال بر بسترهای ایرانسل و توسعه زیرساخت های فنی و ارتقای پوشش شبکه مورد توجه است.

** ایرانسل حامی تبدیل ایده های نو به تولید است
مدیر توسعه کسب و کار خدمات دیجیتال شرکت ایرانسل نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای اینکه بتوانیم در لایه های استانی پتانسیل های بومی استان ها را از حالت بالقوه به حالت بالفعل در بیاوریم تفاهم نامه چهارجانبه ای منعقد شده است که با انجام آن علاوه بر اشتغال زایی می توانیم از مهاجرت نیروهای بومی استان ها جلوگیری کنیم.
علیرضا ضیایی ادامه داد: ایرانسل در کنار فراهم کردن بستر، ارائه مشاوره، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی برای خلق ایده، استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ، تمامی لایه های اکوسیستم دیجیتالی را پوشش می دهد.
وی افزود: در خصوص مباحث درآمدزایی نیز ایرانسل نقش حمایتی دارد و در واقع این شرکت از کسب و کارها حمایت می کند تا بتوانند سرپا بایستند.
ضیایی اظهارکرد: یک از رسالت های اجتماعی شرکت ایرانسل خدمت رسانی به جامعه از لحاظ کسب و کار و همچنین کمک برای به وجود آوردن فرصت ها برای اندیشیدن به ایده های نو و تولید این ایده ها است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون با بیش از 14 استان این تفاهم نامه امضا شده و برخی از استان ها همچون خوزستان به درآمد زایی رسیده اند، گفت: این طرح کاملا حمایتی است و در نظر داریم در تمامی استان ها به صورت کامل اجرایی کنیم.
ضیایی ادامه داد: اپراتور ایرانسل رسالت فرهنگی خود را در زمینه محتوا، غنای محتوایی و رسالت اجتماعی خود را در زمینه اشتغال زایی، رونق بازار، کسب درآمد، افزایش سهم بازار در حوزه دیجیتال می داند.
وی تعداد مشترکین ایرانسل در کشور را 50 میلیون مشترک اعلام کرد و گفت: در آذربایجان شرقی نیز در حدود یک میلیون و 300 هزار مشترک ایرانسل وجود دارد.
به گزارش ایرنا، با توجه به امکان اشتغال زایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری پائین تر از بسیاری دیگر از حوزه های فنی، تولیدی و خدماتی و ارتباط این حوزه با اقتصاد دانش بنیان انتظار دولت به سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.