به گزارش ایرنا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز چهارشنبه در این مراسم در مسجد مقبره تبریز با بیان اینکه اصلی‌ترین وظایف انسان‌ها امر به معروف و نهی از منکر است، اظهارکرد: متاسفانه امروزه در جامعه منکرها بیشتر از معروف ها به چشم می‌خورد.
آیت‌الله سیدمحمد غروی، ادامه داد: مهم‌ترین علت اجرا نشدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شدن افراد معروف است.
شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، فرزند آیت الله حاج میرزا باقر در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شد.
وی تحصیلات مقدماتی علوم دینی را از پدر بزرگوار و عموی گرامی اش، آیت الله میرزا اسد الله در تبریز فرا گرفت و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش ، به خاطر مبارزات انقلابی به تهران تبعید شد و پس از چند ماه به تبریز بازگشت.
این عالم مجاهد سپس به شهر مقدس قم رفت و از محضر مراجع عظام، آیت الله حجت، صدر، بروجردی، گلپایگانی و امام خمینی کسب علم کرد.
آیت الله قاضی طباطبایی پس از 10 سال تحصیل علوم دینی در قم و کسب فیض از محضر مراجع و علمای بزرگ، راهی نجف اشرف شد و در آنجا به محضر علمای بزرگی چون آیت الله حکیم، آیت الله عبد الحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی، آیت الله بجنوردی و علامه محمد حسین کاشف الغطاء رسید و پس از رسیدن به مراتبی از علم و معنویت به ایران بازگشت و در تبریز اقامت گزید .
شهید قاضی با اوجگیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ره در سال 1342 ، با حضور فعال خویش در صحنه های مبارزه با رژیم پهلوی، برای تحقق اهداف متعالی رهبر انقلاب گام های مؤثری برداشت .
همین فعالیت ها باعث شد که رژیم شاه او را دستگیر و در زندان قزل قلعه محبوس کند و سپس به شهرهای بافت کرمان و زنجان تبعید کند.
فشارهای روحی و جسمی رژیم این مجاهد شجاع را به شدت بیمار کرد و او پس از بهبودی به عراق تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید به ایران بازگشت و دوباره در تبریز سکونت اختیار کرد و در این مدت هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید.
آیت الله قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مقام نمایندگی امام خمینی ره در آذربایجان و امامت جمعه تبریز به خدمات ارزنده خویش به اسلام ادامه داد و زحمات بسیاری را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی متحمل شد .
این عالم نستوه سر انجام در دهم آبان سال 1358 هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد و عازم منزل بود، به دست اعضای گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید.
پیکر این شهید در گلزار شهدای مسجد مقبره تبریز به خاک سپرده شد.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.