محسن خادم عرب باغی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برای ثبت در لیست بنادر خشک به 50 تا 80 هکتار زمین نیاز است، اظهار کرد: با امضای تفاهم نامه، این مقدار زمین به بندرخشک اختصاص خواهد یافت تا با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران مقدمات کار فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: مراحل تصویب و ثبت منطقه آزاد ارس به عنوان بندر خشک توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود و مشاورین صاحب صلاحیت معرفی شده، مراحل ابتدایی و آماده سازی این پروژه را انجام خواهند داد.
خادم عرب باغی تاکید کرد: بر همین اساس تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی با عنوان 'ارس ریل' نیز در دستور کار سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد و این شرکت پس از ثبت با مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: سکوی تخلیه و بارگیری حمل و نقل ترکیبی نیز توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این منطقه، ایجاد می شود.
خادم عرب باغی با بیان اینکه در زمینه گردشگری نیز همکاری های بیشتری با راه آهن جمهوری اسلامی خواهیم داشت، گفت: مقدمات جابجایی دوباره مسافران در جشنواره های پاییزی و زمستانی بر مبنای 100 درصد ظرفیت قطار تبریز – جلفا و برعکس فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست تفاهم نامه اولیه به منظور پیگیری پیوستن ارس به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی آسیا و اقیانوسیه(اسکاپ) به عنوان بندر خشک بین عرب باغی مدیر عامل منطقه آزاد ارس و صنوبری مدیرکل دفتر سرمایه گذاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
بندر خشک به یک بندر درون سرزمینی چند منظوره اطلاق می شود که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است و هم برای انتقال درون سرزمینی کالاها و هم برای ذخیره و انبار کالاها کاربرد دارد . بندر خشک داخلی می تواند انتقال کالا بین کشتی ها و شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند ضمن اینکه صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می شود.
انتخاب منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان بندر خشک ، با توجه به وجود زیرساختهای لازم سخت افزاری و نرم افزاری و تجربه چند دهه در امور گمرکی برای کشورهای CIS و کشورهای آسیایی و شمال اروپا از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و با کاهش هزینه های حمل و نقل و زمان انتقال کالا نقش به سزایی در اقتصاد ملی و بین المللی خواهد داشت.
منطقه آزاد ارس با 51 هزار هکتار وسعت شامل بخش هایی از 2 شهرستان جلفا و خداآفرین در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی و در مجاورت با کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار: محمد عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.