فعال فرهنگی برجسته با تاکید بر این‌که حوزه نشر در کشور ما به یک "کلاف سردرگم" تبدیل شده است، گفت: نه بخش دولتی و نه حتی بخش خصوص می‌تواند در این حوزه، کار خود در حداقل‌های موجود ادامه دهد و دولت هم به قدری مشکل دارد که نمی‌تواند به حوزه فرهنگ و خصوصاً به حوزه نشر توجه کند؛ البته این موضوع با کم لطفی‌هایی نیز همراه است.
 
علی‌اصغر شعردوست در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه کتاب و نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، با حضور در غرفه‌ی ایسنا، اظهار کرد: با این نگاه اجمالی نمی‌توان آنگونه که شایسته است در مورد نمایشگاه کتاب تبریز قضاوت جامعی کرد، اما این نکته روشن است که فضای نشر در شهر و در حالت کلی در کشور ما، مساعد نیست.
 
وی با بیان این‌که با کم‌ترین حمایت‌ها می‌توان در حوزه‌ی نشر اقدامات فراوانی انجام داد، خاطرنشان کرد: در کشور ما ممکن نیست یک نویسنده و حتی بزرگترین نویسنده بتواند از طریق نوشتن امرار معاش کرده و زندگی بگذارند، از این‌رو باید شغل دیگری داشته و نویسندگی را به صورت "تفننی" دنبال کند!
 
وی با بیان این‌که از هزار سال پیش کتابخوانی و کتابدانی در کشور ما یک فضلیت بود، گفت: امروزه به گونه‌ای شده که در خود تبریز نویسنده‌ای 20 سال زحمت کشیده و تازه می‌خواهد یک کتاب چاپ کند یا نویسندگانی هستند که کتاب‌هایشان در دستشان مانده! نه ناشر دولتی پیشقدم می‌شود و نه ناشر خصوصی! نویسندگان نه تنها حق تالیف نمی‌گیرند بلکه باید مبلغی هم بدهند تا کتابشان چاپ شود!
 
شعردوست با تاکید بر این‌که با کم‌ترین اعتبارات به بخش فرهنگی، می‌توان حرکت‌های خوبی را در این حوزه انجام داد، خاطرنشان کرد: توجه ویژه‌ای به بخش هنر و همچنین مطبوعات در جامعه شود و همچنین استعدادهای کودکان و دانش‌آموزان که در رشته‌های مختلف تحصیلی مشغول هستند، باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان این‌که باید خروجی کار نویسنگان در جایی به کار گرفته شود، گفت: در چند سال اخیر فضای مجازی نیز در خصوص کتابخوانی مردم تاثیر داشته که باید در این خصوص راهکارهای پیدا کنیم، چون کتاب به طور فیزیکی قداست دارد.
 
نماینده مردم تبریز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که شهر تبریز در دوره‌های مختلف، در تولید فکر و اندیشه سهم فراوانی داشته است، یادآور شد: شهر تبریز باید به اندازه سهم خود مورد توجه قرار گیرد، زمانی تبریز پایتخت فرهنگی کشورهای منطقه بود و حرکت‌های این شهر در باکو، استانبول و عشق‌آباد  اثر می‌گذاشت، هنوز هم این پتانسیل‌ها در شهر تبریز وجود دارد اما باید این پتانسیل‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه باید در بودجه های ملی و بودجه‌های کشوری، سهم فرهنگ زیاد شود، خاطرنشان کرد: در مجلس ششم مطرح کرده بودیم که "پیمانه‌ی فرهنگی" کشور کم است و چانه‌ی این پیمانه از ابتدا کوچک برداشته شده است! به همین دلیل اگر 10 درصد هم رشد کند به چشم نمی‌آید!
 
شعردوست در خصوص نامگذاری روز 27 شهریور به نام "روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی" نیز گفت: این نامگذاری هیچ ربطی به مجلس ندارد و چون این موضوع را در زمانی که نماینده بودم به مجلس پیشنهاد دادم به همین دلیل برخی‌ها و حتی مخالفان نیز این موضوع را به نوعی به مجلس ارتباط می‌دهند.
 
وی در خصوص فلسفه‌ی نامگذاری روز 27 شهریور به عنوان روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی، ادامه داد: در تقویم سالانه کشور برای هر روز و هر رویدادی، روز گرامیداشت لحاظ شده، اما برای شعر هیچ روزی در نظر گرفته نشده بود، درحالی که حافظه‌ی تاریخی مردم ایران بیشتر در حوزه‌ی شعر است، با توجه به این‌که شهریار به عنوان بزرگترین شاعر معاصر ایران است، در سال 85 این موضوع را به مجلس پیشنهاد دادیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.