به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این همایش که از 19 سال قبل شروع شده قرار است روز جمعه 28 مهر ماه در مسیر تقاطع شهید رجایی تا استادیوم شهید بهشتی بناب برگزار شود که با برنامه ریزی های انجام شده مقدمات و تمهیدات برپائی باشکوه و زیبای آن از مدت ها قبل آغاز شده و مسئولان شهرستانی بر برگزاری سالم، بدون مشکل و تلاش برای ثبت ملی این رویداد بزرگ ورزشی - اجتماعی و فرهنگی تاکید فراوان دارند.
توسعه صنعتی شهرستان بناب که طی سال های اخیر سرعت قابل توجهی داشته است، لزوم برگزاری چنین برنامه ها و همایش ورزشی، اجتماعی و فرهنگی را بیش از پیش برای مردم این شهرستان و حتی شهرستان های همجوار اجتناب ناپذیر می کند.
فرماندار شهرستان بناب با تاکید بر اینکه تلاش داریم مقدمات و تمهیدات لازم و کافی را برای ثبت ملی همایش دوچرخه سواری آماده کنیم، حضور پررنگ و پرشور مردم در نوزدهمین همایش بزرگ دوچرخه سواری بناب را عاملی مهم در نهائی شدن ثبت ملی آن دانست.
ولی الله فرج اللهی گفت: اگر مردم بناب می خواهند لقب ' شهر دوچرخه ' برای همیشه روی این شهرستان ماندگار شود لازم است از کودک تا بزرگسالان روز جمعه این هفته با دوچرخه های خود به خیابان ها آمده و در همایش بزرگ دوچرخه سواری شرکت کنند.
وی اظهار کرد: امسال همایش دوچرخه سواری بناب برای اولین بار به صورت استانی برگزار می شود و دوچرخه سوارانی از شهرستان های آذرشهر، عجب شیر، ملکان و مراغه در این همایش شرکت خواهند کرد.
فرج اللهی ادامه داد: برای اینکه فرهنگ دوچرخه سواری بیش از پیش در بین شهروندان ترویج و گسترش یابد، سعی کرده ایم اکثریت هدایای این همایش را به وسیله نقلیه دوچرخه اختصاص دهیم.
به گفته وی، در این همایش 120 دستگاه دوچرخه و بیش از یکصد قلم کالای ورزشی به قید قرعه به شرکت کنندگان در همایش اهدا خواهد شد.
شهردار بناب نیز با بیان اینکه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در افزایش سلامتی و نشاط مردم نقش به سزایی دارد، اظهار کرد: برگزاری این همایش در کنار ایجاد نشاط و شادابی در بین شهروندان به طور قطع در ایجاد اشتغال نیز نقش به سزایی داشته است، چرا که با زدن استارت برگزاری نوزدهمین همایش دوچرخه سواری بناب، دوچرخه فروشان و تعمیرکاران دوچرخه نیز در روزهای اخیر فعال شده اند.
نادر داوودی افزود: به منظور ترویج و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله سالم نقلیه، طرح جامع ترافیک دوچرخه شهرستان تهیه و به استانداری آذربایجان شرقی و وزارت کشور ارسال شده است.
وی با اعلام آمادگی شورای اسلامی شهر و شهرداری بناب برای همکاری در برگزاری هرچه باشکوه تر این همایش، گفت: 70 نفر از پرسنل شهرداری بناب با دوچرخه های خود در همایش بزرگ دوچرخه سواری بناب شرکت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان بناب با دارا بودن بیش از 30 هزار دستگاه دوچرخه و برگزاری همه ساله و منظم همایش بزرگ دوچرخه سواری همواره به عنوان شهر دوچرخه در کشور لقب گرفته است.
هرچند در زمان های گذشته دوچرخه برای سهولت رفت و آمد بشر اختراع و ساخته شد تا با این وسیله مسیرهای رفت و آمد کوتاه تر و آسان تر شود، اما به مرور زمان دوچرخه به عنوان یک وسیله ساده برای ورزش تغییر ماهیت داد تا جایی که رشته دوچرخه سواری در میان ورزش های المپیکی جهان گنجانده شد.
در شهرستان بناب استفاده از دوچرخه با معانی و مفاهیم جدیدی عجین شده و افراد بسته به سن، شغل و نوع علاقه خود از این وسیله ارزان و پاک استفاده می کنند، عده ای از آن برای رفت وآمد در مسیر خانه تا محل کار استفاده می کنند و جوانان این شهر آن را وسیله ای برای گردش های درون و برون شهری و نیز تفریح خود بر می گزینند و برای کودکان وسیله بازی و سرگرمی است.
در بین افراد مختلف جمعیت شهر بناب، شیرین ترین و در نوع خود عجیب ترین استفاده را از دوچرخه پیرمردان بنابی می کنند ، افراد سالخورده ای که مسیر رفت و آمد خود را با تکیه بر دوچرخه به مثابه یک عصا طی می کنند و بدون آن که سوار دوچرخه شوند، آن را با خود به هر جایی می برند.
بهره مندی از دوچرخه در خانه های یک شهر نشان می دهد که این وسیله راحت، پاک و دوست داشتنی هنوز در دل بنابی ها جای دارد و با فرهنگ آنها آمیخته است.
شهرستان بناب با جمعیت 126 هزار نفر در فاصله 123 کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
شهر بناب 80 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.