حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم عصر شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که شهر تبریز در اعصار گذشته تنها 80 هزار نفر جمعیت داشت بازار بسیار عظیم و مسقف آن ساخته شد که کار تجارت و اقتصاد شرق و غرب جهان وابستگی شدید به آن داشت.
وی افزود: به دلیل رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار و فعالیت های تجاری در تبریز و آذربایجان بود که 100 سال قبل جمعیت تبریز به 300 هزار نفر رسید که در همین زمان جمعیت پایتخت ایران 350 هزار نفر و جمعیت شهرهای اصفهان و مشهد به ترتیب 80 و 70 هزار نفر بود، اما الان به دلیل از بین رفتن پایه های اقتصادی و تجاری در منطقه جمعیت کرج دو برابر تبریز شده است!
آل هاشم با ابراز گلایه از وضعیت بغرنج واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی، گفت: امروز مشکلات این بخش بسیار جدی است و در صنعت و تجارت به شدت نیازمند توجه ویژه دولت هستیم.
وی به وضعیت مجتمع مس سونگون در شهرستان ورزقان اشاره کرد و با انتقاد از اینکه تاکنون راه اندازی کارخانه ذوب در این مجتمع عظیم محقق نشده است، یادآور شد: باید توجه کرد تا زمانی که این واحد ذوب فعال نشود، وجود مس سونگون برای آذربایجان چندان نفعی نخواهد داشت.
آل هاشم با بیان اینکه در زمان های گذشته دانشگاه تبریز از نظر علمی، پژوهشی و تعداد دانشجو و استاد دومین دانشگاه ایران به شمار می رفت، اظهار کرد: اما این جایگاه در حال حاضر قابل مشاهده نیست و برای احیای ان کمک های دولت لازم و ضروری است.
وی، طرح احداث خط آهن تبریز- میانه را مورد اشاره قرار داد و با ابراز تاسف از اینکه پس از سپری شدن 10 سال از آغاز این پروژه هنور سرانجام مشخصی ندارد، گفت: این پروژه قرار بود سال ها قبل به بهره برداری برسد اما زمان دقیق اتمام ان مشخص نشده و تازه مسئولان اعلام کرده اند تا بستان آباد آماده افتتاح خواهد بود.
امام جمعه تبریز از وضعیت بسیار دردناک دریاچه ارومیه نیز یاد کرد و با اشاره به اینکه خشک شدن آن نه تنها آذربایجان شرقی بلکه آذربایجان ها و حتی استان زنجان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آل هاشم تاکید کرد: نجات دریاچه ارومیه از شرایط رو به موت کنونی تنها با عزم و اراده ملی میسر است.
وی از مردم آذربایجان به عنوان مردمانی ولائی و همراه نظام جمهوری اسلامی که تابع تدابیر رهبری هستند، یاد کرد و با اشاره به رشادت ها و فداکاری های مردم این دیار در دفاع از کیان اسلامی، تقدیم هزاران شهید گلگون کفن لشکر عاشورا و ارتش جمهوری اسلامی را سندی بر این وفاداری دانست.
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه تبریز و آذربایجان همواره برای ایران همه چیز داده است اما چیزی نگرفته است، یادآور شد: باید توجه کرد که اگر قیام خونین 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز نبود، معلون نبود انقلاب اسلامی یک سال پس از آن به پیروزی برسد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.