به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، مرتضی آبدار با اشاره به ویدئوی منتشر شده از حضور گردشگران همزمان با اقامه نماز جماعت در مسجد کبود تبریز، افزود: حفظ حرمت مسجد و منبر در کنار پاسداری از میراث فرهنگی اولویت این اداره کل است و همواره به پرسنل و راهنمایان مستقر در مسجد کبود تاکید شده که موارد و ملاحظات لازم به گردشگران در حین بازدید از مسجد کبود و اماکن مشابه یاد آوری شود.
وی اظهار کرد: همزمانی بازدید گردشگران خارجی با زمان نماز مغرب و عشا و عدم حضور راهنما در لحظه مزبور منجر به بروز صحنه های ناخوشایند شده است.
آبدار اضافه کرد: حال اینکه با توجه به گستردگی دسترسی در فضای مجازی انتشار چنین ویدئویی بدون توجه به قصد و منظور منتشر کننده، می تواند اصل قضیه را تحت الشعاع قرار دهد.
آبدار اعلام کرد: بر اساس تصمیم به عمل آمده، در مواقع اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا بازدید از مسجد به مدت 20 دقیقه تعطیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در آستانه رویداد بزرگ تبریز 2018 از ظرفیت رسانه باید در راستای تقویت تبریز، همدلی و هم افزایی نیات خیر استفاده شود و در این مسیر از اصحاب رسانه استمداد می کنیم تا یاریگر ما باشند و از ایجاد حاشیه هایی از این دست که نه به نفع تبریز است و نه نفعی به توسعه تبریز و ترویج دین مبین اسلام دارد، خودداری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح مرمت مسجد کبود، گفت: عزم اداره کل در مرمت و احیای مساجد تاریخی به خودی خود نشانگر اهمیت بالای آن است به طوری که در حدود یک دهه گذشته بالغ بر یکصد مسجد تاریخی توسط اداره کل مرمت و برای بهره برداری شایسته تر تقدیم مردم متدین و شریف استان شده است.
آبدار افزود: زیبایی های بی نظیر مساجد و بقاع متبرکه استان و به ویژه مسجد کبود که در داخل پرونده بازار تاریخی تبریز به ثبت جهانی نیز رسیده است، همواره استقبال گردشگران را به دنبال داشته و تصاویر منتشر شده از حضور و بازدید توام با ادب و احترام و گردشگران در این اماکن در فضای مجازی به خودی خود گویای ارزش و جذابیت این اماکن برای گردشگران است.
وی گفت: به دلیل تبلیغ بسیار گسترده و موثر و رویدادهایی همچون تبریز 2018، در روزهای اخیر و در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا، شاهد حضور چشمگیر و همراه با احترام و افتخار گردشگران خارجی در بقاع متبرکه همچون بقعه سید حمزه(س) و عزاداری ها و هیئت های مذهبی بودیم که تصاویر آن در فضای مجازی مکرر منتشر شده است.
به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هفته گذشته در دیدار با آمران به معروف و ناهیان از منکر استان با تاکید بر حفظ حرمت مسجد و منبر، از نحوه حضور گردشگران در اماکن مذهبی به ویژه مساجد تبریز انتقاد کرد.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم گفته بود: ما در مورد مسجد کبود که به فیروزه جهان اسلام شهرت دارد نهایت همکاری و همراهی را برای رعایت و اجرای قوانین و مقررات میراث فرهنگی انجام می دهیم و معتقدیم همه باید رعایت کنند و در حفظ آن نهایت همکاری را داشته باشند.
وی اظهار کرده بود: اما این نوع همکاری ها بدان معنی نیست که منبر و مسجد احترامشان حفظ نشود، بنده هیچ وقت اجازه چنین اهانتی را نمی دهم.
آل هاشم با اشاره به اینکه در فضای مجازی حضور توهین آمیز گردشگران خارجی بدون حجاب به مسجد و منبر مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: هیچ‌ وقت این اجازه را به مسئولان نخواهیم داد به نام میراث فرهنگی به منبر و مسجد توهین کنند چون این یک منکر است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.