جاوید بهروزین روز دوشنبه در حاشیه همایش روز جهانی تخم‌مرغ در مجتمع آموزشی استثنایی مردانی آذر تبریز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی تعداد 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار دارای پروانه بهره برداری به ظرفیت 7 میلیون و 748 هزار و 414 قطعه تخم مرغ در سال فعالند، گفت: عمده تولیدات این واحدها در استان مصرف و بخشی از آن نیز به سایر استان ها و برخی کشورهای همسایه صادر می شود.
وی اعلام کرد: این استان با تولید سالانه 86 هزار تن تخم مرغ، رتبه سوم کشور را داراست.
وی با اشاره به اینکه آذربایجانی ها سالانه 11 کیلو تخم‌مرغ مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: متوسط سرانه مصرف در کشورهای توسعه یافته نزدیک به 20 کیلوگرم است.
بهروزین افزایش سرانه مصرف تخم مرغ را یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
وی افزایش سرانه مصرف تخم مرغ، بهینه سازی، تجهیز و نوسازی واحدهای تولیدی را از سیاست های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: درصدد افزایش بهره وری و ارتقای کیفی تخم مرغ تولیدی و افزایش صادرات هستیم.
به گزارش ایرنا 17 مهرماه به نام روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.
یک عدد تخم مرغ متوسط دارای 155کیلو کالری انرژی بوده و سرشار از پروتئین است.
ارزش بیولوژیکی تخم مرغ نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است و دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی است.
12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد که هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.
بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن در تخم مرغ وجود دارد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه (آ، ای ، بی) بوده و تمامی املاح تامین سلامتی فرد مانند ید، فسفر روی، سلنیوم، آهن و کلسیم را داراست.
کاهش وزن، کلسترول خوب، پروتئین با کیفیت بالا، سلامت چشم و غیره برخی از مزایای شگفت انگیز مصرف تخم مرغ است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.