به گزارش ایرنا، نادر زارع تالی روز سه شنبه درکارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان هشترود اظهار کرد: سال زراعی گذشته به علت سرمازدگی، خشکسالی و تغییرات دمایی سال زراعی خوبی نبود به طوری که پیش بینی تولید 870 هزار تن گندم در استان داشتیم که کمتر از 50 درصد محقق شد و 400 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شد.
وی گفت: براثر بارش تگرگ در بهار امسال، پنج هزار میلیارد ریال به مزارع گندم، 330 میلیارد ریال به محصول جو، 90 میلیارد ریال به دانه روغنی استان خسارت وارد شد.
زارع افزود: شهرستان های هشترود، سراب، چاراویماق، بستان آباد، میانه و مراغه بیشترین خسارت از بابت خشکسالی , سرمازدگی و تغییرات دمایی را دیدند.
وی گفت: متاسفانه بیمه نیز در ساختار کلی با مشکل مواجه است و با اینکه می توانست امنیت مالی را برای کشاورزان ایجاد کند اما متاسفانه این تامین مالی صورت نمی گیرد.
زارع همچنین خواستار حمایت جدی دولت ازصندوق بیمه شد و گفت: متاسفانه کشاورزان هشترودی در سال زراعی امسال 79 درصد خسارت دیدند.
وی افزود: برای تامین بخشی از خسارت ها، 330 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان هشترودی در نظر گرفته شده است.
فرماندارهشترود نیز در این جلسه با اشاره به خسارت گسترده کشاورزان منطقه هشترود خواستارتمدید، افزایش وام و استمهال وام های بخش کشاورزی شد.
حسن مستفید گفت: طبق دستور العمل بانک مرکزی، بانک ها باید 20 درصد منابع خود را به بخش کشاورزی بدهند.
مدیر جهاد کشاورزی هشترود نیز گفت: شهرستان در جذب تسهیلات مکانیزاسیون در استان رتبه اول را دارد و کشاورزان می توانند ازاین تسهیلات استفاده کنند.
اسماعیل کریمی اصل افزود: همچنین این شهرستان با سطح زیر کشت 500 هکتار و تولید 100 تن در هکتار دانه گلرنگ رتبه اول استانی را دارد.
وی اضافه کرد: شهرستان هشترود حدود 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات به خود اختصاص داده است.
در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت دارد.
خبرنگار:جلیل دین محمدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7486
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.