به گزارش ایرنا، اهمیت شوراهای اسلامی شهر از آنجایی است که این نهاد اجتماعی و یا به تعبیر دیگر پارلمان های محلی ارتباط نزدیکی با مردم دارند و مردم با انتخاب اعضا شوراها، اداره امور را به آنها محول کرده و انتظار دارند که منتخبان مردم در شوراها، پیگیر مطالبات و مشکلات شهری و روستایی باشند و از کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.
واضح است که اعضای شورای شهر باید متشکل از متخصصان علوم شهری و افرادی کاردان و دارای علم و تجربه باشد، افرادی که در شورای شهر انتخاب می شوند باید به قوانین و مقررات شهرداری ها و شوراهای شهر اشرافیت کامل داشته باشند تا بتوانند به طور کامل بر امور شهرداری ها نظارت و درچهارچوب مشخص برای توسعه و آبادانی شهری اقدام کنند.
شاید بتوان مهم‌ ترین وظیفه شوراهای اسلامی شهر را انتخاب شهردار عنوان کرد؛ در تبصره 1 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، آمده است که شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند، شهردار انتخابی نمی ‌تواند عضو شورای شهر باشد.
اعضای شورا برای انتخاب بهترین گزینه ممکن و شایسته برای شهرداری، باید با مطالعه و بررسی گزینه‌ های برتر براساس یک چارچوب و اصول تعریف شده اقدام کنند و به‌ دور از نگاه‌ های حزبی، سیاسی و محلی براساس توانمندی ‌های ذاتی افراد و برنامه، دست به انتخاب شهردار بزنند.
شهرستان مراغه با سابقه درخشان تاریخی و قدمت بیش از هفت هزار سال و به عنوان دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی پس از تبریز، با پتانسیل های بالقوه طبیعی، تاریخی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دارای جایگاه ویژه ای است.
در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مراغه با توجه به اینکه تعداد اعضای شورای شهر از 11 نفر به هفت نفر کاهش یافت، حساسیت های ویژه ای در این دوره ازانتخابات ایجاد شد که مردم مراغه با انتخاب 5 نفر از شورای های دوره قبل و انتخاب 2 عضو جدید تقریبا به اعضای شورای دور قبل اعتماد کردند.
منتخبان مردم در شورای پنجم نیز با ابقا شهردار در سمت خود، رضایت خود را از عملکرد وی در اداره شهر اعلام کردند که به طور یقین این بازتاب نظرها و افکار مردم نسبت به عملکرد شهردار در تصمیم اعضا شورای شهر بود.
محمدی یکی از شهروندان مراغه ای درباره انتظارات مردم از شورای اسلامی شهر گفت: بدون تردید مردم از باند بازی ها و دسته بندی ها که متاسفانه در شورای چهارم بیشتر ملموس بود خسته شده و با قلبی مملو از امید به آینده، شورای جدید را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: واضح و مبرهن است که مشروعیت همه نهادها به پشتیبانی مردم است و اگر روزی مردم شاهد ضعف در عملکرد و یا تخطی از قانون در بین اعضا شورا باشند، مطمئنا این مشروعیت از بین می رود.
وی افزود: تمامی شهروندان پیشرفت و ترقی شهر را خواستار هستند و تمام اعضای شورای ادوار گذشته هم با چنین نیتی وارد عرصه شدند اما نبود برنامه مدون و جامع و همچنین انتظارات شخصی شهروندان و اختلافات داخلی اعضای شورا، مانع این امر شد که امیدوارم شورای جدید شهر مراغه ما را در مسیر درست پیشرفت شهری، قرار دهد.
یکی دیگر از شهروندان هم که نخواست نامش فاش شود، در این باره به ایرنا گفت: اعضای شورای قبلی، عملکرد خاصی نداشتند و اگر از تمام شهروندان شهر مراغه هم سوال شود، این را تصدیق می کنند.
وی با بیان اینکه اختلاف فکری مشکل اساسی نیست، افزود: این اختلافات حداقل در برنامه ها و کارهای شورا نباید تاثیر گذار باشد اما دو قطبی شدن موجب از دست دادن کارایی و جزیره ای عمل کردن اعضا شورا و در نتیجه گام برداشتن در راستای منافع شخصی می شود.
احمد بابازاده، یکی دیگر از شهروندان مراغه در این باره گفت: شوراها به عنوان پارلمان محلی نقش مهمی در سرنوشت شهر ایفا می کنند و مردم نباید به راحتی از آن عبور کنند.
وی ادامه داد: همکاری با شهرداری در راستای تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح ‌های هادی و جامع شهرسازی، تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت‌ های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌ نامه مالی شهرداری‌ ها و تصویب بودجه شورای شهر از دیگر وظایف شورای شهر است.
این شهروند مراغه ای با تاکید بر اینکه منتخبین پنجمین دوره شورای شهر باید از وعده ‌های دروغ و خارج از توان شورا پرهیز کنند، گفت: فردی که به عنوان شورای شهر انتخاب می ‌شود مسئله جناح و حزب سیاسی را نباید وارد مسائل شهر و کار خود کند و تعامل با سایر نهادها و سازمان‌ ها را در دستور کار قرار دهد.
حامد یگانه پور دیگر شهروند مراغه ای در مورد رسالت شوراها خاطرنشان کرد: اعضاء شورای اسلامی شهر اولا باید شفاف سازی را در راس امور خود قرار دهند و با برگزاری علنی جلسات بجز در موارد خاص، مردم را در جریان امور شهر قرار دهند.
وی افزود: همچنین باید از افراد متخصص و صاحب تفکر در تصمیمات خویش بهره گیرند و تحت تاثیر و یا سلطه برخی افراد قرار نگیرند.
در هر صورت آنچه از شورای شهر انتظار می رود، اینکه از تجربیات دوره ‌های قبلی شورا برای پیشرفت شهر و ارایه خدمات بهتر به مردم استفاده کنند.
لازمه موفقیت شورا در رسیدن به بالاترین اندازه رضایتمندی مردم، وجود یک مجموعه قوی کارشناسی باتجربه و متعهد در کنار شهردار متعهد و با علم است، مدیریت شهری موفق نیازمند همکاری، هماهنگی و همدلی شورا و شهردار است.
اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی باید مشکلات مردم را در اولویت برنامه ها و اهداف خود قرار دهند و با تصمیمات و اقدامات به موقع در جهت پیشرفت و آبادانی شهر گام بردارند و به معنای واقعی خود به عنوان شورای شهر، نه شورای شهرداری عمل کنند.
مراغه با حدود 175 هزار نفر جمعیت در 135 کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**انتشار: عزیزی راد
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.