عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وآموزش  کشاورزی و منایع طبیعی استان آذربایجان شرقی گفت: تولید محصولات زراعی و باغی یک اندازه و یک شکل، مناسب برای بسته بندی و فرآوری صنعتی پس از برداشت را می توانیم از دستاوردهای بیوتکنولوژی قلمداد کنیم.


علیرضا دهناد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بیوتکنولوژی نوین با کمک علم ژنتیک در حال ایجاد تحول در زندگی بشر است و در حال حاضر، بیوتکنولوژی نوین رو به توسعه بوده و روز به روز دامنه و  وسعت بیشتری می یابد .


وی خاطرنشان کرد: این تکنولوژی در افزایش تولید محصولات غذایی، شیر و گوشت دام دارای توانمندی‌های فراوانی است و می تواند نقش مهمی در توسعه­ پایدار و جلوگیری از تهدیدات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آلودگی محیط زیست داشته باشد.

دهناد ادامه داد: تلفیق بیوتکنولوژی با روش‌های سنتی اصلاح گیاه، در واقع فرصتی برای بهبود کمیت و کیفیت غذایی گیاهان تولید شده ایجاد می‌کند.
 
متخصص بیوتکنولوژی میکروبی یادآور شد: با توجه به افزایش بی رویه جمعیت جهان و نیاز به تامین موادغذایی، بیوتکنولوژی کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی از افزایش درصد روغن در محصولاتی مانند کلزا در پی کاربرد بیوتکنولوژی گفت و افزود: افزایش درصد روغن و کیفیت آن در محصولاتی مانند سویا و کلزا، بازیافت ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی برای تولید پروتئین های تک یاخته، خوراک دام، کود زیستی و آنزیم های مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشابه سازی و تولید افزودنی‌های غذایی درپی کاربرد این فناری محقق می‌شود.


دهناد با اشاره به سود اقتصادی حاصل از فرآورده های تغییریافته ژنتیکی تاکید کرد: سود اقتصادی حاصل از فرآورده های تغییریافته ژنتیکی تنها شامل افزایش عملکرد وکیفیت محصول نمی شود، کاهش هزینه های کشاورزی و بهبود شرایط کشت و کار نیز از جنبه های مثبت استفاده از این محصولات است.
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.