به گزارش ایرنا، رحیم شهرتی‌‌فر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان تبریز با انتقاد از عملکرد بانک‌های رفاه و تجارت افزود: بانک‌های رفاه و تجارت باید پاسخگوی افکار عمومی باشند، اگر نمی‌خواستند تسهیلات بدهند از ابتدا کار این موضوع را مطرح می‌کردند که افراد متقاضی را به ما معرفی نکنید.
وی اظهار کرد: افراد متقاضی تسهیلات، پس از رفت و آمدهای متعدد به اداره‌ها و تشکیل پرونده با حذف تسهیلات بانکی سرگردان شده‌اند.
فرماندار تبریز با بیان این که دستگاه‌ها افراد متقاضی را به بانک‌ها معرفی نکنند تا وضعیت 635 طرح اشتغال تعیین و تکلیف شود، یادآوری کرد: تیمی تشکیل شود تا ارائه نکردن تسهیلات از سوی بانک‌ها پیگیری شود؛ اگر مشکل ضامن براساس ضابطه و یا سلیقه‌ای اعمال می‌شود، موضوع بررسی شود.
شهرتی فر با بیان این که معضل بیکاری و پاسخگویی به جویندگان کار از مهمترین دغدغه‌های دولت است، ادامه داد: تا زمانی که موانع تولید برطرف نشود مشکلات اشتغال نیز حل نمی‌شود، بنابراین دولت باید طرح هایی برای رونق کسب و کار و تولید ارائه کند.
وی با بیان این که امسال با توجه به شرایط خاص انتخاباتی و تشکیل دولت دوازدهم، برنامه‌های اجرایی تا حدودی با تاخیر مواجه شده است، گفت: با شروع به کار کابینه دولت جدید اولویت‌دارترین موضوع پیگیری معضل بیکاری است که شاخص‌ها در این زمینه روند روبه رشد را نشان می‌دهد.
فرماندار تبریز یادآوری کرد: در زمینه اقتصاد، نرخ تورم تک رقمی و حفاظت از مشاغل کوچک و پایداری کسب و کار از جمله موفقیت‌های به دست آمده است.
شهرتی فر با اشاره به عملکرد دولت در زمینه اشتغال‌زایی، افزود: وضعیت اشتغال استان در مقایسه با سایر استان‌ها به طور نسبی خوب است ولی با این وجود بیشتر مراجعه‌کنندگان برای کار، افراد تحصیل کرده هستند که در این زمینه طرح کارورزی ابلاغ شده واین طرح در کنار طرح تکاپو قدم‌های اولیه برای اشتغال‌زایی است.
وی گفت: دستورالعمل توسعه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت با برنامه‌ای منسجم می‌خواهد برای مبارزه با معضل بیکاری و بهبود رکود اقتصادی قدم بردارد.
فرماندار تبریز کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را گام موثری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور دانست و گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 18 درصد اقدام مطلوبی بود که در این زمینه باید منتظر آثار این اقدام در جامعه باشیم.
شهرتی‌فر ادامه داد: برای تحقق شعار 'اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال' مسئولان با برنامه و اطلاعات به گونه ای عمل کند تا در استان تاثیرگذار باشند.
وی گفت: در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی با احصای شرایط فعلی در زمینه اشتغال‌زایی و رونق تولید بررسی دقیق انجام شود و منتظر دستورالعمل و یا ارائه طرح از سوی تهران نباشید زیرا که ابتکار و خلاقیت در طرح‌های محلی می‌تواند موثر باشد؛ تبریز را بهتر از هر کسی می‌شناسیم و با ظرفیت‌های موجود آشنا هستیم.
فرماندار تبریز با بیان این که با روش‌های جدید می‌توان اقدام‌های بسیاری در زمینه اشتغال‌زایی ایجاد کرد، گفت: در برقراری ارتباط با دانشگاه، نخبه ها و صاحبان فکر در حوزه تفکر و چاره اندیشی تا حدودی مشکل داریم که این مشکل باید برطرف شود.
شهرتی‌فر افزود: در نیمه دوم سال 96 مهم‌ترین و اولویت‌دارترین وظیفه کارگروه باید پیش برد اقدام‌های تدوین شده باشد تا در زمینه کارورزی و طرح شرکت‌های دانش بنیان به عنوان تکاپو ( توسعه کسب و کار پایدار ) شرمنده جوانان دانش آموخته و تحصیل کرده نشویم.
وی در خصوص مشکل بازپرداخت ماهیانه قالی‌بافان اظهار کرد: با توجه به اینکه قالی بافی اشتغال عمده‌ای از مردم را به خود اختصاص داده، به دلیل زمان بر بودن دوره تولید فرش، قالیبافان مجبور می‌شوند فرش را زیر قیمت بفروشند که در این زمینه اگر بازپرداخت تسهیلات به صورت دوره‌ای باشد، مشکل این افراد برطرف می شود.

**سهم مشاغل خانگی در اشتغال کمتر از 10 درصد است
معاون فرماندار تبریز نیز در این جلسه گفت: سهم مشاغل خانگی در اشتغال استان آذربایجان‌شرقی کمتر از 10 درصد است که با همت جمعی می توان این عدد را به 25 درصد افزایش داد.
احمد اسدی افزود: براساس ماده 24 قانون، دولت مکلف شده با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تمهیداتی اتخاذ کند تا سهم تعاونی در اقتصاد را به 25 درصد برساند.
وی اظهار کرد: سهم تعاون هم با توجه به سیاستگذاری های انجام شده در امر اشتغال کم و چیزی در حد 8 درصد است که می توان این سهم را به 25 درصد افزایش داد.
معاون فرماندار تبریز یادآوری کرد: حدود 70 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که با رونق کسب و کار استاد و شاگردی می‌توان سهم چشم گیری در اشتغال‌زایی داشت.
اسدی ادامه داد: براساس سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید هر سال باید حدود 950 هزار نفر اشتغال مولد و پایدار ایجاد شود.
وی با تاکید بر افزایش مهارت و تخصص نیروهای کار اظهار کرد: مهارت‌افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش بینان مبتنی بر سند ملی سه هدف پیش بینی شده است که اقدام‌های مورد نیاز در این زمینه انجام می‌شود.
اسدی افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اقدام‌های خوبی به منظور مهارت آموزی انجام داده که امید است با توسعه مهارت‌آموزی، شغل‌های مولد و فردی ایجاد شود تا افراد در شغل مورد نظر موفق باشند.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.