به گزارش ایرنا، یکی از برنامه های مهم و اولویت دار دولت تدبیر و امید در حوزه های فرهنگی توجه و رسیدگی به وضعیت کانون ها، تشکل ها و مراکز خدمات فرهنگی و هنری ویژه نوجوانان بوده است که طی چهار سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمند و مفیدی در این حوزه ها به انجام رسیده است.
توجه به کیفیت گرائی، رشد کمیت برنامه ها، افزایش اعتبارات تخصیصی، همه جانبه گرائی در تدوین برنامه ها، تلاش برای تجهیز بهینه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ایجاد و راه اندازی مراکز جدید به ویژه در مناطق روستائی و محروم از جمله رئوس اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان بوده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه آمارهای موجود حکایت از رشد 20 درصدی در تعداد فعالیت‌‌های اجرا شده و رشد 30 درصدی در تعداد کودکان و نوجوانان استفاده کننده از فعالیت‌‌های فرهنگی، هنری و ادبی این مجموعه در طی دولت یازدهم نسبت به سال 92 دارد و این در حالی است که کیفیت این فعالیت‌‌ها همواره مورد تاکید و توجه جدی بوده است.
هادی یوسف‌‌زاده از استقبال گسترده خانواده‌ها از فعالیت‌‌های کانون خبر داد و گفت: این شرایط نشان از موفقیت برنامه ‌‌ریزی‌‌ها و اقدامات کانون برای افزایش کمی و کیفی برنامه‌‌های فرهنگی و هنری دارد.
وی افزود: ایجاد زیرساخت‌‌های لازم برای تسریع و تسهیل در عرضه تولیدات فرهنگی کانون و تجهیز و احداث 10 مرکز و عاملیت عرضه محصولات فرهنگی در تبریز و سطح استان که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته است، از جمله شاخص‌‌‌ترین موفقیت‌‌های کانون استان طی چهار سال اخیر است.
یوسف زاده ادامه داد: این در حالی است که تعداد مراکز عرضه محصولات فرهنگی در سال 92 در سطح استان تنها یک مرکز بود.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته پنج مرکز پستی و سیار شهری و روستایی به تعداد مراکز کانون آذربایجان شرقی اضافه شده است، افزود: این موضوع حکایت از حمایت همه‌‌جانبه دولت از توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان به ‌‌ویژه در مناطق محروم دارد.
یوسف زاده اضافه کرد: در سال 92 تعداد مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی 29 مرکز بود که این رقم در سال 95 به 34 مرکز فرهنگی - هنری افزایش یافته است.
وی ، راه ‌‌اندازی کتابخانه سیار منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس و سه باب کتابخانه سیار شهری و روستایی در تبریز و نیز کتابخانه پستی اهر را از جمله مراکز تازه تاسیس کانون عنوان و ابراز امیدواری کرد فعالیت‌‌های این مراکز به افزایش مخاطبان کودک و نوجوان و رضایت مندی آنها از این فعالیت‌‌ها کمک کند.
یوسف زاده، تجهیز و راه‌‌اندازی اولیه مرکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان دارای نیاز‌های خاص (معلولان جسمی - حرکتی) در تبریز را از اقدامات شاخص در سال‌‌های اخیر عنوان کرد.
وی گفت: در سال 95 بیش از 420 هزار-نفر در فعالیت‌‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون مشارکت داشته‌ اند که این رقم در سال 92 حدود 330 هزار نفر-برنامه بود.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، خرید و تجهیز نخستین کامیونت نمایش سیار را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه ارائه خدمات هنری به کودکان و نوجوانان و توزیع عادلانه فعالیت‌‌های فرهنگی هنری طی چند سال اخیر عنوان و و اظهار کرد: این مرکز سیار نمایشی با حضور در مناطق مختلف استان و اجرای نمایش‌‌های عروسکی و تئاتر زنده، میزبان کودکان و نوجوانان است.
یوسف زاده با اشاره به افزایش کارگاه‌‌های تخصصی هنری و ادبی و استقبال گسترده خانواده‌‌ها از این کارگاه‌‌ها، گفت: با برنامه ‌‌ریزی‌‌های انجام شده این کارگاه‌‌ها در طول سال تداوم خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با اجرای برنامه‌‌ها و فعالیت‌‌های کانون، گام‌‌های مهم و اساسی در غنی‌‌ سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در طول سال برداشته می‌ شود و این فعالیت‌‌ها نقش اساسی و تعیین کننده در پرورش فکر، اندیشه و خلاقیت آینده‌‌سازان میهن اسلامی دارند، افزود: به طور مثال کیفیت بالای آموزشی مراکز کانون زبان موجب اعتماد خانواده‌‌ها به این مجموعه آموزشی شده و در طول سال از طریق فراخوان اینترنتی نسبت به جذب مدرسان واجد شرایط اقدام می‌‌ شود.
یوسف زاده اضافه کرد: کانون زبان ایران به عنوان تنها نهاد دولتی آموزش زبان‌‌های خارجی کشور از رشد مناسبی در سطح استان برخوردار بوده و هم‌ اینک با داشتن 17 مرکز آموزشی در تبریز و شهر‌های مراغه، اسکو، مرند، میانه و خسروشهر به بیش از 17 هزار و 500 زبان‌آموز ارائه خدمت می‌ کند.
وی، ایجاد نشاط اجتماعی و تقویت استعداد کودکان و نوجوانان را از اهداف اساسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان و از حمایت‌‌های مسئولان استانی از توسعه فعالیت‌‌های کانون به عنوان نهاد متولی برنامه‌‌های فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌ شرقی دارای 30 مرکز فرهنگی - هنری شامل 25 مرکز ثابت، یک مرکز سیار شهری، یک مرکز سیار روستایی و سه باب کتابخانه پستی است.
تعداد هشت مرکز در شهر تبریز و بقیه در شهرهای سراب، هشترود، مهربان، عجب شیر، بناب، میانه، ملکان، هادی شهر، مرند، شبستر، مراغه، اهر، کلیبر، آذرشهر، بستان آباد، ورزقان، چاراویماق قرار دارند.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.