به گزارش خبرآنلاین، امیر حجازی در جمع خبرنگاران افزود: سارای مظهر صافی و شجاعت و مظهر صداقت و راست گویی است.

وی با اشاره به اینکه مبنای اصلی این داستان بر اساس قول دادن و سر قول ماندن است افزود: در این حکایت حتی نقش منفی نمایش نیز سر قول خود می ماند و دیگران نیز از وفای به عهده وی اطمینان دارند.

حجازی در عین حال یادآوری می شود: حکایت "سارای" به اشکال مختلف توسط اساتید مختلف به روی صحنه رفته و هیچکس نمی تواند بگوید این داستان مال من است بلکه فولکلوری بومی و محلی به شمار می آید.

به گفته وی، تمام هنرمندان آذربایجان دوست دارند شخصیتی همانند سارای در نمایش، موسیقی، نقاشی و دیگر هنرهای خود داشته و امضایشان زیر پای آن باشد.

این کارگردان تبریزی در ادامه اظهار داشت: نمایشنامه ی سارای ابتدا به زبان فارسی نوشته شده و سپس به کمک استاد محمد رمضانی به ترکی آذری ترجمه شد.

وی با اشاره به اینکه نبودن ادبیات واحد در ترکی آذری به مشکل اصلی متن های نمایشی ترکی بدل شده است ادامه داد: برای کاهش مشکلات نمایشنامه از اساتید برجسته در راستای زبان متن بهره برده ایم بطوریکه برخی موارد چندین بار تغییر کرده و تمام تلاش ما بر این بوده که روایتی عامه فهم باشد.

حجازی تعداد همکاران این نمایش را 42 نفر عنوان کرد و گفت: 15 بازیگر در نقش های مختلف، نمایش "آپاردی سئللر سارانی" را روی صحنه اجرا خواهند کرد.

به گفته وی، این نمایش به گونه ای طراحی شده تا بازیگران، عاشیق ها و حتی بازیگران فرم همگی در اختیار نمایش باشند.

حجازی با تاکید بر دقت ویژه در طراحی دکور و لباس و گریم در این نمایش گفت: با توجه به نزدیکی اجرای این نمایش، در صورت پسند و صلاحدید قصد داریم در جشنواره استانی نیز حضور داشته باشیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به افزایش تولید آثار فولکلور در تبریز طی سالیان اخیر یادآور شد: پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، گرچه برخی از مشکلات همچنان باقی است اما انصافا بسیاری از امور تسهیل شده و هنرمندان به تولید آثار مختلف ترغیب شده اند.

حجازی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی و محلی آذربایجان دارای قدمت و غنای غیرقابل انکاری است گفت: به طور حتم، بخش مهمی از برنامه های تبریز 2018 باید به تولید آثار هنری با این محور باشد چراکه گردشگران با هدف دیدن آثار فرهنگی و تاریخی است که برای سفر به یک منطقه ترغیب می شوند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714429
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.