مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشارکت ۴۹ درصدی بانوان استان در انتخابات اخیر، گفت: این میزان برابر با ۹۸۵ هزار نفر از بانوان استان بوده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، پروین اشراقی طی دیدار بانوان فرهیخته‌ی دستگاه‌های اجرایی با نماینده ولی‌فقیه در استان، با اشاره به اینکه بانوان فرهیخته‌ی تمامی دستگاه‌های اداری، مشاورین دستگاه‌ها، اساتید دانشگاه‌های استان، در این دیدار حضور دارند، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان از مشارکت اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی بالایی برخوردار شده و توانسته‌اند فرصت‌های جدیدی را برای توسعه همه‌ی جانبه‌ی کشور فراهم کنند.
وی ضمن تاکید بر فعالیت‌های اجتماعی زنان در جامعه، خاطرنشان کرد: خانواده اصلی‌ترین نهاد جامعه‌ی ما بوده و زن در خانه، مهم‌ترین نقش را به عنوان مدیر خانه در کنار تمام مسئولیت‌های اجتماعی برعهده دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری با بیان آماری از وضعیت زنان استان طبق سرشماری سال ۹۵ و با تاکید بر اینکه ۴۹ درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال ۹۵، جمعیت استان برابر با سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده که یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر این جمعیت، متشکل از زنان هستند.
وی با بیان اینکه طبق این آمار، نرخ باسوادی زنان استان برابر ۷۶.۷ درصد است، بیان کرد: در سال ۹۴ حدود ۴۰درصد دانشجویان استان را دختران تشکیل داده‌اند که نشان از رشد آگاهی در بین بانوان استان است، در پنج دانشگاه مادر استان حضور بانوان بیش از ۵۰ درصد بوده که به‌ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.
اشراقی گفت: در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی نیز شاهد مشارکت زنان بوده و نرخ مشارکت زنان در حوزه‌ی اقتصادی بر اساس آمار اشتغال و بیکاری سال ۹۴ برابر با ۱۴.۶ درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.
وی با بیان اینکه نرخ اشتغال زنان استان در سال ۹۴ برابر با ۹۱.۱ درصد بوده است، گفت: این میزان، نسبت به نرخ اشتغال زنان کشور که برابر با ۸۰ است، تفاوت زیادی دارد و همچنین ۷۲۶ کارآفرین در استان وجود داشته و ۲۴ واحد صنعتی استان با مدیریت زنان اداره می‌شود.
وی با بیان اینکه زنان شهرنشین استان در مشارکت اقتصادی، رتبه‌ی اول کشوری هستند، افزود: طبق آخرین آمار سرشماری ۹۵، برابر با ۱۲۳ سازمان مردم نهاد در حوزه‌ی زنان در استان فعالیت می‌کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری ادامه داد: اکثریت بانوان شاغل به تحصیل استان در شاخه‌ی علوم انسانی و هنر بوده که اخیراً میزان تمایل بانوان به شاخه‌های پزشکی، فنی و مهندسی در حال افزایش است.
وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری، تاکید کرد: طی سال ۹۵ و سه ماهه‌ی اول سال‌جاری، در حوزه‌ی تکریم و تعالی بنیان خانواده‌ها، طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری زنان و خانواده‌های استان را در قالب کارگاه آموزشی اجرایی کرده و در مجموع ۷ هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح شرکت کردند.
وی با بیان اینکه فاز دوم طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری در حال اجراست، ادامه داد: برگزاری طرح‌های آموزشی زوج درمانی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین اواره کل امور زنان و خانواده استانداری و صندوق کارآفرینی امید، برنامه‌هایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و... از جمله دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این اداره کل بوده است.
اشراقی اضافه کرد: تکمیل بانک اطلاعاتی زنان و خانواده‌ی استان برای استفاده از ظرفیت آنان نیز در دستور کار قرار گرفته تا در سال‌جاری انجام شود و همچنین سند توسعه‌ی زنان در راستای ارائه‌ی آموزش، اجرای طرح‌های خود اشتغالی زنان، پیگیری ایجاد بوستان برای زنان و... نیز ازجمله برنامه‌های آتی ما خواهد بود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.