به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به رتبه دوم استان آذربایجان شرقی در زمینه ابلاغ الکترونیکی اظهارکرد: 85 درصد ابلاغ ها واقعی شده که گام بزرگی در راستای جلوگیری از اطاله دادرسی است.
وی با بیان اینکه ابلاغ الکترونیکی نیازمند ثبت نام مدعی در سامانه ثنا ( ثبت نام الکترونیکی ) است، گفت: از طریق این سامانه ابلاغ به حساب کاربری ارسال و از طریق پیامک هم اطلاع رسانی می شود.
وی با اشاره به رویکرد حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری بر اساس آئین نامه جدید دادرسی کیفری، گفت: جلوگیری از ورود بی جهت افراد تحت قرار به زندان و فراهم کردن زمینه مناسب برای ضمانت این افراد اهتمام قوه قضائیه است.
حجت الاسلام مظفری رسیدگی فوق العاده به پرونده افراد بازداشت شده با قرار به صورت خارج از نوبت را از دیگر اقدام های دستگاه قضا برای کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و گفت: با اجرای این برنامه ها، جمعیت کیفری استان در نیمه دوم سال گذشته یکهزار و 700 نفر ( 29 درصد) کاهش یافت.
وی با بیان اینکه حبس زدایی از مطالبه های رهبری بوده و برگزاری جشن های گلریزان و آزادسازی زندانیان مالی در همین راستاست، گفت: به تازگی 50 زندانی مالی با کمک ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند.
وی با اشاره به اینکه پرداخت های ستاد دیه بلاعوض یا به صورت تسهیلات کم بهره است، گفت: کمک های این ستاد شامل افراد سابقه دار نمی شود.
** دستگاه قضا حامی تولید کننده
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل کمیته حمایت قضایی از تولید و سرمایه گذاری در استان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: در جهت فراهم کردن زمینه تدوام فعالیت واحدهای تولیدی مشکل دار به منظور حفظ اشتغال تلاش می کنیم.
وی با اشاره به همکاری دستگاه قضایی استان برای حل مشکلات شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز، شرکت فولاد آذربایجان و شهرک عالی نسب، گفت: سند نمایشگاه بین المللی تبریز ابطال شده ولی با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته تصمیم به اجاره دادن نمایشگاه برای یکسال گرفته شد و در صورت فراهم شدن شرایط نسبت به واگذاری اقدام می شود.
حجت الاسلام مظفری همچنین به فعالیت های دستگاه در زمینه مبارزه با فساد اداری و اقتصادی اشاره کرد و از شناسایی 10 هزار فقره جواز صوری، 1500 پروانه بهره برداری، 3910 مشترک غیرمجاز گاز طبیعی و 2896 مشترک غیرمجاز برق در استان خبر داد.
وی ادامه داد: 2 هزار واحد صنعتی بدون پروانه، یکصد مورد معافیت گمرکی غیرمجاز و 500 فقره واحد تغییر کاربری شده شناسایی شده است.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه هفت واحد دچار مشکل و ورشکسته استان در زمان حاضر با حمایت دستگاه قضایی فعال شده اند، گفت: با این رویکرد حمایتی از بیکاری یکهزار نفر جلوگیری شده است.
وی شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز با 280 ، تبریز کف با 142، سراب بافت با 100 و رخش خودور دیزل با 200 کارگر را از جمله این شرکت ها عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از مطالبه طلبکاران پرداخت شده است.
حجت الاسلام مظفری با اشاره به موضوع واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز، گفت: 2 نفر خریدار این شرکت هستند.
وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ما مبنی بر اهلیت نداشتن متقاضیان این شرکت است، اظهارکرد: این واگذاری ها نباید موجب ورشکستگی مجدد و تعطیلی واحدهای تولیدی شود.
وی عمده جرائم حقیقی استان را در سال جاری امل ضرب و جرح عمدی ، توهین به اشخاص ، تهدید ، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ( تصادفات ) ، تخریب اموال ، سرقت تعزیری، کلاهبرداری ، تصرف عدوانی و خیانت در امانت اعلام کرد.
حجت الاسلام مظفری از تحویل لوایح تجدید نظر خواهی پرونده شهرداری تبریز به شعبه مربوطه خبرداد و گفت: این پرونده به لحاظ قطور بودن نیازمند زمان کافی برای مطالعه است.
وی همچنین از صدور کیفرخواست برای 26 متهم در پرونده شهرداری مرند خبرداد و اعلام کرد: در شعبه 101 دادگاه کیفری 2 تبریز تعیین وقت رسیدگی شده است.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به بازداشت تعدادی از کارکنان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به اتهام اختلاس، جعل سند و ارتشا برای صدور غیرقانونی انواع مجوز و معافیت گمرکی، از تشکیل پرونده برای تعدادی از کارکنان اداره کل امور مالیاتی و یکی از بانک های استان به خاطر رشوه 40 میلیارد ریالی خبرداد.
وی با اعلام اینکه پرونده باند کلاهبرداری 130 میلیارد ریالی اشیای عتیقه و تقلبی در مرحله تکمیل تحقیقات است، گفت: شخصی با جعل سند و افتتاح حساب به نام 80 نفر اقدام به اخذ 40 میلیارد ریال تسهیلات از یکی از شعب بانک ملت در استان کرده است.
وی با اعلام اینکه رای قضایی برای پرونده محیط زیست استان مبنی بر انفصال دایم از خدمات دولتی و شلاق برای 14 متهم صادر و حکم ابلاغ شده است، گفت: این پرونده در مرحله تجدید نظر خواهی است.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به متلاشی شدن 281 باند سرقت و دستگیری 900 نفر در سال گذشته در استان، گفت: پنج فقره سرقت مسلحانه بود که البته چند مورد با استفاده از سلاح تقلبی بوده است.
وی همچنین از اعلام 5 مورد تجاوز به عنف به محاکم استان در سال گذشته خبرداد و در عین حال گفت: رضایت شاکی در 4 مورد محرز شده است.
حجت الاسلام مظفری از خلع ید متصرفان از 2 هزار و 244 هکتار اراضی دولتی در استان در سال گذشته خبرداد و گفت: پزشک تبریزی 24 تیرماه امسال دادگاهی می شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکل امنیتی در استان آذربایجان شرقی وجود ندارد، گفت: در استان تاکنون هیچ گونه اقدامی توسط گروهک‌های تکفیری انجام نشده است، البته چندین نفر مشکوک پس از رصد اطلاعاتی، احضار شدند که معلوم شد دخالتی در این راستا نداشته‌اند.
حجت الاسلام مظفری تعداد پرونده ورودی به سیستم قضایی استان در سال گذشته را 499 هزار و 801 فقره اعلام کرد و 498 هزار و 377 فقره مختومه شده است.
وی در عین حال تعداد پرونده هایی که در فرایند دادرسی محاکم قضایی استان در سال گذشته مورد رسیدگی قرار گرفتند را 639 هزار و 13 فقره اعلام کرد.
رییس دادگستری آذربایجان شرقی در پایان گفت: مجموعه قضایی استان به لحاظ عملکرد در مقایسه با نهادهای مشابه که ارتباط و فرصت تخلف دارند، رتبه نخست در سلامت اداری را دارد.
یک تا هفت تیر( سالروز شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از یاران امام راحل ) با عنوان هفته قوه قضائیه نام گذاری شده است.
خبرنگار : پرویز انصاری ** انتشار : رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.