به گزارش ایرنا، کریم مهری روز چهارشنبه در جلسه آب، خاک و منابع طبیعی شهرستان هشترود با بیان اینکه امسال به علت تغییر اقلیم، سرمازدگی و سیل تولید گندم کاهش خواهد داشت افزود: در سال زراعی گذشته از 842 هزار تن گندم تولیدی استان 598 هزار تن خرید تضمینی شده بود.
وی از خسارت 35 درصدی به محصولات کشاورزی در سال زراعی امسال خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال 13 هزار ریال تعیین شده است.
مهری توجه جدی به سفره های زیر زمینی را خواستار شد و گفت: اگر وضع به همین صورت پیش رود وضعیت وخیم تر خواهد شد و بحران دریاچه و ریز گردهای نمک جدی است.
وی نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی و کاهش مشکلات ناشی از آن را نیازمند همت همگانی و عزم ملی دانست.
مهری گفت: کشاورزان باید ارقام مقاوم و سازگار با منطقه را بکارند که نمونه آن ارقام، گندم هشترود است که مقاوم در مقابل اقلیم های منطقه ای است و بنام خود شهرستان هشترود ثبت شده و در حال ثبت جهانی است.
وی با اعلام اینکه بذر مورد نیازکشاورزان استان برای کاشت پاییزه تامین شده گفت: مشکلی برای کاشت پاییزه نداریم.
وی درادامه خواستار مشارکت مردم در اجرای پایاب سد سهند هشترود شد و گفت: در غیر این صورت با اعتبارات قطره چکانی حتی نوادگان ما شاهد افتتاح پایاب این سد نخواهند شد.
شهرام نریمانی مدیر عامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: اردیبهشت امسال در بخش زراعت، دام و باغ بیش از 8 هزار و 500 میلیارد ریال بدهی کشاورزان از بابت بیمه پرداخت شده و این بیمه هیچ گونه بدهی به کشاورزان ندارد.
وی افزود: در سال زراعی امسال، تگرگ زدگی محصولات کشاورزی نیز مورد حمایت بیمه این صندوق قرار می گیرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز گفت: امسال 230 میلی لیتر بارندگی در استان ثبت شده که 100 میلی لیتر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
مجتبی جلیل زاده گفت: علاوه بر بارندگی های کم، عدم مدیریت صحیح مصرف نیز باعث کاهش ذخایر آبی شده که لازم است در این زمینه در کنار دولت، مردم نیز در مصرف آب مدیریت صحیحی داشته باشند تا در آینده با مشکل کم آبی روبرو نشویم.
حسن مستفید فرماندار هشترود نیز با بیان اینکه باید فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی بین کشاورزان نهادینه شود گفت: حوادث پیش بینی نشده کشاورزان را با مشکلات عدیده روبرو کرده از این رو کشاورزان باید به توسعه و گسترش بیمه محصولات کشاورزی توجه کنند.
وی تأخیر در پرداخت غرامت خسارت، عدم تطابق غرامت پرداختی با خسارت وارد شده به بهره ‌برداران بیمه را از جمله مشکلات کشاورزان در بحث بیمه عنوان کرد.
وی گفت: عدم اعتماد کشاورزان به صندوق بیمه باعث شده که آنها از بیمه کردن محصولات خود منصرف شوند.
همزمان با هفته جهاد کشاورزی از هشت طرح کشاورزی در هشترود با 20 میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شد.
پنج طرح آبیاری تحت فشار با 18.85 هکتار با 16 میلیارد و 211 میلیون ریال، کانال آبیاری عمومی شریف بلاغی ارخی با یک میلیارد و 325 میلیون ریال و طول 450 متر و احداث جاده بین مزارع در هشترود و دهستان آتش بیگ به طول 48 کیلومتر و 2 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار طرح های بهره برداری شده کشاورزی در هشترود بودند.
در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت یافته است.
شهرستان هشترود با وسعت یک هزار و 990 کیلومتر مربع در 120 کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با بستان آباد، از شرق با میانه، از غرب با مراغه و از جنوب با چاراویماق همجوار است.
خبرنگار:جلیل دین محمدی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
7486/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.