به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری، اسماعیل جبارزاده گفت: اقدام این ورزشکار قهرمان خطه‌ آذربایجان در فتح تمامی 14 قله‌ بالای هشت هزار متری جهان جلوه‌ دیگری از همت و صلابت مردمان این دیار را به رُخ جهانیان کشید.
وی در این پیام می افزاید: این جوان برومند تبریزی نماینده‌ شایسته‌ای از اراده و توان ملت ایران و مردم غیور آذربایجان و تبریز در انجام کارهای سخت و فتح قله‌های بلند موفقیت است.
استاندار آذربایجان شرقی با تبریک این موفقیت بسیار بزرگ به این کوهنورد تبریزی، خانواده و دوستدارانش همچنین جامعه ورزشی استان اظهارکرده است: رجاء واثق دارم که همت این ورزشکار عزیز الگویی برای جوانان این سرزمین در عرصه‌های مختلف از جمله میدان های ورزشی خواهد بود.
عظیم قیچی ساز کوهنورد جوان تبریزی روز جمعه گذشته ٢٩ اردیبهشت ماه پا بر قله ٨٥١٦ متری لوتسه در هیمالیا گذاشته با اهتزاز پرچم ایران بر فراز قله لوتسه نام خود را به عنوان «نخستین ایرانی در باشگاه هشت‌هزارمتری‌های کوهنوردی جهان» ثبت کرد.
‏‎وی پس از ٤٠ روز تلاش مداوم روی این قله و در ادامه ٩ سال فعالیت پیوسته و خستگی‌ناپذیر روی ١٤ قله بالای هشت‌هزارمتری جهان این افتخار بزرگ را برای مردم ایران به ارمغان آورد.
بر اساس این گزارش، اورست نخستین هشت‌هزاری بود که در سال ١٣٨٤ تسلیم اراده عظیم قیچی‌ساز شد ولی برنامه اصلی او برای ورود به باشگاه هشت‌هزارمتری‌ها از سال ١٣٨٧ و با صعود به قله برودپیک آغاز شد.
قیچی ساز پس از آن قله‌های دائولاگیری، نانگاپارت، کانچن‌چونگا، گاشربروم ١، گاشروبروم٢، کی٢، ماناسلو، آناپورنا، ماکالو، چواویو، شیشاپانگما و اورست را بدون استفاده از اکسیژن مصنوعی و شرپا (باربر) فتح کرد.
وی برای ثبت این موفقیت ١١٥ هزار ٩٦٥ متر را در ارتفاعات رشته کوه‌های هیمالیا و قراقروم بالا رفته است.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.