رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه از بحران حاد دریاچه ارومیه خارج شده ایم، اظهار کرد: محیط زیست، از جمله‌ی ثروت های طبیعی ماست و امید است که بتوانیم با جدیت و استمرار برنامه‌ها، توسعه پایدار، توسعه کشاورزی و فعالیت روستایی را در کنار حفاظت از محیط زیست داشته باشبم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، معصومه ابتکار در کارگروه احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: دریاچه ارومیه حقیقتاً پارک ملی بوده و متعلق به یک استان نیست؛ این پارک ملی متعلق به همه‌ی ایران و با دید بزرگ، به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره برای جامعه بشری است.
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه ثروت و سرمایه‌ی ماست که به دلایل مختلف در یک دوره‌ی مدیریتی، مورد بی‌توجهی واقع شد و زنگ خطری به صدا درآمد؛ دوران سختی بود که تشکل ها، سازمان‌های مردم نهاد کمک کردند تا مسئله در جامعه مطرح شود.
وی با اشاره به نقش برجسته‌ی دولت تدبیر و امید در فرآیند احیای دریاچه ارومیه، تشریح کرد: دریاچه ارومیه در سال ۹۲ مورد توجه ویژه‌ی دولت تدبیر و امید قرار گرفت و احیای دریاچه نیز جزو وعده های انتخاباتی رییس‌جمهور بود که خیلی‌ها گفتند دریاچه‌ی مرده را نمی شود زنده کرد! البته این سخنان با هدف استفاده از املاح دریاچه مطرح می‌شد.
وی افزود: خیلی‌ها بر این باور بودند که  تغییرات دریاچه ارومیه غیرقابل بازگشت است، اما در مقابل بسیاری از کارشناسان هم معتقد بودند که دریاچه با نگاه علمی احیا می‌شود، این نگاه دولت تدبیر و امید موجب شد که احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه دولت، در دستور کار قرار گرفته و تیم تخصصی بسیار خوب و مجموعه‌ی علمی بسیار کارآزموده‌ای در این راستا تشکیل شود.   ابتکار با تاکید بر اینکه طرح جامع فرابخشی و بلندمدت احیای دریاچه ارومیه با نگاه علمی، اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت، افزود: کمتر از سه سال از اجرای طرح می گذرد و بنابر شاخص‌ها، ارزیابی این است کار با پیشرفت خوبی در حال انجام است.
وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: کارهای بسیار ارزنده ای در این مدت برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده که این اقدامات بر اساس مطالعه‌ی علمی انجام گرفته و به نتیجه منتهی شده است.
وی با اشاره به اقدامات موثر انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: پر کردن چاه‌های غیر مجاز و توقف برداشن‌های غیرمجاز و... اقدامات خوبی است که طی این مدت انجام شده و ادامه‌ی این کارها و روند خوب احیای دریاچه نیز مشروط به ادامه‌ی این برنامه ها خواهد بود، با تداوم برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، آینده‌ای بهتر را پیش بینی می‌کنیم.
وی ادامه داد: ادامه‌ی این روندها با نگاه علمی و تخصصی که تا الان جواب داده، کار دشواری نمی‌باشد؛ مهم ترین کار انجام شده در بخش کشاورزی است که اصلاح کشت و آبیاری از جمله‌ی آن بوده و باید ادامه پیدا کند؛ ضروریست انقلابی در بخش کشاورزی سازگار با محیط زیست و تغییر اقلیم اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان حفاظت از حیط زیست ببان کرد: تأمین و تداوم معیشت کشاورزان و تداوم فعالیت‌هایشان مورد تاکید ما بوده و خوشبختانه اقدامات خوبی با همکاری دستگاه‌های مختلف و نهادهای مردمی انجام شده که اگر این همکاری نبود،  این نتایج ارزشمتد به دست نمی‌آمد.
وی با تاکید بر تداوم قرق اطراف پارک ملی، اضافه کرد: گزارشی در رابطه با اصلاح میانگذر دریاچه ارومیه ارائه شد و وزیر راه و شهرسازی نیز در این راستا توجه ویژه‌ای دارد، امید است با مطالعات و تحقیقات انجام شده، چاره‌ای برای این میانگذر اندیشیده شود تا در جریان گردش آب و حیات دریاچه ارومیه تاثیر منفی نداشته باشد و یا اینکه تاثیرش به حداقل برسد.
ابتکار افزود: کاری که امروز در مورد دریاچه ارومیه در حال انجام است، برای کشور یک ضرورت است چرا که بحران‌های مشابهی را در نقاط مختلف کشور داشتیم و در دولت یازدهم نیز گام‌های جدی برداشته شده است؛ همکاری مردم، رسانه‌ها و گروه‌های مختلف در ایجاد بیداری نسبت به تهدیدات دریاچه ارومیه، در حد بسیار مناسبی بود.
وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی در مورد احیای دریاچه ارومیه، افزود: اگر روند گذشته ادامه پیدا می کرد، بحران به وجود آمده  ۱۴ استان را تحت تاثیر قرار می‌داد.
ابتکار با اشاره به تدوین لایحه‌ی حفاظت و احیای تالاب‌های ایران توسط دولت تدبیر و امید، بیان کرد:  دو هفته پیش این لایحه در مجلس تصویب شد و ما اکنون یک کانون قوی روز آمد داریم و امید است بتوانیم با برنامه‌های دولت و تاکیدات دکتر روحانی در مدیریت تالاب ها و احیای دریاچه با مشارکت مردم قدم های خوبی برداریم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.