به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده در نشست کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان‌ با اشاره به اینکه نان، نعمتی است که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند، افزود: وقتی که دامنه شمول یک ماده غذایی تا این حد گسترده است باید در تولید آن دقت و نظارت بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم استفاده از نان سالم در سلامت مردم و کاهش بیماری‌های گوارشی، گفت: باید بر کیفیت تولید نان دقت و نظارت بیشتری شده و با کوچکترین موضوعی که در سلامت نان مشکل ایجاد می‌کند برخورد شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه افزایش میزان سبوس در آرد به نفع سلامت مردم است، گفت: البته الزام کارخانه های آردسازی و نانوایی‌ها به تولید و استفاده از آرد کامل به سرعت امکان‌پذیر نیست و این کار باید به صورت تدریجی و توسط کارخانه‌ها و نانوایی‌های داوطلب صورت گیرد تا در نهایت فرهنگ استفاده از آرد کامل جا بیفتد.
وی همچنین بر برخورد با نانوایی‌های غیرمجاز تأکید کرد و گفت: به نانوایی‌هایی که فاقد پروانه کسب هستند اما ضوابط و مقررات اتحادیه نانوایان را رعایت کرده‌اند بر اساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز داده شود.
جبارزاده همچنین بر صدور مجوز ایجاد سیلو متناسب با نیاز استان تأکید کرد و گفت: ما به عنوان مسئول اجرایی موظفیم مجوزهای سرمایه‌گذاری را به ‌نحوی صادر کنیم که موجب اتلاف سرمایه بخش خصوصی نشود؛ از این رو در صدور مجوز ایجاد سیلو باید نیاز مناطق مورد توجه قرار گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی استفاده از نمک سالم و استاندارد در پخت نان را مورد تأکید قرار داد و گفت: به‌عنوان دستگاه حاکمیتی موظفیم که تغذیه سالم مردم را تأمین کنیم و بر این اساس تولید نمک استاندارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا نانوایی‌ها در تهیه نمک سالم مشکلی نداشته باشند.
وی به موضوع اختلاط گندم نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید از راهکارهای علمی و تجربه‌های موفق دنیا استفاده کنیم و همچنین از اختلاط گندم مناطق مختلف در سیلوها اجتناب شده و طرح اختلاط گندم به عهده واحدهای آردسازی گذاشته شود.
جبارزاده همچنین بر فرهنگ‌سازی برای کاهش دور ریز نان و اسراف در مصرف این ماده غذایی و افزایش بار علمی کارگروه آرد و نان استان با تشکیل کمیته‌ای علمی تأکید کرد.
بر اساس این گزارش، هفت هزار و 20 واحد نانوایی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که 4 هزار و 173 واحد آن یارانه ای و2 هزار و 847 واحد ( معادل 40 درصد نانوایی ها) آزادپز هستند.
طرح آزاد پزشدن نانوایی ها در راستای افزایش کیفیت نان اجرا شده است.
خبرنگار: مینا بازگشا** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.