به گزارش ایرنا، سیدجواد انگجی روز پنجشنبه در اولین همایش هنر معماری و شهرسازی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز افزود: در صورت تبادل اطلاعات بین دانشجویان نخبه و اساتید موفق و استفاده از امکانات دانشگاهی در این زمینه علاوه بر ارتقای دانش علمی دانشجویان موجب بهره مندی جامعه از ایده ها و طرح ها علمی و پیشرفته می شود.
وی با بیان اینکه باید شرایط و بستر لازم برای فعالیت و رشد دانشجویان نخبه فراهم شود، اظهار کرد: نگاه مسئولان و دانشگاه به محققان و اساتید برجسته باید نگاه باز و توسعه ای باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مقالات ارایه شده در این همایش بیشتر کاربردی است، یادآوری کرد: با وجود اینکه وضعیت تولید مقاله در کشور ما زیاد است ولی از آن ها در عمل کمتر استفاده می شود و باید با بستر سازی لازم زمینه استفاده عملی از مقالات دانشجویان و اساتید در عرصه های عملی فراهم شود.
انگجی با بیان اینکه نباید برای دانشجویان و نخبگان محدودیت ایجاد شود، ادامه داد: برای دبیرخانه این همایش 20 مقاله از سوی اساتید و دانشجویان معماری و شهرسازی از دانشگاه های کشور ارسال شده است.
وی یادآوری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در بدو تاسیس رشته معماری و شهرسازی دارای 50 دانشجو بود که اکنون تعداد آن ها به 4 هزار دانشجو رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: در معماری ایرانی اسلامی باید بجای استفاده از الگوهای غیربومی از الگوهای بومی، منطقه ای و جغرافیایی خود در برهه های تاریخی استفاده کنیم.
علی طوماری افزود: در چشم انداز سازه ای جامعه ما کمتر از الگوهای بومی استفاده می شود و این امر شایسته مردم ما نیست.
وی اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم و اساسی چنین همایش هایی واکاوی علت استفاده نکردن از این الگوها و فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای بومی و جغرافیایی منطقه است.
طوماری، ادامه داد: حضور مهندسان ناظر در طرح های عمرانی باید علاوه بر رعایت ضوابط و مقررات نظام مهندسی بر استفاده از مصالح استاندارد، حضور کارگران فنی، ماهر و دارای صلاحیت و معماران توانمند نظارت کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این همایش گفت: هم اکنون بیش از 100 نفر از متخصصان شهرسازی در سطوح شهرداری فعالیت می کنند.
محمد عزتی با بیان اینکه هدف معماری رسیدن به آسایش انسان است، افزود: معماران باید با استفاده از فناوری ها، مصالح جدید و عوامل طبیعی بتوانند در طرح ها به یک عنصر زیبا با عملکرد هنری دست یابند تا این طرح ها فرهنگ و ارزش جامعه را نشان دهد.
وی اظهار کرد: رشته های معماری و شهرسازی تنها رشته هایی است که مسائل فرهنگی و اجتماعی را با مسائل کالبدی جامعه پیوند می دهد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با بیان اینکه در گذشته معماران با استفاده از مصالح اولیه طرح ها و فضاهایی منطبق با فرهنگ انسان را بوجود می آوردند، یادآوری کرد: در زمان کنونی با وجود تنوع در مصالح ساختمانی فضاهای احداثی با فرهنگ اسلامی و بومی فاصله دارد.
عزتی با بیان اینکه در این راستا نتوانسته ایم مفاهیم کلیدی معماری و شهرسازی را شناسایی و به دستور العمل و فکر تبدیل کنیم، افزود: نگاه کورکورانه و تقلیدی به الگوهای غیربومی، تحقیقات غیر اجرایی، نگاه انزواگرایانه بجای نگاه اجتماع گرایانه به مکان ها و فضاهای شهری و گسست کاربری ها از جمله مشکلات عمده در طرح های معماری و شهرسازی در کشور است.
همایش ملی هنر معماری و شهرسازی اسلامی به مدت یک روز با حضور اساتید و دانشجویان نخبه رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه های کشور در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در حال برگزاری است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.