به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کلاس آموزشی رایگان با حضور استاد بهزاد اژدری و همراهی انجمن دوستداران سفال استان، برای هنرجویان و سایر علاقه مندان و افرادی که در حوزه سفال و نقاشی روی سفال تسلط دارند، در حال برگزاری است.
وی اظهار کرد: این کلاس ها در راستای دانش افزایی و ارتقای سطح علمی و فنی هنرمندان سفالگر استان برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: زرین فام نوعی تزیین رولعابی است که از آن برای ایجاد جلای فلزی خاص در سطح قطعات لعابدار استفاده می شود.
آبدار، ادامه داد: در سراسر تاریخ سفالگری، از میان تمام شیوه های تزیین سفال، نقاشی زرین فام به علت درخشش و انعکاس رنگین کمانی اش بسیار مورد توجه بوده است.
وی گفت: تفاوت این تکنیک با دیگر تکنیک های سفال در این است که در این روش، سفال بدون رنگ یا همراه با ایجاد برجستگی به کوره رفته و بعد از آن به کوره پخت لعاب می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این روش باید لعاب نرم باشد تا تلالو لعاب زرین فام نمود یابد، سپس ماده زرین فام که ترکیبی از چند ماده لاستر است بر روی بدنه، نقاشی می شود و پس از آن در مرحله آخر به کوره دود انگاری با حرارت متفاوت وارد می شود.
آبدار افزود: در راستای استقبال از این هنر تاریخی دومین دوره آموزشی آن به طور تخصصی از سوی انجمن موزه زنده سفال برای علاقه مندان حوزه سفال و نقاشی روی سفال در حال برگزاری است.
وی اظهار کرد: کلاس های آموزش سفال زرین فام از 7 اردیبهشت آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.