به گزارش خبرگزاری تسنیم از بناب، ناصر معینی عصر امروز در نشست خبری که در نیروگاه سهند بناب برگزار شد با بیان اینکه آسیب‌های سوخت مازوت علاوه بر محیط زیست به بدنه نیروگاه نیز وارد می شود، اظهار کرد: ما علاقه‌ای برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌هایمان نداریم، ولی به صورت اجباری، طبق پروتکل‌های مهندسی و قوانین نیروگاهی مجبور به ذخیره مازوت و استفاده آن در شرایط اضطراری هستیم.

وی افزود: در زمستان سال گذشته 25 روز در نیروگاه تبریز و یک و نیم ماه در نیروگاه حرارتی بناب مجبور به استفاده از این سوخت شدیم که این کار به تنهایی در نیروگاه تبریز باعث به وجود آمدن خسارت 70 میلیارد ریالی شد.

مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی امکان نصب فیلتر در نیروگاه‌های کشور وجود ندارد، گفت: فیلتر یک نیروگاه مانند فیلتر یک ماسک معمولی نیست بلکه فیلترهای نیروگاهی مانند یک کارخانه‌ای است که هوای مازاد از سوخت را تبدیل به هوای پاک می‌کند و شاید هزینه ساخت یک فیلتر برای نیروگاهی برابر باشد با تمامی هزینه‌های ساخت خود نیروگاه.

این مقام مسئول درمورد ساخت فازهای 3و 4 نیروگاه حرارتی بناب، بیان کرد: تمامی مراحل مطالعاتی و تأسیساتی دو فاز دیگر این نیروگاه به پایان رسیده است که این طرح توسط دولت اجرا خواهد شد و محور اصلی سوخت این دو فاز، گاز خواهد بود.

معینی با اشاره به زمان‌بندی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته بر تکمیل دو فاز دیگر نیروگاه، اذعان داشت: برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح صورت گرفته است، که خوشبختانه در حال حاضر از برنامه تنظیم شده عقب نمانده‌ایم و فاز توسعه این نیروگاه حداکثر ظرف مدت سه سال به پایان و بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: پس از اتمام طرح توسعه نیروگاه سهند بناب قدرت تولید برق این نیروگاه به 650 مگاوات خواهد رسید و این توسعه برای 200 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

معینی با ذکر اینکه استفاده از آب زرینه رود برای نیروگاه بناب هزینه بسیار بالایی دارد، خاطرنشان ساخت: به طور نرمال هر ساعت 123 متر مکعب آب در این نیروگاه استفاده می‌شود که این مقدار آب از زرینه رود تأمین می‌شود و ما برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد در حال اجرای طرحی برای انتقال آب از تصفیه خانه بناب به این نیروگاه هستیم که در حال حاضر در حال انجام مذاکرات و تأمین تأسیسات این طرح هستیم.

معینی گفت: صنعت برق در هر کشوری حرف اول را میزند در این شکی نیست که توسعه صنعت کشور به توسعه صنعت برق بستگی دارد، به همین جهت برنامه ریزی شده است که 1200 مگاوات برق به تولید برق استان در سال‌های آینده اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق در خاورمیانه است که نیروگاه‌های تبریز، بناب و صوفیان با ظرفیت تولید 1500 مگاوات، دو درصد برق شبکه را تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تولید برق استان با اشاره به اینکه کشور ایران از جمله کشورهایی است که در تعمیر و تولید نیروگاه‌ها وابستگی ندارد، گفت: تعمیرات انواع قسمت‌های نیروگاهی با هزینه‌های بسیار پایین‌تر از سایر کشورها در ایران توسط متخصصین ایرانی در حال انجام است که این خود باعث افتخار ما است.

معینی ادامه داد: میانگین مدت زمان تعمیر اورهال نیروگاه‌ها در جهان 90 الی 110 روز است که این مدت در نیروگاه سهند بناب به 90 روز تقلیل یافته که در تعمیرات نیروگاه‌های جهان رکورد محسوب می‌شود.

وی تأمین برق مطمئن و حفظ و نگهداری نیروگاه را از اهداف مهم این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت: برق تولیدی در این نیروگاه وارد شبکه ملی می‌شود و اگر اختلالی در تولید این برق صورت بگیرد و این نیروگاه به هر عنوانی از مدار تولید خارج شود، اولین منطقه‌ای که در خاموشی خواهد رفت نزدیک‌ترین حوزه‌های مصرفی برق یعنی شهرهای اطراف خواهد بود.

وی در خاتمه با بیان اینکه نیروگاه بناب عامل اصلی آلودگی شهر نیست، گفت: فضای سبز و سرزنده محوطه نیروگاه نشان می دهد که آلودگی موثری وجود ندارد و نقش چندانی در کل آلودگی ندارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609197
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.