به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مرتضی آبدار گفت: کلیسای سنت استپانوس همه ساله یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری آذربایجان‌شرقی است که در ایام نوروز و تابستان بیش از پیش با استقبال گردشگران مواجه می‌شود.
وی با بیان اینکه مجموعه کلیسا از بخش های مختلفی تشکیل یافته است، افزود: سرتاسر نمای سنگی خارجی آن پوشیده از حجاری و مقرنس کاری می باشد و درون نمازخانه کلیسا نیز نقاشی های زیبایی روی بسترگچی نقش بسته که زیبایی و جلوه خاصی به بنا داده اند.
آبدار خاطر نشان کرد: کلیسای سنت استپانوس در سال1341 در فهرست آثار ملی کشور و در سال 1387در قالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اقدامات پس از مرمت و بازسازی کلیسای سنت استپانوس گفت: بعد از انجام نورپردازی و انجام مرمت، نقاشی و کف سازی در صحن اصلی در سال گذشته، موزه کلیسای سنت استپانوس با همکاری دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به بهره برداری رسید.
آبدار افزود: موزه کلیسای سنت استپانوس شامل دو بخش اصلی و جنبی که بخش اصلی آن مربوط به آثار بدست آمده از محوطه کلیسای سنت استپانوس، کتیبه ها و تصاویری از مکاتبات تاریخی کلیسای سنت استپانوس است و بخش جنبی آن نیز به معرفی کلیساهای تاریخی ارامنه ایران در قالب تصاویر و ماکت های سنگی اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه کلیسای سنت استپانوس به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، اختصاص بخشی از این مکان به عنوان موزه را در معرفی بیشتر تاریخ آذربایجان و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن مردم این دیار ضروری دانست.
آبدار در خصوص ارائه خدمات نوروزی این مکان تاریخی و گردشگری نیز اظهار کرد: همزمان با ایام نوروز، اولین دوره نمایشگاه عکس از کلیساهای منطقه ارس در کلیسای سنت استپانوس درحال برگزاری است.
کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد.
این بنا در استان آذربایجان شرقی در 17 کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله 3 کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده ‌است.
این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌، ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
این اثر در تاریخ 15 اسفند 1341 با شمارهٔ ثبت 429 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌ است.
این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و کم و بیش تمامی ادیان است اما در واقع به کلیسای حواری ارمنی تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.