به گزارش ایرنا، این شهر تاریخی با دارا بودن جاذبه های گردشگری و بیش از 500 اثر تاریخی و طبیعی، هرساله در ایام تعطیلات نوروزی، آغوش خود را به روی گردشگرانی از شهرهای مختلف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور باز کرده و مجذوب خویش کرده است.
با فرا رسیدن عید نوروز، آثار تاریخی از جمله گنبدهای تاریخی، معبد مهر، رصدخانه مشهور و تاریخی و نیز ده ها میراث ماندگار ملی، آماده بازدید گردشگران و مسافران شده است.
موزه های تخصصی ایلخانی و سنگ نوشته های به عنوان یکی از مهم ترین اماکن مورد بازدید گردشگران، در ایام نوروز هر روزه پذیرای خیل علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این خطه از آذربایجان است.
موزه ایلخانی با داشتن صدها اثر تاریخی از دوران های مختلف تاریخی، زبان گویای فرهنگ و تمدن مراغه در اعصار پیشین یکی از اهداف گردشگرانی است که با علاقه تمام به فرهنگ و میراث این مرز و بوم عشق می ورزند.
این موزه با 6 بخش در زمینه مراغه کهن، سفال، سکه، کتب، اسناد و نوشته های تاریخی، فلز و شیشه یادگار فرهنگ و تمدن مردم این خطه از ایران در هشت قرن پیش از این است.
موزه سنگ نگاره ها نیز به عنوان یکی از موزه های تخصصی این شهر با آثاری از جمله سنگ قبرهای گهواره ای، صندوقی و تخته سنگ هایی با انواع خطوط و با نقوش تزیینی و هندسی و قوچ های سنگی جمع آوری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته که بیشتر این سنگ قبرها متعلق به شهرستان مراغه و اطراف آن است.
این موزه های تاریخی و فرهنگی هرساله در ایام نوروز و روزهای تعطیل آن به روی مسافران و گردشگران و بازدیدکنندگان باز است.
رصدخانه تاریخی مراغه نیز به عنوان دومین اثر پربازدید آذربایجان شرقی مهم ترین اثر تاریخی مورد بازدید گردشگران با افقی زیبا و یادگاری مانگدار از دوران درخشان و طلایی این شهر، نیز برای حضور بازدیدکنندگان و علاقه مندان به علم و فرهنگ این مرز و بوم لحظه شماری می کند.
** باغ شهر تاریخی مراغه، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آثار تاریخی و اماکن تاریخی این شهر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان و گردشگران نورزی است گفت: همزمان با آغار سفرهای نوروزی، ایستگاه های راهنمایی و اطلاع رسانی در 10 نقطه از این شهر به ویژه در مبادی ورودی آن از جمله پارک های مسافر و میادین بسیج، مجلس، راه آهن، مادرمستقر شده اند.
یعقوب طالبی افزود: در این راستا گروه های راهنما و کارشناسان میراث فرهنگی و نیز در محل آثار باستانی و جاذبه های طبیعی این شهرستان با همکاری شهرداری و جمعیت هلال احمر برای راهنمایی مسافران ایجاد شده و ارائه خدمات می کنند.
وی ادامه داد: این راهنمایان با حضور مستمر در طول ایام تعطیلات نوروزی در محل موزه های تاریخی ایلخانی و سنگ نگاره ها، گنبدهای چهارگانه تاریخی و معبد مهر اطلاعات و راهنمایی های لازم را در خصوص این آثار به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه می دهند.
وی اضافه کرد: گروه های راهنمای گردشگری همچنین در محل جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان از جمله غار هامپوئیل، منطقه گردشگری سد علویان و امامزاده چکان در ایام تعطیلات نوروزی مستقر شده و خدمات ارائه می دهند.
وی با اشاره به اجرای تورهای رایگان گردشگری در این شهرستان گفت: این تورها با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری مراغه برای بازدید گردشگران از آثار تاریخی این شهرستان اجرا می شود.
وی افزود: در این طرح فرهنگی و گردشگری، مسافران نوروزی می توانند با حضور در این تورها به صورت خانوادگی از جاذبه های گردشگری این شهرستان از جمله گنبدهای تاریخی، رصدخانه، معبد مهر و منطقه گردشگری سد علویان به صورت رایگان در دو نوبت صبح و عصر بازدید کنند.
گردشگران و مسافران نوروزی با بازدید از جاذبه های گردشگری و اثار تاریخی مراغه در نقاط مختلف این شهر تاریخی، می توانند اوقاتی به یاد ماندنی و ماندگار از این شهر با خود به ارمغان ببرند.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.