به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان برای استقبال و پیشواز از عید نوروز و سال جدید آئین های مختلفی را برگزار می کنند که آئین چهارشنبه آخر سال ( چهارشنبه سوری) پیشقراول این آئین ها است.
آئین های استقبال از عید نوروز در روزگار کهن از سوی ایرانیان بر اساس رسوم و سنت های مشخصی برگزار می شد که بیشتر آن ها معطوف به خوشبختی و بهروزی انسان ها می شد.
بسیاری از مردم این دیار هر سال در آخرین شب سه شنبه سال خورشیدی با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند و بهار را با گرما و صمیمت آتش به آغوش خود می کشند.
مردم آذربایجان در آئین سنتی چهارشنبه آخر سال، آتشی را به یمن دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهای خود می افروزند و با خواندن شعر ' آتیل باتیل چرشنبه بختیم آچیل چرشنبه' از روی آن می پرند.
مراسم شال‌اندازی پسران جوان در شب چهارشنبه‌ سوری از دیگر آئین های این روز به ویژه در روستاهای آذربایجان است و در آن پسران جوان شالی را از سوراخ بالای بام خانه پایین آویزان می کنند و صاحب خانه متناسب با وضعیت مالی خود هدایایی مانند آجیل، شیرینی و تخم‌مرغ به شال می‌بندند و فرد آن را بالا می کشد که اکنون این شال ها جای خود را به نایلون و سوراخ بام خانه ها، جای خود را به دستگیره درها داده است.
هدیه فرستادن به خانه تازه ‌عروس از دیگر آئین های چهارشنبه آخر سال در آذربایجان شرقی است که خانواده داماد هدایایی شامل چهارشنبه یمیشی (آجیل چهارشنبه ‌سوری)، شیرینی و شکلات و طلا و جواهرات به عروس می برند و در مقابل نیز خانواده عروس نیز به داماد هدایایی مانند پیراهن، ساعت می دهند.
در زمان کنونی این آئین نیز رنگ و بوی گذشته خود را در شهرها از دست داده و رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است.
قاشق زنی زنان و دختران برای برآورده شدن حاجت خود از دیگر آئین های چهارشنبه آخر سال در آذربایجان است که این آئین در شهرها منسوخ شده و در برخی روستاها انجام می شود.
در این آئین زنان و دختران شب هنگام در کوچه و گذر راه می‌افتند و در برابر هفت خانه می‌ ایستند و بدون آنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه می زنند و صاحب خانه برای برآورده شدن حاجت وی شیرینی، آجیل یا پول در کاسه‌های آنان می‌گذارد.
پختن دلمه از برگ مو یا قورمه سبزی برای شام چهارشنبه آخر سال، خوردن از شب چره چهارشنبه سوری شامل آجیل، تخمه، شیرینی و شکلات از دیگر آئین های این روز در آذربایجان است.
رفتن کنار رودخانه، صبح روز چهارشنبه آخر سال برای پرکردن کوزه از آداب خاص آذربایجانی‌ها بود که در این روز مردم به سرچشمه یا رودخانه می‌رفتند و زنان کوزه نو را از آب چشمه پرمی‌کردند و آب آن را به چهار گوشه خانه می‌ریختند، دعا می‌خواندند و جلوی در را جارو می‌کردند تا یک سال را با سلامتی، تمیزی و روحیه شاد زندگی کنند.
فال گوش ایستادن و شنیدن سخنان دیگران از دیگر مراسم های چهارشنبه آخر سال در آذربایجان است و در آن زنان و دختران جوان پشت در ایستاده و سخنان اولین رهگذران را گوش داده و در زندگی آینده خود تعبیر می‌کنند.
برخی از آئین های چهارشنبه آخر سال( چهارشنبه سوری) اکنون در شهرها منسوخ شده و در برخی روستاها رواج دارد.
در این روزگار با نفوذ برخی سنت ها و مصادیق فرهنگ های خارجی به این آئین ها، فلسفه برگزاری آئین های چهارشنبه آخر سال رنگ باخته و به پدیده ای ناخوشایند تبدیل شده و در برخی موارد به نابودی انسان منجر می شود.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.