به گزارش ایرنا، صادق نجفی روز چهارشنبه در همایش ملی دو روزه نگرشی بر حقوق شهروندی افزود: منشور سازمان ملل ریشه در مدنیت 7 هزار ساله ایران دارد و نشات گرفته از این فرهنگ غنی سرشار از اخلاق مداری مردم ایران است.
وی ابلاغ منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران را کاری شجاعانه، ارزشمند و به موقع اعلام کرد و گفت:امید می رود این منشور گشایش دری شود تا حقوق شهروندی در اولویت قرار گیرد زیرا در مسیری قرار گرفته ایم که شان و جایگاه ملت ایران در دنیا باید حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: تبریز با پیشینه بیش از 4 هزار سال مدنیت شهری پیشگام در حفظ حقوق شهروندی است.
شهردار تبریز با اشاره به تاکیدهای دین اسلام، ائمه اطهار (ع)، پیامبر (ص)، قرآن کریم، امام راحل و رهبری معظم انقلاب بر مردم سالاری و حفظ حقوق مردم اظهار کرد: این امر زمانی اتفاق می افتد که همه قوانین و مقررات مربوط به جامعه را رعایت کنند.
نجفی با بیان اینکه در این راستا شهرداری ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، ادامه داد: تبیین حقوق مردم در تمام مسائل برای آن ها از طریق آموزش، رسانه ها و جراید از اولین گام ها در این عرصه است.
وی گفت: آشنایی مردم با حقوق خود و قانون و مقررات از بروز خیلی از مشکلات در جامعه می کاهد.
شهردار تبریز با بیان اینکه از حدود 4 میلیون نفر جمعیت آذربایجان شرقی حدود 47 درصد آن در تبریز ساکن هستند اظهار کرد: توسعه علم و فناوری در کنار رشد فکری، افزایش خواسته ها و ارتقای دانش و دانایی انسان ها نیازمند ارائه خدمات بهتر و رعایت حق و حقوق مردم است.
نجفی، ادامه داد: مسئولان باید حق و حقوق مردم را تبیین کنند و نسبت به اعطای آن به مردم تن دهند و مسئولیت پذیر باشند.
وی گفت: در همه آموزه های دینی ما و سفارش های ائمه اطهار (ع) بالاترین خدمت، خدمت به خلق خدا عنوان شده است.
شهردار تبریز با بیان اینکه روزانه 30 هزار نفر به شهرداری تبریز مراجعه می کنند، یادآوری کرد: بخشی از مراجعه مردم به علت نبود آگاهی آنان از مقررات و بخش عمده ای نیز به علت نبود آگاهی پرسنل از حق و حقوق مردم انجام شده است.
نجفی، با تاکید بر ایجاد مدیریت واحد شهری برای ارایه خدمات بهتر به مردم افزود: با ایجاد مدیریت واحد شهری مردم به راحتی می توانند امور مختلف را از یک نهاد پیگیری کنند و سازمان های مختلف مشکل را سر هم دیگر نیاندازند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهوری گفت: این منشور مجموعه ای از امتیازها و قوانین موجود است که برای حفظ حقوق هر شهروند و فرد ایرانی تدوین شده است.
سعید شبستری با بیان اینکه تامین کننده این حقوق بر عهده مدیران، مسئولان و قوای حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است، افزود: اجرای این منشور موجب برقراری عدالت در نظام جمهوری اسلامی می شود.
وی اظهار کرد: هر شهروند در نظام جمهوری اسلامی دارای حق و حقوق بوده که از جمله به حق زندگی، سلامت و کیفیت زندگی اشاره می کند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حق آزادی و امنیت در کشور مثال زدنی شده و در دولت تدبیر و امید این امنیت فراتر رفته است.
شبستری، ادامه داد: حفظ حقوق زنان، حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و حق کرامت و برابری انسان ها در جامعه از جمله برکات نظام جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به تلاش دولت برای رفاه و آسایش مردم اظهار کرد: دولت با تمام توان در این زمینه تلاش می کند و آرامش و ثبات از لحاظ مختلف در جامعه، مبارزه با فساد و رانت خواری و رشد اقتصادی از منفی شش دهم به بیش از شش درصد از اقدام های دولت تدبیر و امید است.
شبستری بر فرهنگ سازی برای آشنایی مردم با حقوق شهروندی تاکید کرد و افزود: در این زمینه مردم و انجمن های مردم نهاد باید تلاش بیشتری کرده و گفتمان سازی کنند.
به گزارش ایرنا، دبیر همایش ملی نگرشی نو بر حقوق شهروندی نیز گفت: این همایش با هدف آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی حقوق شهروندی، آسیب شناسی موانع تحقق حقوق شهروندی، ارتقای جایگاه حقوق شهروندی و بررسی تخصصی منشور حقوق شهروندی برگزار شد.
حجت الاسلام احمد حمیدی، بررسی زمینه های لازم برای تحقق حقوق شهروندی، الزامات و کارکردها، تبلور حقوق شهروندی در قوانین و مقررات ملی، بررسی بسترهای لازم برای اجرای حقوق شهروندی در حوزه شهر و شهرداری و تکالیف نهادها و سازمان ها در اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی را از جمله محورهای این همایش اعلام کرد.
اولین همایش ملی نگرشی نو بر حقوق شهروندی به مدت دو روز در سالن اجتماعات شهرداری تبریز برگزار می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.