نشست تخصصی " نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف تبریز 2018 " به همت و میزبانی خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی و با حضور رئیس کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز 2018 و مسئولان رسانه‌ای استان، برگزار شد.

در این نشست، چهار محور جایگاه رسانه‌های تبریز در برنامه‌های تبریز 2018، دیپلماسی رسانه‌ای تبریز 2018، نقش رسانه‌ها در برندسازی رویدادها، ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی رسانه‌ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت السلام احمد حمیدی رئیس کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز 2018، محمد عزیزی راد رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آذربایجان‌شرقی، رویا سلمانی سردبیر پایگاه خبری آناج در آذربایجان‌شرقی، سحر مغفرت از پایگاه خبری تحلیلی نصرنیوز، شاهین بدرحیدری سردبیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان‌شرقی، احد حاجی‌بلند عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی استان و خسرو کنعانی سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آذربایجان‌شرقی از مهمانان این نشست تخصصی بودند.

برنامه‌ریزی برای برگزاری 12 هفته فرهنگی در سال 2018

حجت السلام احمد حمیدی، رئیس کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز 2018 در ابتدای نشست با اشاره به نقش کلیدی و اساسی رسانه‌ها در تحقق اهداف تبریز 2018، برگزاری نشست‌های تخصصی با کمیته‌‌های مختلف تبریز 2018 با همکاری خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از گام‌های موثر در تحقق اهداف این رویداد دانست.

وی گفت: ستاد تبریز 2018 متشکل از شش کمیته است که از اهداف ما در کمیته تبلیغات و امور بین الملل می‌توان به معرفی آذربایجان‌شرقی، جاذبه‌ها، زیبایی‌ها، مشاهیر، مفاخر و هم‌چنین معرفی تاریخ و هویت غنی آذربایجان‌ اشاره کرد و در این راستا حضور و مشارکت رسانه‌ها نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: عدم آشنایی شهروندان با برنامه‌های تدوین شده باعث نگرانی شهروندان می‌شود و احساس می‌کنند که شهر فعلاً توان میزبانی از گردشگران 2018 را ندارد، در این راستا در نظر داریم در دو ماه اول سال 96، تقویم کاری خود را تهیه کنیم و کلیات برنامه ‌را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز در بخشی از سخنان خود برندسازی را از ضروریات دانست و گفت: طی جلساتی که با دانشگاه هنر اسلامی تبریز داشته‌ایم برنامه برندسازی در هفت محور تنظیم شده‌است و جزو شهرهایی هستیم که برند را به صورت جدی در زمینه گردشگری مطالعه می‌کنیم.

حمیدی در خصوص برنامه‌های بین المللی کمیته تبلیغات گفت: با کشورهای مختلف برای برگزاری 12 هفته فرهنگی در سال 2018 مکاتبه شده‌ است و منتظریم تا از نظر زمانبندی برنامه‌ها به توافق برسیم.

وی ادامه داد: تدوین استراتژی جامع تبلیغات، برگزاری اجلاس خبرنگاران تخصصی گردشگری دنیا، جشنواره فیلم نامه نویسی انیمیشن تبریز 2018، جشنواره‌هایی مانند کنگره بزرگداشت صائب تبریزی، مشروطیت، مجتهد تبریز، غدیر، تئاتر تبریزیم، عکس فیروزه، کارتون شهروندی و سمپوزیوم مجسمه، جشنواره ایده‌های برتر در سطح بین المللی و عقد تفاهم نامه با صدا و سیمای استان برای ساخت برنامه‌های گردشگری و معرفی تبریز از برنامه‌های کمیته است.

وی افزود: جشنواره و نمایشگاه خلاقیت با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ سازمان کنفرانس اسلامی"ارسیکا "، همایش شهرداران منطقه قفقاز و شهرهای خواهرخوانده، عقد تفاهم‌نامه با کلانشهرها جهت استفاده از فضای تبلیغی شهرها و همکاری برای معرفی تبریز 2018 برگزار می‌شود.

رئیس کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز 2018 برگزاری همایش کتابت آیات قرآن در سال 96 در سطح ملی و سال 2018 در سطح بین‌المللی، تدوین سند راهبردی گردشگری با مشارکت شهرداری تبریز را از دیگر برنامه‌ها خواند و حمایت از انتشار روزنامه ملی با عنوان تبریز را ضروری دانست.

وی از تلاش شهرداری تبریز برای خرید خانه‌های تاریخی جهت کاربری فرهنگی و خدماتی، تخلیه کامل اتاق‌های شورای شهر از عمارت شهرداری تبریز، اتمام پروژه مقبره الشعرا، تکمیل سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز، افتتاح موزه مردم شناسی، تکمیل پارک موزه شمیم پایداری، رونمایی از سامانه پیامکی تبریز 2018 با حمایت تیم‌های ورزشی استان خبر داد.

وی با بیان اینکه تبریز 2018 یک رویداد ملی است، یاد آورشد: متاسفانه از سوی مجلس اعتباری برای تبریز 2018 در نظر گرفته نشده ‌است از سویی به غیر از شهرداری تبریز، دیگر نهادهای استانی برای این رویداد بودجه‌ای تعریف نکرده‌اند و فقط اقدامات خود را با محوریت 2018 انجام می‌دهند.

وی، سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی را نهادی علمی و تخصصی دانست که می‌تواند در برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی گردشگری برای تمامی گروه‌های فعال در حوزه گردشگری و به ویژه خبرنگاری گردشگری نقش موثری داشته باشد.

برخی‌ها رسانه‌ها را به عنوان بلندگو در زمان‌های خاص و اضطراری تعریف می‌کنند

محمد عزیزی راد، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آذربایجان‌شرقی، در این نشست با اشاره به اینکه اصطلاح دیپلماسی رسانه از دهه 90 در تاریخ رسانه‌ای جهان مطرح شده‌است، یاد آورشد: در کشورهایی مثل انگلستان و فرانسه اصلی‌ترین کارکرد رسانه‌ها، حمایت از سیاست و برنامه‌های دولت بود و در واقع رسانه‌ها بازوی اصلی دولت برای تحقق سیاست‌های کلان و جذب مخاطب به حساب می‌آمد و البته در ایران، رسانه‌ها سعی می‌کنند در کنار حفظ این کارکردها با نگاه متفاوت و از جنبه ارزشی و انسانی به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی، تبلیغات، تفریحات و انتقال فرهنگ از کارکردهای رسانه است، افزود: برای معرفی رویداد تبریز 2018 در سطح ملی و جهانی، رسانه‌های استان نقش ویژه‌ای می‌توانند ایفا ‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز، جهان رسانه‌ای است و واقعیت صرفاً با تصاویر دیده می‌شود، گفت: برخی‌ها سواد رسانه‌ای نداشته و به قدرت رسانه در این جهان تصویری پی‌نبرده‌اند و صرفاً رسانه‌ها را به عنوان بلندگو در زمان‌های خاص و اضطراری تعریف می‌کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها نیاز به خوراک خبری برای تولید محتوا دارند و در این زمینه همکاری مسئولان با رسانه‌ها ضروری است.

شاهین بدر حیدری، سردبیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان‌شرقی، از تهیه حدود 600 گزارش گردشگری به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط خبرگزاری تسنیم خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از خبرگزاری‌های استانی علاقمند به همکاری در راستای تحقق برنامه‌های تبریز 2018 هستند، گفت: رسانه ها می‌توانند از پتانسیل شهرداری در راستای رسیدن به اهداف تبریز 2018 استفاده کنند.

وی هم‌چنین در این نشست پیشنهاد برگزاری مسابقه‌ای بین المللی برای تهیه کلیپ‌های معرفی تبریز را به کمیته تبلیغات و امور بین الملل تبریز 2018 ارائه داد.

نقدهای مطرح شده در خبرگزاری‌ها به قصد تخریب نیست

رویا سلمانی سردبیر پایگاه خبری آناج در آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، علت برخی اندیشه‌های ناهمسو و جبهه گیری‌ها را در بیان ناقص پتانسیل‌های استان دانست که رسانه‌ها می‌توانند این مسئله را با قدرت غیرقابل انکار خود حل کنند.

وی افزود: تبریز 2018 فرصتی را فراهم می‌کند تا از ظرفیت‌های رسانه‌ای استان استفاده حداکثری شود.

وی تولید محتوا در حوزه گردشگری را موضوعی مهم دانست و گفت: می‌توان با برگزاری جشنواره‌هایی، هر رسانه را برای تهیه گزارشات و خبرهای گردشگری تشویق کرد تا از جنبه‌های متفاوت به این حوزه نگاه ویژه شود.

سلمانی با بیان اینکه نقدهای مطرح شده در خبرگزاری‌ها به قصد تخریب نیست، خاطر نشان کرد: هدف اصلی رسانه‌ها کمک به شناسایی مشکلات و تلاش در جهت رفع آن‌هاست است.

وی در بخشی از سخنان خود از آمادگی خبرگزاری آناج برای میزبانی از نشست‌های کمیته‌های تبریز 2018 خبر داد.

سحر مغفرت از پایگاه خبری تحلیلی نصرنیوز، در این نشست استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی هوشمند و نیز اپلیکیشن‌های گردشگری را در موثر خواند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات تنها در بنر و سایت‌های اینترنتی خلاصه نمی شود، یادآور شد: در کنار این‌ها باید ظرفیت رسانه‌ها و از فعالان گردشگری جوان و پرانرژی به ویژه دانشجویان گردشگری استفاده کرد تا شاهد بروز خلاقیت و نوآوری جوانان در حوزه گردشگری باشیم.

وی با اشاره به برخی مشکلات شهر از لحاظ زیر ساخت‌ها گفت: مراکز اقامتی، پذیرایی، ورودی شهرها و آسفالت شهر برای 2018 نیاز به بازنگری اساسی دارد.

کارگروه رسانه در کنار کمیته‌های مختلف تبریز 2018 تشکیل شود

خسرو کنعانی سر دبیر خبرگزاری ایسنا در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه تبریز 2018 یک رویداد جهانی است و نحوه‌ی پوشش خبر و تهیه گزارشات آن از سایر اخبار روزمره متفاوت است، گفت: باید کارگروه رسانه در کنار کمیته‌های مختلف تبریز 2018 تشکیل شود. رسانه‌ها در این رویداد  وظایف سنگینی بر عهده دارند ولی برخی افراد تصور می‌کنند رسانه صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

وی جنگ رسانه‌ای را در دنیای امروز بسیار پررنگ دانست و یادآور شد: امروزه اگر رسانه‌ها وارد صحنه نشوند به راحتی می‌توان گفت اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده کشور به طور کامل عملی نمی‌شود.

وی با تاکید بر بی توجهی مسئولان به رسانه‌ها خاطرنشان کرد: در این امر یا رسانه‌ها نتوانسته‌اند نقش قوی خود را به دستگاه‌ها ثابت کنند و یا خود دستگاه‌ها نسبت به رسانه‌ بی‌اهمیت بوده‌اند که همه این‌ها سبب شده‌است رسانه‌ها در استان نتوانند به مرتبه اصلی خود برسند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط در میزبانی از گردشگران تبریز 2018 باید تلاش خود را مضاعف کنند و متاسفانه تا به امروز اقدامات جدی از سوی آن‌ها مشاهده نشده‌ است.

کنعانی در بخشی از سخنان خود از آمادگی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی برای آموزش خبرنگاران تخصصی گردشگری برای تبریز 2018 و پوشش خبرهای مربوط به آن خبر داد.

دیپلماسی رسانه باید فرهنگ بنیان باشد

احد حاجی‌بلند عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز با اشاره به اقدامات خبرگزاری ایسنا در منطقه آذربایجان‌شرقی در پوشش اخبار مربوط به تبریز 2018 گفت: در سایت خبرگزاری ایسنا سمت چپ، قسمتی ویژه به اخبار و برنامه‌های رویداد تبریز 2018 اختصاص داده شده است و تاکنون صدها خبر و گزارش در این قسمت جمع‌آوری شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت جهان، امروزه فقط در تصویر است و تفکر مخاطب را به راحتی می‌توان بر اساس نمایش تصاویر شکل داد، گفت: آذربایجان‌شرقی در حوزه تصویر و رسانه نیاز به تلاش بیشتری دارد و در کنار فعالیت رسانه‌ها باید از توانایی‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی کشور و نیز از مستندسازان حرفه‌ای بهره برد.

وی همگرایی و هم‌افزایی میان رسانه‌ها و دستگاه‌ها را از ضروریات دانست و تاکید کرد: گاهی افراط و یا تفریط در فعالیت‌ها دیده می‌شود که تحقق برنامه‌ها را دچار مشکل می‌کند.

حاجی بلند یادآورشد: سازمان‌های مردم نهاد و دانشجویان گردشگری نیز می‌توانند در رابطه با تبریز 2018 موثر واقع شوند و استفاده از پتانسیل‌های شورای فرهنگی استان و برگزاری اجلاس بین‌المللی به میزبانی تبریز از اقداماتی است که در معرفی و جذب گردشگر اثر دارد.  

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی رسانه باید فرهنگ بنیان باشد، گفت: توجه به فرهنگ، اخلاق‌گرایی، مطالبه‌گری و هدفمند بودن از مشخصه‌های اصلی دیپلماسی رسانه است.

گفتنی است، باتوجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 ، خبرگزاری ایسنا با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی گردشگری با دستگاه‌های مربوطه و فعالان حوزه گردشگری، در جهت اطلاع رسانی برنامه‌ها و آماده‌ کردن آذربایجان‌شرقی برای میزبانی شایسته استان از مهمانان در سال 2018 تلاش می‌کند.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.